یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با جام جم آنلاین:

تعلل در انتشار متخلفان واردات خودرو، حاصل عدم برنامه ریزی دولت است

یک اقتصاددان گفت: دولت اگر در رابطه با موضوع تخلفات واردات خودرو شفاف سازی لازم را ارائه نکند انگشت اتهامات به سویش دراز می شود به عبارتی ساده تر تعلل در انتشار لیست متخلفان خودرو نشان دهنده وجود ایرادی در برنامه ریزی سیستمی دولت است.
کد خبر: ۱۱۵۴۲۰۳
تعلل در انتشار متخلفان واردات خودرو، حاصل عدم برنامه ریزی دولت است

هوشنگ ادهمی در مورد اهمیت موضوع شفافیت در اقتصاد کشور به جام جم آنلاین گفت: مسلما اگر دولت در هر حوزه بخصوص مباحث اقتصادی شفافیت لازم را برای مردم فراهم نسازد اعتماد عمومی که سرمایه اجتماعی کشور محسوب می شود به کلی از بین رفته و دولتی که با خود اعتماد و اطمینان مردمانش را به همراه نداشته باشد قادر به انجام هیچ کاری نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شفافیت به نفع دولت خواهد بود، یادآور شد: در زمینه جلب اعتماد عمومی از طرف ذی‌نفعان، هر نهاد و سازمان اقتصادی باید شفاف سازی های لازم به منظور آگاهی افکار عمومی مد نظر خود داشته باشد. اگر دولتمردان در رابطه با کوچک ترین مسائل با مردم شفاف باشند بی شک جامعه با وجود تمام مشکلاتش دولت را درک خواهد کرد.

ادهمی اظهار داشت: یقینا دولت اگر در رابطه با موضوع تخلفات واردات خودرو شفاف سازی لازم را ارائه نکند انگشت اتهامات به سویش دراز می شود به عبارتی ساده تر تعلل در انتشار لیست متخلفان خودرونشان دهنده وجود ایرادی در برنامه ریزی سیستمی دولت است.

به گفته این اقتصاددان، سوالی که ذهن مردم را درگیر کرده این است که چرا در حوزه های دیگر مثل موبایل و غیره به راحتی می توان شفاف سازی نمود اما در بحث خودرو این همه تعلل و جبهه گیری صورت گرفته است؟ یکی از مسائلی که باعث نهادینه شدن فساد در اقتصاد کشور شده، عدم شفافیت است و این مساله از مهمترین مشکل در اقتصاد است.

وی گفت: این تناقض در جامعه پیامدهای خطرناکی اعم از بی اعتمادی مردم به همراه دارد و دولتی که با خود جلب اطمینان مردمانش را به همراه نداشته باشد قادر به انجام هیچ کاری نیست. آثار فساد تنها بُعد اقتصادی ندارد بلکه در ادامه شاهد تبعات اجتماعی و فرهنگی در جامعه خواهیم بود و فساد به باور و اعتماد عمومی ضربه می‌زند، فساد اعتماد عمومی را که تنها سرمایه اجتماعی است، نشانه می‌گیرد و این مسئله خیلی خطرناک است.

به گفته این کارشناس، اگر در کشور شفاف سازی در هر حوزه به خوبی صورت می گرفت امروز شاهد فساد و تخلفاتی همانند تخلف در واردات خودرو نبودیم. عدم شفافیت موجب شده ساختار نهادی کشور اجازه دهد که یک فرد بتواند در یک حاشیه امن قرار بگیرد و هر کاری را که دلش خواست انجام دهد. لذا وقتی ساختار بگونه باشد که شما را ارزیابی نکنند و به شما نگویند که آثار عملکردت چه چیزهایی هستند بی شک شاهد این دسته از اتفاقات بخصوص در مسائل اقتصادی هستیم و خواهیم بود.

ادهمی در پایان بزرگ ترین درمان فساد را شفافیت دانست و گفت: ما امروز نیاز به شفافیت اطلاعات داریم، مثلا در مورد تخلفات صورت گرفته در بحث واردات خودرو، افراد خاطی باید سریعا محاکمه و به مردم معرفی شوند. در عصر تکنولوژی و ارتباطات دیگر نمی شود خیلی از مسائل کشور را از مردم پنهان نمود و همچنین با پیدایش شبکه های اجتماعی ارتباط تنگاتنگی بین مردم بوجود آمده و دیگر نمی توانند بدون شفاف سازی اطمینان مردم را حاصل کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها