اروپایی‌ها برای حفظ برجام عزم جدی دارند اما واقعیت این است که هنوز اقدام عملی برای حمایت از ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا انجام نداده‌اند.
کد خبر: ۱۱۵۴۳۹۳
اروپایی‌ها سریع‌تر وارد مصداق شوند

روز گذشته رئیس صندوق سرمایه‌گذاری اروپا اعلام کرد که این بانک در عمل نمی‌تواند با ایران کار کند و این حرف به معنی خنثی کردن رای 80 درصدی پارلمان اروپا در ترغیب سرمایه‌گذاری در ایران است.

چنین تناقض‌هایی در حرف و عمل اروپا باعث می‌شود تا وزیر خارجه کشورمان در موضعی قاطع خواستار اقدام عملی از سوی کشورهای اروپایی در خصوص برجام شود.

در هفته‌های گذشته اروپایی‌ها بیانیه‌های خوبی در مورد حفظ برجام و حمایت‌های ضدتحریمی از ایران صادر کردند که از جمله آنها می‌توان به بازبینی مقررات انسداد و رای خوب پارلمان اروپا برای همکاری صندوق توسعه اروپا با ایران اشاره کرد. اما بحثی که وجود دارد این است که سیاست ضدبرجامی آمریکا، عملیاتی،‌ زمان‌مند و موضوعی و مصداقی است اما بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را ندارد.

در حال حاضر مشخص است که در 13 مرداد بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران باز می‌گردد و در 13 آبان بخش دیگری از تحریم‌ها و موضوع و مصداق تحریم‌ها مشخص است اما از سوی طرف اروپایی‌ فقط کلیات گفته شده است.

در حال حاضر ایران انتظار دارد اروپایی‌‌ها به این موارد توجه کنند: خرید یک میلیون بشکه نفت ایران در روز، بازپرداخت پول آن به یورو و حمایت از شرکت‌های اروپایی برای برداشت از میادین نفتی و گازی ایران؛ تضمین همکاری‌های بانکی با ایران و سرعت بخشیدن به موضوع صندوق معاملات یورویی با ایران.

اینها مصادیقی است که در صورت انجام آنها ایران به این نتیجه خواهد رسید که به رغم خروج آمریکا برجام ادامه دارد. اگر این شرایط شکل بگیرد آن وقت ایران و اروپا می‌توانند وارد مذاکرات و همکاری‌های جدی‌تری در مورد مسائل دیگر از جمله مسائل مرتبط با امنیت منطقه‌ شوند. اروپا باید قدر سیاست‌های مشارکت‌جویانه ایران را بداند و متوجه باشد که این اروپا است که در حال از دست دادن زمان است نه هیچ‌کس دیگر.

حشمت‌الله فلاحت‌ پیشه - رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها