عضو جامعه روحانیت مبارز با تشریح بخشی از سجایای اخلاقی و ابعاد معرفتی امام هشتم(ع) از عمق کینه و دشمنی دستگاه خلیفه عباسی نسبت به ایشان روایت کرد.
کد خبر: ۱۱۵۵۴۰۲
وقتی امام رئوف مرد هتاک را از مرگ نجات داد/ ماجرای جلوگیری مأمون از اقامه نماز ثامن الحجج(ع)

حجت الاسلام حسین ابراهیمی در گفت وگو با جام جم آنلاین همنشینی و مصاحبت با غلامان و خدمتگزاران موقع صرف غذا را یکی از خصوصیات کریمانه امام رضا(ع) برشمرد و اظهار داشت: یکی از صفات علی بن موسی الرضا علیه السلام رئوف بودن ایشان است. جلوه این مهربانی در زندگی آن امام همام به گونه ای است که گاهی در برخورد رحیمانه خود با زیردستان و خدمتگزاران سر یک سفره نشسته و غذا می خوردند.

وی افزود: زمانی که حضرت در خراسان و امام جواد فرزند ایشان در مدینه حضور داشتند متوجه این مسئله می شوند که جواد الائمه برای دیدارهای مردمی و مراجعه کنندگان از درب کوچک منزل رفت و آمد می کنند، به همین دلیل به ایشان توصیه کردند: «فرزندم برای سهولت دسترسی مردم و راحتی ورود آنها بر تو، از درب بزرگ پذیرای مردم باش و به حاجتشان رسیدگی کن».

ابراهیمی مورد عفو قرار دادن دشمنان و بدخواهان را یکی دیگر از صفات کریمانه امام هشتم (ع) دانست و تصریح کرد: زندگی امام رضا سرشار از مهربانی و کرامت بود به نحوی که حتی در برخورد با کینه توزان و چه جاهلان با مهربانی رفتار می کردند و دشمنان و کسانی که به ایشان ظلمی روا کرده بودند را مورد عفو و بخشش خود قرار می دادند.

این کارشناس مذهبی در همین ارتباط خاطر نشان کرد: در روایات آمده است روزی شخصی به حضرت جسارت بدی نمود به حدی که مأمون خلیفه عباسی او را محاکمه و دستور قتلش را صادر کرد اما وقتی مأمون با مخالفت امام مواجه شد کسب تکلیف کرد که پس با این نادان چه کنیم. امام رضا فرمودند«ببخش او را». زمانی که فرد نادان متوجه کرامت علی بن موسی الرضا شد به قدری سرمشار این ویژگی شد که از مأمون خواست او را به قتل برساند. بنابراین شاهد هستیم امام رضا(ع) آنقدر کریم هستند که حتی از مجازات قانونی دشمنان خود چشم پوشی می کردند و این خصلتی است که فقط می توان در خصوصیات بارز یک امام جستجو نمود.

ابراهیمی با اشاره به دیگر سجایای اخلاقی و معرفتی هشتمین امام شیعیان جهان، ابزار داشت: ایشان همیشه لباس تمیز و معطر به تن می کردند و رعایت این موضوع را همواره به غلامان خود تاکید می کردند و در مجموع رفتار امام رضا(ع) برای همه سرمشق بود.

وی در پایان در خصوص عمق عداوت حکومت عباسی نسبت به علی بن موسی الرضا عنوان داشت: اخلاق و رفتار امام رضا(ع) به گونه ای بود که حتی مورد توجه شخص مأمون خلیفه عباسی قرار گرفت به همین علت از ایشان خواست تا نماز عید فطر به امامت حضرت اقامه گردد اما وقتی در روز عید سعید فطر امام از درب منزل تا مسجد با استقبال با شکوه مردم مواجه شد، مأمون غضبناک شد و با حسادت نسبت محبوبیت امام نزد مردم از اقامه نماز توسط ایشان ممانعت بعمل آرود.

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: به اعتقاد بنده اگر دستگاه ظلم و جور عباسی علیه امام رضا(ع) توطئه نمی کردند و ایشان را به شهادت نمی رساندند، حکومت به خودی خود به ثامن الحجج منتقل می شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها