کد خبر: ۱۱۵۵۵۲۴

داستان عجیب ثبت برند اکبر جوجه!

اگر به نام و برند کسب و کار خود علاقه‌مند هستید این مطلب را بخوانید تا موسسه ثبتی ملاصدرا به شما بگوید اگر برند یا علامت تجاری ثبت نشود چگونه می‌تواند مورد سوءاستفاده افراد منفعت طلب قرار گیرد.

اگر برندی فاقد گواهینامه یا سند رسمی از اداره ماکلیت‌های صنعتی باشد بی اصالت است. اما مهمتر از بی اصالت بودن چگونگی ثبت برند است به طوریکه نتوان از آن کپی برداری کرد. بارها دیده شده که برندی با اصول و مبانی قانونی ثبت نشده و این راه را برای سوءاستفاده و کپی برداری باز گذاشته و دردسرهای زیادی را برای صاحب برند ایجاد کرده است.

موسسه ثبتی ملاصدرا با 36 سال سابقه در ارائه خدمات ثبتی و حقوقی، به راحتی توانسته جایگاه خود را بین اصناف و صاحبان کسب و کارهای خرد و کلان باز کند و بسیاری از شرکت ها و برندها را از سوءاستفاده فرصت طلبان مصون کند. یکی دیگر از فعالیت های موسسه ثبتی ملاصدرا، حمایت از برند شماست به طوریکه در قالب مشاوره های حرفه ای حقوقی ثبت شما را مورد ارزیابی فنی قرار داده و در صورت لزوم از هر گونه دست درازی به برند شما از سوی سوء استفاده کنندگان جلوگیری می کند.

ابطال نام تجاری«اکبر جوجه» تنها نمونه‌ای از اقدامات موسسه بین‌المللی ملاصدراست.

نمونه بارز حمایت حقوقی موسسه ملاصدرا در حوزه برند، ماجرای اکبر جوجه است. موسسه ملاصدرا در پی شکایت یکی از مشتریان، توانست نام تجاری اکبر جوجه را ابطال کند و به این صورت یکی از داستان‌های عجیب ثبت برند در ایران شده است.



بر اساس قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علامات تجاری، یک غذا نمیتواند با عنوان علامت تجاری ثبت شود چراکه، وقتی کلمه «اکبر جوجه» که به عنوان علامت تجاری ثبت شده، در عرف مردم نام یک نوع غذا بوده که به صورت خاص، با سس رب انار و بیشتر در مناطق شمالی کشور طبخ می‌شود و به عنوان یک نوع غذا از سالیان متمادی و قبل از ثبت آن شهرت یافته است. این نوع غذا در منوی بسیاری از رستوران‌های کشور است و همه ساله توسط اتحادیه قیمت گذاری می شود. وقتی مردم عادی اکبر جوجه را صرفا به عنوان یک نوع غذا می‌شناسند، نمیتواند به عنوان علامت ثبت شود چراکه کالا و خدمات یک موسسه را از موسسه دیگر متمایز نمی‌سازد. بلکه فقط می‌تواند متمایز کننده غذاهای محلی موجود باشد و آنهم صرفاً به این دلیل است که نام یک نوع غذاست. از نظر بین‌المللی هم مهم‌ترین معاهده‌ای که در خصوص حمایت از علایم و اسامی تجاری وجود دارد، معاهده پاریس مصوب 1883 است که حدود 190کشور جهان تاکنون به آن پیوسته‌اند. ایران نیز در سال1959به آن ملحق شده و مقررات آن، مقدم بر قوانین داخلی است.

مطابق بند ب ماده٦ کنوانسیون پاریس، برای حمایت مالکیت صنعتی ثبت علائم صنعتی یا بازرگانی مندرج در این ماده را نمیتوان رد یا باطل کرد مگر اینکه اول ماهیت علائم طوری باشد که در کشوری که حمایت آن مورد تقاضا است به حقوق مکتسبه اشخاص ثالث لطمه وارد سازد. دوم اینکه علائم فاقد صفات مشخصه بوده و یا منحصراً از نشان‌ها یا مشخصاتی ترکیب شده باشد که در تجارت برای تعیین نوع یا کیفیت جنس یا کمیت آن، مقصد، ارزش، محل مبداء فرآورده ها یا زمان تولید به کار رود و سوم اینکه در زبان جاری و یا عادات مشروع و مسلم تجارت آن کشور که حمایت آن مورد درخواست است معمول باشد.

بر اساس ادله های بالا که در دادگاه بیان شد به راحتی برند اکبر جوجه ابطال شد و از برخی سوءاستفاده های سودجویان جلوگیری شد.

همین موضوع ضرورت سپردن کار به کاردان را ثابت می کند. پس ثبت برند خود را به موسسه ملاصدرا بسپارید تا بدین صورت از آینده بدون مشکل خود در رابطه با ثبت لذت ببرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها