امروز اروپا در مقطع مهم تاریخی قرار دارد و در صورتی که بتواند مستقل از فشارهای ترامپ وآمریکا عمل کند می‌توان عملکردش را قابل قبول عنوان کرد. البته تاکنون نشانه‌های پررنگی از اتخاذ چنین سیاست‌های عملی از سوی اروپا مشاهده نشده است و امیدواریم در آینده چنین نتیجه‌ای حاصل شود.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۲۹
چین و روسیه؛ برنده تعلل اروپا در ارائه بسته تضمینی

اروپاییان باید در عمل نشان دهند که حداقل در جهت منافع خود و شرکتهایشان میتوانند در مقابل زیاده خواهی آمریکا ایستاده و به تعهدات خودشان عمل کنند.

متاسفانه امروز شاهد فشارهای آمریکا بر شرکتهای اروپایی هستیم. حتی در عمل نیز جنگ اقتصادی آمریکا نه فقط با ایران بلکه با نزدیکترین متحدان خود از جمله فرانسه، کانادا و... وجود داشته و دچار چالش جدی است، بنابراین این کشورها باید بتوانند در این چالش تحمیلی از خود توانمندی نشان داده و در برابر فشارهای آمریکا تمکین نکنند.

در مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز باید به دیپلماسی خود تحرک بیشتری بخشیده و هرچه بیشتر در جهت دفاع از منافع ملی خود به فشارهایمان علیه اروپا در راستای منافع ملی ادامه دهیم.

باید اروپاییان به این نکته توجه داشته باشند به هر میزانی که نتوانند در مقابل فشارهای آمریکا مقابله کنند، به نفع شرکتهای چین و روسیه خواهد بود و آنها مانند قبل از برجام ارتباطات خود را با ایران گستردهتر میکنند، بنابراین در این شرایط بازنده اصلی کشورهایی هستند که در این عرصه تحت فشار آمریکا عمل میکنند. چرا که ما نیز میتوانیم منافع تمام کشورها اعم از اروپا و... را که در ارتباط با منافع ایران به فشارهای آمریکا تمکین میکنند محدود کنیم.

در نهایت نیز جمهوری اسلامی ایران کار را با دیگر کشورهای امضاکننده برجام ادامه خواهد داد و البته نکتهای را که نباید فراموش کرد این است که دستمان بسته نیست و میتوانیم با استفاده از فضای برجام، اقدامات خود را پیش ببریم. در مجموع باید بگویم مبنای تصمیمگیری در مورد حضور یا عدم حضور در برجام منافع ملی ما خواهد بود که شورای عالی امنیت ملی در این زمنیه تصمیم گیر است.

علاءالدین بروجردی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها