عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع قطعه‌سازی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

ارتباطات افراد پرنفوذ یکی از اصلی ترین عوامل ورود غیرقانونی خودرو در کشور است

باتوجه به ضوابط سخت گیرانه گمرک برای ورود کالاها و همچنین سیستم های پیشرفته موجود در این سازمان به نظر امید رضایی(عضو هیات مدیره انجمن صنایع قطعه سازی) هک شده سایت و به تبع آن ورود چندین هزار خودرو در کشور امری نشدنی و غیر قابل تصور می باشد.
کد خبر: ۱۱۵۴۴۶۰
ارتباطات افراد پرنفوذ یکی از اصلی ترین عوامل ورود غیرقانونی خودرو در کشور است

به گزارش جام جم آنلاین، عضو هیات مدیره انجمن صنایع قطعه سازی، ورود چندین هزار خودرو به واسطه هک شدن سایت را غیر معقول دانسته و در این زمینه می گوید: شواهد وقرائن نشان دهنده وجود تخلفات گسترده در ورود خودروها به داخل کشور بوده و حرف و حدیث هایی همچون هک شدن سایت بیشتر شبیه بهانه های توجیهی می باشد تا بار مسئولیت نظارت را از دوش وزارت صنعت معدن و تجارت و حتی سازمان توسعه تجارت برداشته و عامل دیگری را جایگزین عوامل اصلی نماید.

وی به ضوابط سخت گیرانه گمرک برای ورود و خروج کالا نیز اشاره کرده و بیان داشت: در حال حاضر گمرکات کشور به ایکس ری متصل بوده و حتی در هنگام درب ورودی هم دوباره کالای وارداتی چک می شود و حتی خود ما به عنوان جامعه قطعه سازمان مشاهده می کنیم که پس از طی کردن مراحل قانونی امکان برگشت خوردن کالا در هنگام خروج از درب نیز به دلایل فنی و کارشناسی وجود دارد، بنابراین می توان گفت سیستم نظارتی گمرک برای ورود و خروج بسیار سخت گیرانه بوده و به همین راحتی نمی توان کالایی را آن هم از نوع خودروهای خارجی وارد کشور کرد. وقتی کالایی توسط سازمان توسعه و تجارت ثبت می گردد، قدم به قدم همه مراحل نظارتی صورت گرفته و به ضرس قاطع می توان گفت بدون وجود باندهای تشکیلاتی نمی توان این حجم از خودرو را به داخل کشور وارد کرد و سیستم نظارتی پیچیده موجود را دور زد. مگر می شود بدون زد و بندهای کلان یکباره شاهد این مقدار از ورود خودرو به کشور باشیم!!

وی همچنین با تمجید از سیستم گمرگ کشور، شناسایی عوامل متصل به منابع قدرت و ثروت را لازم دانسته و اظهار داشت: من به راحتی می گویم که سیستم تعریف شده ما در گمرک سیستم درست و منظمی است و نسبت به سالهای گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نمی باشد، یعنی به عنوان یک تولید کننده سیستم گمرک مو را از ماست می کشد و موجب کاهش حجم قاچاق کالا نسبت به گذشته شده است. آنچه امروز با آن مواجه هستیم رانت های منابع قدرت و ثروت بوده که موجب دور زدن سیستم نظارتی در کشور می شود و شناسایی این باندها در شرایط فعلی کاملا ضروری به نظر می رسد.

رضایی در پایان به تفاوت نحوه ورود غیرقانونی کالا نسبت به گذشته اشاره کرده و بیان کرد: اگر در گذشته با ارتباطات دوجانبه و رشوه دادن به یک فرد ناظر شاهد ورود کالای غیر قانونی و یا قاچاق بودیم، امروز برای ورود چنین کالاهایی باید سیستم نظارتی دور زده شود. در واقع شما به یک فرد مواجه نیستید با یک سیستم مواجهید که برای دور زدن این سیستم نیازمند یک سری امضاهای طلایی و یا افراد پرنفوذ می باشید. وقتی کالایی وارد گمرک می شود کسی نمی داند که نام بازرس و یا کارشناس مربوط چیست؟ و یا چه افرادی در روند نظارت دخیل می باشند به همین منظور فقط وجود شبکه تشکیلاتی از افراد پرنفوذ قابلیت دور زدن همه نظارت ها را فراهم می آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها