هدف اصلی نمایندگان کارگری از طرح موضوع بازنگری در دستمزدهای سال جاری ترمیم سبد معیشتی آنها است. اینکه عده‌ای ارائه این طرح به شورای عالی کار را در راستای افزایش قدرت چانه‌زنی ما برای تعیین دستمزد سال آینده می‌دانند واقعیت نداشته و ما نیت جدی داریم که همین امسال دستمزدها افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۱۱۵۵۴۵۱
ترمیم حقوق کارگران ضروری است

هیچ دلیلی برای شوآف و انجام کارهای تبلیغاتی نداریم و آنچه مطرح میشود ضروریترین نیاز خانوارهای کارگری است چراکه خانوارهای ما هماکنون دچار مشکل هستند. با توجه به افزایش قیمت سبد مرجعی که با تفاهم شورای کارگری و کارفرمایی دولت در نظر گرفته بودیم در ماههای اخیر شاهد افزایش چشمگیری در تمام ردیفهای هزینهای زندگی خانوارها هستیم که باعث شده نه تنها ارزش دستمزدی که اضافه کردهایم از بین رفته بلکه روند نزولی نیز گرفته است. به طوری که سال گذشته هزینههای زندگی 2 میلیون 670 هزار تومان بود اما دستمزد تعیین شده با همه مزایا حدود 1 میلیون و 350 هزار تومان بود که فقط حدود 50 درصد هزینههای خانوار را پوشش میداد.

این موضوع طی سالهای گذشته بزرگترین کشمکش بین کارگران، کارفرمایان و دولت در شورای عالی کار بود کاهش شدید قدرت خرید مردم باعث شده است تقاضا در بازار کاهش یافته و عملاً شاهد رکود در تولیدات خودمان باشیم. جهش نرخ ارز در بازار درآمدهای ریالی دولت را به شدت افزایش داده است.

با توجه به اینکه ممکن است در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان شرایط مناسبی نداشته باشند باید به سمت راهکارهای حمایتی از سوی دولت برویم تا نهایتاً هم قدرت خرید از دست رفته جبران شده و هم اقتصاد ملی از رکود خارج شود، مطمئناً اگر این اتفاق نیفتد به زودی درصد بزرگی از جامعه ما به زیر خط فقر سقوط خواهند کرد. روشهای گوناگونی در این زمینه وجود دارد اما نظر ما پرداخت مستقیم به خود افراد است چراکه هم مصلحت و هم تاکید قانون این است که این مزد بتواند حداقلهای زندگی را تأمین کند. اگرچه هنوز موضعگیری رسمی از سوی دولتیها و کارفرمایان صورت نگرفته اما پیشبینی ما این است که این موضوع با استقبال خوبی از سوی آنها روبهرو نخواهد شد؛ اما ما مأمور به پیگیری مطالبات کارگران بوده و انشاءا... در روز چهارشنبه پیشنهاد خود را مطرح خواهیم کرد.

علی خدایی

نماینده کارگران در شورای عالی کار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها