معاون اول قوه قضاییه در مورد پرونده فساد ارزی، برادر رئیس جمهور و جهانگیری توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۱۱۵۶۶۴۷
توضیحات اژه ای درمورد پرونده فساد ارزی، برادر رئیس جمهور و جهانگیری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه در نشست دانشجویی با عنوان "قوه قضائیه در بوته نقد "که در مجتمع فرهنگی سیدالشهداء شهرستان آبعلی برگزار شد، گفت: ما باید کار را از خودمان شروع کنیم و اگر از خود شروع نکنیم موفق نخواهیم شد.

وی ادامه داد: ما و جوانان، امروز خود را مدیون مردم و نظام و شهدا می‌دانیم. نسبت به تمام زحماتی که در طول تاریخ کشیده شده، مدیونیم در زمان غیبت یک نظام اسلامی برقرار شده، چقدر گله مندیم و چقدر توقع داریم، نسلی از اول انقلاب تا کنون کار کرده و ما از برخی راضی نیستیم، اما آیا به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما انسان‌های پیروی داریم، مهم است که از چه کسی و چه چیزی پیروی می‌کنیم. بستگی دارد که ما از الله پیروی می‌کنیم یا از شیطان یا از هوای نفس.

محسنی اژه‌ای افزود: ما دو حجت اعم از حجت عقل و حجت ظاهری (ولی، نبی و وصی) داریم. عقل می‌گوید از کسی پیروی کنیم که خیرخواه ماست و رحمان و رئوف است.

وی افزود: اگر از شیطان و هوای نفس اطاعت کردیم همان می شود که شما الان دارید ناله می زنید و می‌گویید چرا کاری کردید که عدالت اجتماعی برقرار نشد و غیره. اگر یک چشمک زدند و نتوانستید خود را نگه دارید، باید گفت که آن چشمک همان و هزار مفسده بعد از آن همان.

معاون اول قوه قضاییه گفت: از سال 58 تاکنون در قوه قضاییه بودم و فقط در یک دوره چهارساله در دولت نهم وزیر اطلاعات شدم و بعد مرا عزل کردند. احساسم این است که خیلی کوتاهی داشتم و خیلی باید بیشتر کار می‌کردم، ولی همیشه از خدا خواستم که من اگاهانه به این نظام خیانت نکنم. به ولله اگر عنایت خدا نبود به هیچ وجه ما نمی توانستیم کار کنیم، زیرا شیطان صفتان برای من بسیار دام گذاشتند، لذا شما مراقب باشید و از الان بخواهید که خدا به شما کمک کند.

محسنی اژه ای با اشاره به پرونده های ارزی گفت: این موضوع یک بعد نیست و توضیح خواهم داد.

وی با طرح این سوال که منظور از شفافیت قضایی چیست؟ گفت: اگر منظور این است که پرونده با تمام جزییاتش برای مردم باز شود آیا خوب است یا بد؟ اگر این توقع را ایجاد کنیم که تمام جزییات پرونده ها را باز کنیم به نظرم درست نیست که این جزو ارزش ها باشد.گاهی یک پرونده در جریان است و اگر برخی مطالبش گفته شود ادامه تحقیقات میسر نیست.

مثلا شهرام جزایری دستگیر شده، الان ابهامات و سوالاتی است آیا می توانم همه سوالات را بگویم ؟ نمی‌شود و درست نیست. اگر شفافیت به این معناست که همه موارد پرونده ها بیان شود باید گفت که نه به نفع متهم است و نه شاکی.

یکی از دانشجویان خطاب به محسنی اژه‌ای گفت: در پرونده برادر رئیس جمهور و برادر جهانگیری، قوه قضاییه نتوانسته انرا خوب باز کند و اخیرا برادر جهانگیری را در رسانه ها دیدیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در مورد پرونده برادر رئیس جمهور و برادر معاون اول، قوه قضاییه و قاضی ملاحظه نکرده که برادر رئیس جمهور است پرونده تشکیل داده و وقتی دیده اتهام متوجه اوست برای او قرار وثیقه صادر کرده و الان نیز ادامه می دهد.

وی ادامه داد: اینکه این موضوع طول کشیده انرا قبول دارم. در بعضی پرونده ها زمان بیشتر از زمان منطقی طول می کشد در اینجا چند مانع داریم.

اژه‌ای گفت: واقعا به میزان ماموریتیکه داریم بودجه، کادر اداری و قضایی نداریم و خیلی وقتها کسانی که تشکیلاتی هستند، موقعیت دارند، کار را به گونه ای انجام نمی دهند که قاضی بتواند فورا آنرا اثبات کند.

وی افزود: مهدی هاشمی موقعیت و جایگاهی داشت، هر چیزی در بازرسی کشور و وزارت بود اطلاع پیدا می کرد. افرادی هستند محاسبه زمانی که دستگیر می شوند را می کنند اینها کار را به درازا می کشاند هرچند قوه قضاییه نسبت به صاحب منصب‌ها کوتاه نیامده است.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص ایجاد شفافیت در حین رسیدگی به پرونده‌های قضایی و احکام صادر شده گفت: بارها و بارها گفته ایم برای شفافیت ، دادگاه های علنی که برگزار می شود منتشر شود اما با قانونی که تصویب شده است جلوی آن گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای چندمین بار اصلاحیه به مجلس بردیم که استدعا می کنیم و اعتقادمان بر این است که دادگاهی که علنی برگزار می شود منتشر شود، تقصیر ما چیست؟ اما اینطور نیست لایحه ای که دولت و قوه قضاییه به مجلس می برند حتما تصویب شود.

یکی از دانشجویان که از دانشگاه فرهنگیان کرمان بود گفت: چرا تاکنون قضات فاسد معرفی نشده اند که معاون اول قوه قضاییه پاسخ داد: تا حکم قطعی نشود نمی توانیم اعلام کنیم البته روز گذشته نیز آیت الله آملی از دادسرای انتظامی قضات این موضوع را پیگیری می کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها