رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: وزارت خارجه خوب و حرفه ای وظایف خود را انجام داده است.
کد خبر: ۱۱۵۴۹۳۵
لاریجانی: وزارت خارجه خوب و حرفه ای وظایف خود را انجام داده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز (یکشنبه، ۳۱ تیرماه) در "همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران درخارج از کشور" که در مرکز مطالعات وزارتخانه برگزار شد، اظهارداشت: در دوره ۴، ۵ ساله اخیری که آقای ظریف و رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور سکانداری دیپلماسی کشور را داشته اند، وضعیت وزارت خارجه قابل تحلیل است و در کل خوب و حرفه ای کار خود را دنبال کرده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت خارجه در این دوره فراز و فرودهایی داشته، اما در سامان بخشی این وزارتخانه موفق عمل کند، بیان کرد:تحلیل های وزارت خارجه که در موضوعات مختلف به ما ارسال می شود، نشانگر نوعی پختگی است و در مسائل منطقه و بین المللی نیز هوشمندانه تحلیل می کنند. همچنین این تحلیل ها با درک واقعیت و به دور از اغراق است که باید از این اهتمام تشکر کرد.

وی با بیان اینکه در وضع فعلی قدری شرایط متفاوت شده است، افزود: باید برای خودمان روشن باشد که همه راه های ممکن را طی کرده ایم تا فشاری بر معیشت مردم وارد نشود؛ در گذشته، ایران به ندرت با خصمی مانند آمریکا گفت وگو می کرد که البته این موضوع دلایلی داشت.

لاریجانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به علت دشمنی های آمریکا بعد از انقلاب از مذاکره با آمریکا اجتناب داشت، اگر هم گفت وگویی انجام می شد بسیار کوتاه و در مورد مسائل منطقه ای بود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مذاکرات ایران با ۱+۵ و آمریکا در این دوره با جدیت انجام شد که البته بحث مذاکره ایران با آمریکا از یکی دو سال آخر دولت سابق شروع شد که با وساطت سلطان قابوس پیشنهادهایی مطرح شد تا بین ایران و آمریکا گفت وگوهایی انجام شود.

لاریجانی اظهار داشت: شرط ایران برای گفت وگو با آمریکا این بود که غنی سازی در ایران را بپذیرند که بعد از این شرط ایران، اوباما طی نامه ای غنی سازی در ایران را قبول کرد تا مذاکرات انجام شود؛ اما این بار در ایران بحث شد که هرچند سلطان قابوس مورد اعتماد است؛ اما آمریکایی ها باید طی نامه ای روشن حق غنی سازی ایران را بپذیرند و این نامه اوباما نیز برای مقام معظم رهبری آمد و آمریکا غنی سازی در ایران را پذیرفت که پس از آن مذاکرات در دولت جدید جدی تر دنبال شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات بسیار نفس گیر بود و همزمان جلساتی را نیز در داخل برگزار می کردیم که حدود ۳۲ جلسه شورای هسته ای تشکیل شد، بیان کرد: دراین جلسات گفت وگوهای ظریف و همتاهای خود بررسی می شد و در برخی مواقع اصلاحاتی نیز در مسیر مذاکرات صورت می گرفت که نشان می داد؛ ایران مصمم است تا دانش هسته ای خود را حفظ کند و مانع از زورگویی و فشار به مردم شود.

وی با بیان اینکه گفت وگوهای آقای ظریف و وزیر خارجه آمریکا نزدیک شده بود، افزود: بعد از توافق، ایران به تعهدات خود پایبند بود ولی آمریکا در اجرای تعهدات خود مسامحه می کرد تا اینکه به این موجود جدید (ترامپ) رسیدیم که اجرای تعهدات از سوی آمریکا سالبه به انتفای موضوع شد.

لاریجانی ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی پیام فرستادند تا مذاکراتی انجام شود و برجام باقی بماند که در این مقطع نیز تردیدهایی در این زمینه که آیا اروپایی ها می توانند یا می خواهند برجام باقی بماند وجود داشت، سرانجام تصمیم گرفته شد که مذاکرات بین ایران و اروپا انجام شود تا فشاری بر مردم وارد نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها