دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

50 سال دانش فنی صنعت خودرو داخل کشور وجود دارد/ نگران تحریم‌ها نباشیم

صنعت خودرو ایران علی‌رغم سابقه نیم قرن فعالیت خود داخل مرزهای کشورمان همواره با فراز و فرودهایی روبرو بوده که در دوره‌هایی متناسب با ارتباطات خارجی کشورمان مشکلاتش عیان و به نوعی چالش برانگیز شده است. به عنوان مثال درپی خروج آمریکا از برجام اولین صنعتی که دستخوش تحولاتی نسبت به آینده شد ، همین صنعت بود و با خروج شرکت‌های خارجی از کشور آینده‌ای مبهم را مقابل خود متصور شد ، تاجایی که گروهی اعلام کردند تنها راهکار برطرف شدن چالش مذاکره با خارجی‌هاست.
کد خبر: ۱۱۵۷۲۰۰
50 سال دانش فنی صنعت خودرو داخل کشور وجود دارد/ نگران تحریم‌ها نباشیم

به گزارش جام جم آنلاین ، ابوالفضل خلخالی ، دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در این زمینه معتقد است ، پیش فرض اینکه تنها راهکار مدیریت مشکلات صنعت خودروسازی کشورمان هم اکنون مذاکره با کشوری خاص است منطقی نیست به این دلیل که تجارب و تخصص‌های قابل ملاحظه در صنعت خودرویی ایران وجود دارد و می‌توانیم در این شرایط به آن اتکاء‌کرده و در راستای منافع ملی گام برداریم.
خلخالی ، در ادامه افزود: واقعیت این است که به هرحال شرایط ایده‌آل برای یک صنعتی مثل صنعت خودرو این است که ارتباطات بین المللی تنگاتنگی داشته باشد و هرچه بتوانیم روابط بین المللی بهتری داشته باشیم در این صنعت فرآیندها اقتصادی‌تر می‌شود ؛ ولی همیشه شرایط ایده‌آل نیست و باید برای روزهای سخت آمادگی کاملی داشته باشیم.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: نکته‌ای که باید درنظر داشته باشیم این است که امروز همه دنیا با ما در زمینه صنعت خودرو یا سایر صنایع اختلاف نظر ندارند و خیلی از کشورها علاقمند هستند با ما همکاری‌های مناسبی را پایه‌ریزی کنند. به عنوان مثال چین در زمینه صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو پیشرفت‌های خوبی داشته و می‌توانیم همکاری خوبی با ا ین کشور داشته باشیم.
وی به خبرنگار ما گفت: با درنظر گرفتن این شرایط کاملا منطقی است که در شرایط ایده‌آل مذاکراتی با کشورهای توسعه یافته داشته باشیم. اما نباید فراموش کنیم امروز و به طور کلی این تنها راهکار نیست و می‌توانیم با توجه به توانمندی‌های داخلی و امتیازاتی که صنعت خودروی ایران طی نیم قرن اخیر به خود دیده شرایط را به نفع اقتصاد کشورمان مدیریت کنیم.
خلخالی اظهار کرد: هم اکنون 1500 قطعه‌ساز فعال داریم که توانمندی‌های خوبی ایجاد کرده‌اند، از این رو اگر بتوانیم آنها را واقعا بگونه‌ای حمایت کنیم که تولید کنندگان زنجیره‌ تامین صنعت خودرو، بدون موانع فعلی به فعالیت تولیدی خودشان ادامه‌ دهند قطعا آینده‌ای روشن با کمترین اتکاء به خارج از مرزها خواهیم داشت.
دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: اولویت اصلی صنعت خودروی ایران این است که موانع تولید کنندگان زنجیره تامین خودرو برطرف شود تا این تولید کنندگان بتوانند بصورت بالنده در این صنعت با احساس اینکه صنعت خودرو برایشان صرفه اقتصادی دارد کار کنند.
وی معتقد است ، اگر چنین شرایطی را برای تولید کنندگان مجموعه‌های خودرویی ایجاد کردیم و آنها کارشان را انجام دادند و صنعت خودرو روی زمین ماند ، می‌توانیم بگوییم تنها راهکار مذاکره است و نمی‌توانیم با اتکاء به توانمندی‌های داخلی در راستای اهداف تعیین شده کشورمان گام برداریم. البته من اعتقاد دارم چنین نیست و توانمندی‌های داخل در فضای مناسب قابلیت پاسخگویی به نیازهای کشور را دارند.
به گفته خلخالی، امروز مشکل صنعت خودرو واقعا ارتباط بین المللی نیست ، بلکه مشکل اصلی قاعده‌های اشتباهی است که دولت در این صنعت بکار گرفته یا بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌هایی است که تولید کنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است. از این رو اگر این روند اصلاح شود قطعا صنعت خودرویی ایران مشکلی نخواهد داشت و مذاکرات برای همکاری‌های گسترده انجام می‌شود نه اینکه بخواهیم برای رفع تحریم‌ها چانه زنی کنیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: گردش مالی بخش قطعه‌سازی صنعت خودرو ایران بیش از 5 هزار میلیارد تومان است که بخش کوچکی از این حجم گردش مالی در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری شود دستاوردهای علمی و فنی قابل قبولی خواهیم داشت و در نهایت می‌توانیم نیازهای صنعت خودرویی کشورمان را کاملا تامین کنیم حتی به فکر صادرات قطعات و خدمات فنی مهندسی این بخش نیز باشیم.
وی تصریح کرد: اصولا یکی از مهمترین بخش‌های صنعت خودرو، مجموعه‌سازان هستند که افزایش سطح کیفی قطعات یکی از مهترین عوامل‌ در کیفیت محصول نهایی بشمار می‌آید؛ پس لازم است در بخش زنجیره تامین تمرکز بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم صنعت خودرویی خودمان را ارتقاء ‌دهیم.
خلخالی پیش نیاز کاهش وابستگی صنعت خودرویی ایران به خارج از مرزها را تمرکز بر طراحی و تامین و محاسبات قطعات مورد نیاز خودروسازان اعلام کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم قطعه با کیفیت تولید کنیم، باید مواد مناسب و صحیح انتخاب کنیم، تا علی‌رغم اینکه کیفیت بالایی دارند قیمت مناسبی را هم برای رقابت در بازار داشته باشند. اینکار با استفاده از آزمایشگاه‌های خیلی تخصصی دانشگاه‌ها انجام شدنی است.
به گفته دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در این زمینه آزمایشگاه‌های خوبی داریم که در بخش شناسایی مواد فعالیت گسترده دارند تا قطعه‌سازان قطعاتی را طراحی و تولید کنند که مواد مصرفی آنها به لحاظ مهندسی درست باشند. به عنوان مثال اسکن‌های سه بعدی، چاپگرهای سه‌بعدی و نرم افزارهای تخصصی از جمله مواردی است که امروز دانشگاه‌ها به کار گرفته‌ا ند تا قطعات با کیفیت‌تر و مقرون‌بصرفه‌تری توسط قطعه‌سازان تولید شود.
وی معتقد است، همکاری‌دانشگاه‌ها با تامین کنندگان قطعات خودرویی باعث کاهش هزینه‌های تولید قطعه و افزایش کیفیت تولیدات می‌شود که می‌توان این قطعات را چه در خودروهای داخلی و هم در خودروهای مونتاژی خارجی به کار گرفت به این معنی که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را کاملا رعایت کرده‌ایم و مبلغ قابل توجهی صرفه‌جویی ارزی نیز داشته‌ایم، به این دلیل که قطعه‌سازان قبلا برای ساخت قالب‌ها و نمونه‌های مورد نیاز ناگیز بودند طرح مورد نظر خودروسازان را برای تبدیل شدن به نمونه اولیه به خارج از ایران بفرستند.
خلخالی اظهار کرد: بکارگیری شبیه‌ساز در تولید قطعات عاملی است برای کاهش هزینه‌های تولید و همچنین صرفه‌جویی در زمان چون قطعه‌سازان می‌توانند قبل از اینکه هزینه‌ای برای ساخت نمونه داشته باشد؛ تست‌های فنی دقیقی روی نمونه فرضی دستگاه رایانه‌ای انجام دهند و بعد از تایید همه آزمایش‌ها برای تولید نمونه واقعی اقدام کنند.
این کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار ما گفت: این روند به استقلال خودروسازی ایران کمک می‌کند که تحریم‌ها دیگر اثری نداشته باشد وابستگی به خارج از کشور را از بین ببریم آن موقع ( قطعات را طراحی و تولید کنیم) تنها بحثی که باقی می‌ماند اقتصادی بودن تولید قطعات است که آن هم راهکار دارد.
وی درباره اقتصادی بودن تولید و سرمایه‌گذاری برخی قطعات داخل ایران نیز تاکید کرد: در شرایط تحریمی بسیاری از این موارد اقتصادی می‌شود، مثلا قطعه‌ای داشتیم که واردکننده این قطعه را 5 هزار تومان وارد می‌کرد؛ ولی امروز با آغاز مجدد تحریم همان قطعه 25 هزار تومان می‌شود. بنابراین با توجه به قیمت‌های فعلی تولید داخلی هم صرفه اقتصادی خواهد داشت و دقیقا منطبق با اقتصاد مقاومتی است.
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است اگر شرایط غیر تحریمی باشد می‌توانیم برخی قطعات را وارد کنیم ، ولی وقتی در شرایط تحریم قرار می‌گیریم، باید این امکان را داشته باشیم خودمان تولید کنیم و از آنجا که تولید این قطعات خیلی وابسته است به دانش فنی باید در این بومی کردن دانش مورد نیاز هم سرمایه‌گذاری انجام شود.
خلخالی با اشاره به اینکه مدیریت خودروسازان ایران دولتی است ، تصریح کرد: خودروسازها مجموعه‌های دولتی بزرگی هستند که واقعا اداره آنها با مشکلات جدی مواجه شده و خیلی نمی‌توان از آنها انتظار داشت و باید ساختارهای این خودروسازان تغییر کنند تا نیاز به تحقیق و توسعه را احساس کنند.
وی ضمن تاکید براینکه راحت‌طلبی مدیران خودروسازان کشور با حمایت‌های همه جانبه دولت باعث شده تا خودروسازان ایرانی با هر تکانه خارجی واکنش نشان داده و نگران از آینده تولیداتشان باشند. درحالی که اگر این مدیران بگونه‌ای مدیریت کرده‌ بودند که به جای مونتاژ قطعات خارجی ، زمینه اتکاء به توانمندی‌های داخلی ایجاد شده بود اکنون کمترین تنش در زمینه تولید خودرو را تجربه می‌کردیم.
خلخالی به خبرنگار ما گفت: تحریم‌ها فرصتی است تا بتوانیم توانمندی‌های داخلی را با استفاده از دانش موجود، مواد اولیه موجود و از همه مهمتر انرژی ارزان تقویت کنیم تا در آینده با بروز هرگونه مشکلی تنها به فکر مذاکره با دیگران نباشیم و با مدیریت داخلی زمینه توسعه صنایع را رقم بزنیم.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها