حجت الاسلام گواهی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین؛

حفظ کرامت مردم از سیره و رفتارهای گم شده است

تولیت آستان امامزاده صالح (ع) با بیان اینکه حفظ کرامت مردم از سیره های حکومتداری امام رضا (ع) بود ، تصریح کرد: ایشان با مردم کریمانه رفتار می‌کردند و شان ارباب رجوع رعایت می‌شد. متاسفانه امروزه این برخورد از سیره و رفتارهای گم شده‌ای است که باید از سوی مسئولین کشور رعایت شود.
کد خبر: ۱۱۵۵۲۰۴
حفظ کرامت مردم از سیره و رفتارهای گم شده است

حجتالاسلام عبدالعلی گواهی تولیت آستان امامزاده صالح (ع) در گفت و گو با جام‌جم آنلاین، ضمن تبریک به مناسبت سالروز میلاد امام رضا (ع)، گفت: از نعمت های بزرگ خداوند متعال به ملت ایران حضور پر برکت امام هشتم (ع) و نزول برکات خود در لحظات حساس و دشوار بر ملت ایران است، همچنین وجود هر یک از فرزندان موسی ابن جعفر (ع) در ایران نیز لنگرگاه خوبی برای مومنان است و امیدوارم تمام افراد بتوانند از فیض حضور و شخصیت این بزرگواران بهره مند شوند.

وی درباره سیره شخصیتی امام رضا (ع) بیان داشت: در باب زندگی امام هشتم روایات زیادی گفته شده است. ایشان دارای شخصیت تمام عیار و فوق العاده‌ای از جهات علمی، اجتماعی، اخلاقی و.. در عصر خود بودند؛ از احمد بن محمد ابن ابی نصر بزنطی نقل شده «من نزد امام رضا علیه السلام بودم خواستم برگردم، امام فرمودند: باش. شب پیش امام ماندم. سپس حضرت رختخواب خود را برای من پهن کردند». این رفتار نمونه ای از اکرام و احترام به مهمان از سوی امام رضا‌(ع) است.

حجتالاسلامگواهی گفت: فضای زندگی امام هشتم(ع)، فضای عجیبی بود؛ ایشان در مسائل علمی به «عالم‌آل‌محمد» معروف است و در مقابل تمام فتنه گران مامون مقاومت و ایستادگی کردند.

تولیت آستان امامزاده صالح (ع) با اشاره به شیوه حکومتداری امام رضا علیه‌السلام، تصریح کرد: ایشان به اجبار از مدینه به طوس رفتند، با این امر مامون سعی در محدود کردن ایشان داشت اما این تغییر وابستگی مردم به آن حضرت را کم نکرد و ایشان بسیار بر جامعه تاثیرگذار بودند.

وی در ادامه گفت: امام رضا (ع) با این شرط ولایت عهدی را پذیرفتند که در امور حکومت دخالت نکنند. همچنین تاکید کردند که مامون باید از ظلم به مردم پرهیز کرده و رفاه آنان را تامین کند. امام هشتم با حلم و بردباری و با علم و بصیرت به آفت های ناشی از الگوی مزوارنه عباسی (بهره گیری ابزاری از دین) قدم در راهی گذاشتند که انتهای آن شهادت بود.

حجتالاسلام گواهی با بیان اینکه حضرت بسیار صمیمی و خودمانی بودند ، افزود: از جمله امامانی که رفتارهای ایشان الگویی مناسبی در سبک زندگی اجتماعی به شمار می رود، امام رضا (ع) است. از نظر حضور در عرصه‌های مختلف دینی، سیاسی و اجتماعی و رعایت کرامت انسانی جلوه‌های فراوانی از رفتارهای ایشان، ثبت شده است.

وی بیان داشت: مسئولین با الگوی گیری از سیره و سنت حضرت رضا علیه اسلام باید نسبت به انحرافات اخلاقی پیش آمده بیدار باشند و توجه به زندگی و معیشت مردم را سر لوحه کار خود قرار دهند چراکه سیره رفتاری معصومین همواره همین بوده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور، تاکید کرد: آبرسانی به مناطقی که با کمبود آب روبرو هستند، ساخت مدرسه و مساجد در مناطق محروم و نیز راه سازی خواسته امروز مردم است و مسئولین کشور باید به نیازهای آنان توجه داشته باشند چراکه حل مشکلات مردم در راس امور معصومین بوده است.

وی ادامه داد: دولتمردان باید برای مردمی که با تمام وجود از انقلاب و نظام دفاع و فرزندان خود را تقدیم کردند، همه همت خود را به کار بگیرند و وقت بیشتری را برای رفع مشکلات آنان بگذارند.

حجتالاسلام گواهی، افزود: نکته دیگری که در سیره حکومتی امام هشتم (ع) وجود داشت، رسیدگی به امورات فرهنگی جامعه بود و بیشترین کار فرهنگی نیز در زمان امام رضا (ع) صورت گرفته است. امروزه حوزه‌های علمی، دانشگاه ها، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و مسئولین در رسیدگی به امور فرهنگی کشور مسئولند.

رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور با اشاره به ساده زیستی حضرت، اظهار کرد: امروزه مسئولین و افرادی که در راس حکومت دولت، مجلس و قوه قضائیه قرار می‌گیرند باید ساده زیستی امام هشتم (ع)، بی‌آلایشی، با مردم و همانند مردم زندگی کردن ایشان را الگوی زندگی خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه حفظ کرامت مردم از دیگر سیره های حکومتداری امام رضا (ع) بود، تصریح کرد: ایشان کریمانه با مردم رفتار می‌کردند و شان ارباب رجوع رعایت می‌شد. امروزه این برخورد از سیره و رفتارهای گم شده‌ای است که باید از سوی مسئولین کشور رعایت شود.

گواهی با اشاره به روایتی از امام هشتم (ع) و با بیان اینکه امید است این روایت سرلوحه کار ما قرار گیرد، بیان داشت : حضرت می فرماید « انسان مومن، مومن نیست مگر اینکه سه خصوصیت در او باشد، خصلتی از خداوند، خصلتی از پیامبر اکرم و خصلتی از ائمه معصومین علیهم السلام».

وی تاکید کرد: از خصلت خداوند این است که اسرار مردم را می پوشاند. در فضای مجازی گاهی رفتارهایی از سوی افراد صورت می‌گیرد و رعایت حفظ شئونات رفتاری باید همواره مورد توجه افراد در این فضا باشد. مدارا کردن با مردم، از سنت‌های پیامبر اسلام (ص) بوده است، ایشان با رأفت و مهربانی با مردم رفتار می کردند، همچنین صبر در برابر سختی ها و ناگواری ها نیز از سیره رفتاری معصومین( ع) بوده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور، در پایان با بیان اینکه در هر حکومتی ممکن است مشکلاتی از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به وجود بیاید، گفت: صبر در مقابل مشکلات، همواره از سنت ائمه هدی علیهم السلام بوده است، البته این سنت کار دولتمردان را توجیه نمی کند اما امروزه مردم نیز باید در برابر مشکلات صبورانه برخورد کنند تا از سیره امام رضا (ع) بهره مند شوند.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها