معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی در گفتگوی اختصاصی با جام جم آنلاین:

رانت سنگین بر سر خصوصی سازی ها سایه افکنده است

بحث خصوصی‌سازی و اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی درحالی همواره با فراز و فرودهایی روبرو شده که رئیس این سازمان معتقد است از نظر قانونی هیچ مشکلی نداریم و تنها در اجرای آن با چالش‌هایی روبرو هستیم.
کد خبر: ۱۱۵۴۲۳۳
رانت سنگین بر سر خصوصی سازی ها سایه افکنده است

به گزارش جام جم آنلاین، علی‌اشرف عبدالله‌پوری حسینی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی در این زمینه می‌گوید: با وجود همه فراز و فرودهایی که در خصوصی سازی بوده در برخی بخش‌های واگذار شده بالای 50 درصد شاهد افزایش بهره‌وری بوده‌ایم که این موضوع امیدوار کننده است.

پوری حسینی ضمن اشاره به اهمیت نظارت پس از واگذاری شرکت‌ها افزود: یکی از رسالت‌های سازمان خصوصی سازی کنترل عملکرد مدیریت شرکت‌های واگذار شده است به این ترتیب که وقتی شرکتی را واگذار می‌کنیم تا 5 سال بر عملکرد آن نظارت خواهیم داشت و اگر این شرکت به صورت اقساطی فروخته شده باشد نیز تا پایان اقساط روند نظارتی ادامه خواهد یافت، چون یکی از ارکان رسیدن به اهداف تعیین شده خصوصی سازی نظارت بر عملکرد شرکت‌ها پس از واگذاری خواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: البته درباره برخی واگذاری‌ها مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد که ناشی از چسبندگی بسیار بالای هیات مدیره یا حتی برخی مسئولان به شرکت‌مورد نظر بوده است، به عنوان مثال ایران‌ایر، آزمایشگاه کیفیت خاک، کیش‌ایر، استقلال و پرسپولیس چنین مشکلی داشتیم.

این مقام مسئول معتقد است مدیریت دولتی و عدم تاثیرگذاری عملکرد مدیران حاضر در میزان دریافت‌ها یکی از نکاتی است که می‌توان از آن به عنوان اصلی‌ترین عامل مقاومت برای اجرای خصوصی سازی یاد کرد، هرچند اعمال نفوذ مقام‌های مسئول در استان‌ها و حتی نمایندگان محترم مجلس نیز تاثیر گذاری خاص خود را دارد که در واقع سایه سنگین رانت درباره اجرای قانون است.

وی درباره فعالیت شرکت‌های خصولتی در اقتصادی ایران نیز به خبرنگار ما گفت: آسیب بنگاه‌داری خصولتی‌ها دقیقا همانند آسیبی است که مدیریت دولتی بر اقتصاد کشور دارد به این دلیل که در برخی از این شرکت‌ها خبری از بازرسی‌های متداول مثل دیوان محاسبات یا دیگر نهادهای مربوطه نیست و تخلف‌هایی هم صورت گرفته که باید درباره آن رسیدگی کرد.

پوری حسینی معتقد است البته تاکید قانون برای سهم حداکثر 40 درصدی خصولتی‌ها در واقع سیگنالی به آنهاست که نباید وارد بنگاه‌داری شوند و تنها در بخش سهامداری می‌توانند حضور داشته باشند تا شفافیت اقتصادی و بهره‌وری بالاتری تجربه شود.

این مقام مسئول ضمن اشاره به عرضه مجدد برخی شرکت‌ها و نبود خریدار برای آنها تصریح کرد: متاسفانه اعمال فشار برخی نهادها برای عرضه شرکت‌های زیان‌ده به بالاترین قیمت باعث شده تا اصولا این شرکت‌ها بسیار گران در بازار عرضه شوند و خریداری هم برای تملک آنها ابراز علاقه نداشته باشد. این نکته باعث شده تا میانگین عرضه ما 4 بار باشد که این عدد قابل قبولی برای خصوصی‌سازی نیست.

پوری حسینی درباره موضوع مطرح شده اخیر نسبت به ترمیم کابینه نیز به خبرنگار ما گفت: در شرایط فعلی نیازمند چالاکی و سرعت عمل بالایی در لایه‌های مختلف مدیریتی هستیم از این رو بهتر است از لختی فعلی دور شویم.

وی در ادامه افزود: در برخی موارد احساس می‌شود، چالاکی لازم در تصمیم‌گیری‌ها تجربه نمی‌شود که همین دلیلی بوده برای اظهار نظرهای مختلف طی ماه‌های اخیر جهت ترمیم کابینه دولت، از این رو قطعا مسئولان نسبت به تصمیم‌گیری‌های جدید اقدام خواهند کرد.

پوری حسینی تصریح کرد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین اهمیت مدیریت جهادی در بخش‌های مختلف جای تردید نیست که چالاکی مدیران ارشد می‌تواند نقطه قوتی در مقابله با توطئه‌های مطرح شده علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

معاون وزیر اقتصاد ضمن تاکید بر اینکه نمی‌تواند مشخصا درباره این نکته خاص اظهار نظر کند به خبرنگار ما گفت: اصولا بازنگری، اصلاح عملکرد در صورت نیاز می‌تواند زمینه موفقیت و دستاوردهای بیشتری را در بخش‌های مختلف از جمله مدیریت کلان کشور مثل وزارت‌خانه‌ها باشد.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها