با آغاز فصل گرما تعداد زیادی از هموطنان به ورزش‌های آبی روی می‌آورند، اما باید در نظر داشته باشند که در مناطقی که ناجی غریق حضور ندارد، به هیچ وجه وارد آب نشوند. متاسفانه به این نکته در جامعه اصلا توجهی نمی‌شود. دلایل مختلفی برای غرق شدن در محیط‌های آبی وجود دارد. در رودخانه جریان زیر سطحی وجود دارد که روی آب دیده نمی‌شود. در نتیجه این جریان شناگر را به پایین می‌کشد.
کد خبر: ۱۱۵۶۴۰۰
توصیه‌های یک نجات غریق

شنا در تانکر آب نیز خطرناک است، تانکرهای آب به دلیل اینکه آب شیرین دارند و این آب سبک است، فرد در آن بر خلاف آب شور شناور باقی نمیماند و به پایین کشیده میشود. در مخزن سدها هم معمولا اشیاء در دیواره سد وجود دارد که به بدن و دست و پای شناگران برخورد میکند یا میلگرد و طناب موجود در مخزن سد سبب بروز حادثه برای شناگران میشود.

گرچه شنا با جلیقه نجات در دریا میتواند به حفظ جان شناگر کمک کند اما در رودخانههای خروشان با وجود جلیقه نجات هم امکان غرقشدن وجود دارد.

کلا رودخانه محل مناسب شنا نیست، زیرا عمق رودخانه در همه جا یکسان نیست. جلیقه نجات در رودخانه برای کسی مفید است که مهارتهای لازم را داشته باشد.‌‌

نجات غریقها به غریقها توصیه میکنند که اگر در شرایط غرقشدگی قرار گرفتند، کمتر تحرک داشته باشند و بیحرکت بمانند. البته این درخواست تقریبا غیرممکن است زیرا فردی که در حال غرق شدن است به هر چیزی چنگ میزند و سعی خواهد کرد خود را نجات دهد، اما آنها نمیدانند این رفتار حتی ممکن است به قیمت جان نجات غریق هم تمام شود. به همین دلیل ناجیان گاهی ناگزیرند شناگران در حال غرق شدن را بیهوش کنند تا بتوانند فرد را از آب بیرون بکشند.

علاوه بر این چون احتمال بروز خطر در آبهای آزاد برای شناگران بسیار زیاد است به هموطنان توصیه میشود که اگر قصد شنا در آبهای آزاد را دارند، فقط در طرحهای سالم سازی دریا شنا کنند. زیرا در داخل طرح ناجی وجود دارد و ناجیان در داخل طرح موظف به نجات غرقشدگان هستند. در خارج طرح اگر ناجی به نجات فردی اقدام میکند، صرفا از روی تعهد اخلاقی است وگرنه در محیطهای آزاد ناجیان هیچ وظیفهای ندارند.

محمدرضا گرامی - نجاتغریق / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
۰
۰
طبق کدوم آیین نامه ، دستورالعمل ، استاندارد یا منبع رسمی شما میفرمایین که منجی باید غریق رو بیهوش کنه و نجات بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها