رهبر معظم انقلاب در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه:

تصور حل مشکلات از راه مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح است

بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب را می‌توان در سه سرفصل عمده مورد تجزیه و تحلیل قرار داد: سرفصل اول بیانات ایشان به ویژگی‌های شخصی دیپلمات‌های کشور اختصاص داشت و این‌که یک دیپلمات انقلاب اسلامی و یک دیپلمات پرورش‌یافته جمهوری اسلامی که باید منافع ملی را تامین کند، خود و خانواده‌اش چه خصوصیاتی باید داشته باشند. صحبت‌های عمیقی در این ارتباط مطرح شد و البته در هر سیستم و مکتب سیاسی هم سلسله ویژگی‌های خاصی برای دیپلمات‌ها مطرح می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۴۹۱۱
جهت‌دهی به دیپلماسی در مسیر انقلاب

بخش عمده بیانات ایشان در سرفصل اول به این اختصاص داشت که اساسا دیپلمات جمهوری اسلامی باید در تعاملات خود روحیه انقلابی داشته باشد و بتواند از ارزش‌های حاکم بر کشور دفاع کند.

ایشان در این بخش تاکید ویژه‌ای بر احساس حقانیت دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران داشتند به این معنی که دیپلمات جمهوری اسلامی ایران باید کیاست و شجاعت داشته و در درون خودش به آرمان‌های انقلاب ایمان داشته باشد تا بتواند احساس حقانیت خود را در عمل متبلور کرده و در خارج از مرزهای کشور از موضع عزت و حکمت از منافع ملی کشور صیانت و حفاظت کند.

سرفصل دوم صحبت‌های ایشان به مفهوم دیپلماسی اختصاص داشت. به این معنی که جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی چه مفهومی را از دیپلماسی انتظار دارد. رهبر انقلاب همیشه در دیدار سفرا بر همسویی و همگرایی منافع ملی و ارزش‌های دینی تاکید کرده‌اند و امسال هم فرمودند که منافع ملی و ارزش‌های حاکم بر یک کشور در یک جهت هستند و اینگونه نیست که دو مقوله جدا باشند. ارزش‌های حاکم بر کشور بخشی از منافع ملی است و منافع ملی بدون ارزش‌های حاکم قابل تصور نیست. ایشان در این بخش نکته ظریفی را به لحاظ راهبردی تبیین کردند به این مضمون که وزارت خارجه به‌عنوان مسئول دیپلماسی‌، تعریف‌کننده منافع ملی نیست

بلکه منافع ملی در ساختارهای بالادستی تعریف می‌شود و وزارت خارجه مسئول دیپلماسی کشور است و باید دیپلماسی و ارزش‌های ایدئولوژیک را هم‌جهت حرکت داده و منافع ملی را که منافع عالیه کشور است به عنوان سرمشق کار دیپلماتیک خود قرار دهد.

سرمشق سوم بیانات ایشان به مسائل مربوط به تحولات جاری میان ایران و کشورهای غربی اختصاص داشت. مهم‌ترین پیامی که در این سرفصل برداشت شد این بود که باید روی پای خودمان بایستیم نه این‌که به اروپا یا جای دیگری امیدوار باشیم. البته ایشان تاکید کردند که این مطلب مغایرتی با مذاکره با اروپایی‌ها ندارد و به جز آمریکایی‌ها که نه به صحبت‌هایشان و نه به امضایشان هیچ اعتمادی نیست با بقیه کشورها و قدرت‌ها می‌توان به مذاکرات ادامه داد ولی باید دانست که برای حل مشکلات باید به داخل مراجعه کرد و آنقدر در داخل امکانات و ظرفیت وجود دارد که می‌تواند مشکلات ما را حل کند.

در مورد بیانات دیروز رهبر انقلاب باید به یک بخش مهم و فوق‌العاده راهبردی هم اشاره کرد و آن اینکه وزارت خارجه و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در رفتارهای خودشان نسبت به سیاست‌های کلی نظام چگونه برخورد کنند. ایشان در این بخش، مشخصا به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور در اروپا مبنی بر اینکه اگر نفت ایران صادر نشود نفت هیچ‌کس دیگری هم از خلیج فارس صادر نخواهد شد اشاره کرده و تاکید کردند وقتی رئیس‌جمهور در اروپا از یک موضع عزتمندانه، موضوعی را مطرح می‌کند این موضع نظام است و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران باید این موضوع را سرمشق کارهای خودشان قرار دهند و از این موضع در هر جایی دفاع کنند.

به اعتقاد من این شیوه مثال زدن رهبر انقلاب و مصداقی که مطرح کردند بحث بسیار مهمی در جهت دادن به دیپلمات‌های ما بود.

سید رسول موسوی - دیپلمات ارشد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها