یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

هدف آمریکا از مذاکره، دیکته کردن خواسته هاست

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: گفتار آمریکایی ها معادل جلسه ای برای دیکته کردن، دستور دادن و تحمیل کردن تعهدات به طرف مقابل است لذا این چهارچوب با منافع کشور، امنیت ملی، شرافت مردم و باورهای دینی ما سازگار نیست.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۱۴
هدف آمریکا از مذاکره، دیکته کردن خواسته هاست

محمد صادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه مذاکرات ژنو و برجام، بدعهدی آمریکا را برای افرادی که بر انجام مذاکره اصرار داشتند، روشن ساخت به جام جم آنلاین گفت: بررسی تجربیات گذشته در خصوص مذاکره با آمریکا نشان می دهد زمانی که آمریکایی ها صحبت از مذاکره می کنند منظور ابلاغ فهرستی از دستورات به طرف مقابل است. به عبارتی ساده تر مذاکره ازنظر آمریکایی ها، ابزاری یکسویه برای تأمین منافع این کشور به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: پیش‌فرض‌هایی که رهبرانقلاب، بارها و به‌خصوص در بیانات اخیر خود بر مردود بودن آن تأکید کرده‌ و می‌توان گفت که کلیدی‌ترین بخش بیانات اخیر ایشان، به تبیین بیهوده بودن ذاتی مذاکره با آمریکا و بی‌فایده بودن گفتگوها با آمریکا اختصاص داشت.

به گفته کوشکی، زمان لازم بود تا بی‌نتیجه بودن مذاکره به آمریکا برای برخی روشن شود. دولت آمریکا تلاش می‌کند تصویر گمراه‌کننده‌ای از مذاکرات را به مردم جهان ارائه کند. روشن است که این سیاست تلاش می‌کند که ابهت انقلاب اسلامی ایران را در جهان اسلام فرو بریزد، بدون آنکه امتیاز قابل‌توجهی نصیب کشورمان شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: گفتار آمریکایی ها معادل جلسه ای برای دیکته کردن، دستور دادن و تحمیل کردن تعهدات به طرف مقابل است لذا این چهارچوب با منافع کشور، امنیت ملی، شرافت مردم و باورهای دینی ما سازگار نیست بنابراین در چنین شرایطی بنا به فرمایش رهبری مذاکره با آمریکا فایده ای ندارد.

وی خاطرنشان کرد: البته با چنین شرایطی برخی از فعالان سیاسی معتقدند مذاکره با آمریکا بهتر از جنگ است چرا که بر این باورند اگر مذاکره با آمریکا میسر نشود پس شاهد جنگ خواهیم بود. بی شک افرادی که بر این عقیده هستند شناخت دقیقی از مسائل حاکم بر روابط بین الملل ندارند و به عبارتی ساده تر صفر و صد به این دسته از موضوعات می پردازند.

کوشکی در پایان گفت: مذاکره زمانی مثمر ثمر واقع می شود که مبادله امتیاز دو طرفه باشد و از ضمانت اجرایی برخوردار باشد. اما طرف مقابل، با اصرار بر تحریم‌ها، در عمل نشان داد که زیر بار هیچ ضمانتی نمی‌رود. بنابراین هیچ راهی جز اتکا به توان داخلی برای برطرف کردن نیازهای کشور نیست و تنها مسیر پیش رو، فعال کردن ظرفیت‌های عظیم کشور برای رسیدن به قله استقلال واقعی و همه‌جانبه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها