گزارش جام‌جم از پشت‌صحنه برنامه چالشی «حالا خورشید» و پاسخگویی مدیران تلویزیون به برخی شبهات

پـاسخ زنـده

گفت‌و ‌گو با رضا رشیدپور، مجری و تهیه‌کننده «حالا خورشید»:

پاسخگویی را از خود تلویزیون شروع کردیم

پخش برنامه که به پایان می‌رسد و تیتراژ روی آنتن می‌رود، فرصتی برایم فراهم می‌شود تا سراغ رشیدپور بروم و گفت‌وگویی با او داشته باشم. او به گرمی استقبال می‌کند، اما به دلیل عجله‌ای که دارد می‌خواهد تنها سوالات مربوط به برنامه را از او بپرسم.
کد خبر: ۱۱۵۳۹۸۰
پاسخگویی را از خود تلویزیون شروع کردیم

حالا خورشید گرچه مدت زمان طولانی از شروع پخشش روی آنتن نمی‌گذرد، اما در همین مدت تقریبأ کم کارش گرفته، در خبرها و گفت‌وگوها از آن صحبت می‌شود و حتی پایش به شوخی‌ها کشیده شده است و این، موفقیت این برنامه را می‌رساند.

از رشیدپور این‌طور می‌پرسم، برنامه‌اش چقدر توانسته مسیری را که برای خودش ترسیم کرده بوده موفق طی کند و برنامه‌ای ایده‌آل باشد. او می‌گوید: تا رسیدن به نقطه ایده‌آل که قطعأ فاصله داریم. با این حال هر روز سعی می‌کنیم اشتباه هایمان را نسبت به روزهای قبل تصحیح کنیم، به حرفه‌ای شدن نزدیک‌تر شویم و برنامه‌ای استاندارد بسازیم. حالا خورشید از ابتدای فعالیتش برنامه‌ای جنجالی بوده و در سری جدید پخش، جنجالی‌تر هم شده است و می‌کوشد همسو با مشکلات و معضلات روز پیش برود.

مجری این برنامه می‌گوید: مردم همیشه از من سوالی می‌پرسیدند و البته حق هم داشتند. می‌گفتند چرا از همه انتقاد می‌کنید، جز خودتان. من این قضیه را با مسئولان مطرح کردم و گفتم بیایید از خودمان شروع کنیم و پاسخ دهیم. شاید در اوایلش نواقصی داشته باشیم، طبیعی است. اما به نظرم ذات این برنامه اتفاق خوبی است که حتی مدیران اصلی سیما بیایند و در مورد حواشی پاسخگو باشند. اتفاقی که به کم کردن فضای حاشیه هم کمک خواهد کرد.

خیلی از حواشی مختلفی که مطرح شده و به ما ضربه زده، دلیلش در وهله اول این بوده که خواسته‌ایم در مقابلشان قایم شویم و جواب ندهیم. این‌که بخواهیم از موج‌سازی‌ها بترسیم، اتفاق خوبی نیست. طبیعتا من هم تهیه‌کننده‌ای هستم چون تهیه‌کننده‌های دیگر تلویزیون؛ اما به نوبه خودم تلاش می‌کنم قواعد مرسوم را بشکنم و سبک جدیدی از برنامه‌سازی را تقدیم مخاطبان کنم.

برنامه‌های گفت‌وگومحور چالشی، با چاشنی دعوت از مسئولین و افراد مختلف و پاسخ گرفتن از آنان، اتفاقی است که در فضای برنامه‌سازی جهانی عموما با نام «هاردتاک» یا گفت‌وگوهای سخت شناخته می‌شود.

رشیدپور با اشاره به این قالب جدی که در حالا خورشید اتخاذ کرده، معتقد است: به خدا هیچ‌وقت نفهمیده‌ام چه مصلحتی از مردم بالاتر است! اگر از مقامات عالی نظام گرفته تا همین مدیران تلویزیون و افراد دیگر بیایند و همه‌چیز را صادقانه به مردم بگویند، بسیاری از مشکلات حل خواهند شد. هیچ کسی بالاتر از مردم و هیچ مصلحتی بالاتر از مصلحت آنان نیست. این حرفم هم سیاسی نیست و هم سیاسی هست! معتقدم خوب است که هیچ کسی خودش را از افکار عمومی قایم نکند و در مقابلشان پاسخگو باشد. حالا خورشید در سری جدید پخش عصرها هم روی آنتن می‌رود؛ اتفاقی که نسبت به سری پیشین پخش آن تازه است.

رشیدپور توضیح می‌دهد: روزهایی که سوژه‌ای برای بحث جدی یا به قول شما هاردتاک داشته باشیم، برنامه را زنده روی آنتن می‌فرستیم. در روزهایی هم که خبری نیست و شهر اصطلاحا در امن و امان است(!) گزیده‌ای از برنامه صبح را تکرار می‌کنیم. هماهنگی برای پخش زنده برنامه، به فرصت و برنامه‌ریزی جدی احتیاج دارد و نمی‌شود برنامه‌ای را بی‌مقدمه به صورت زنده روی آنتن برد. به نظر می‌رسد که حالا خورشید در سری جدید پخش خود توانسته هماهنگی و همسویی خوبی با پخش شبکه سه داشته باشد و در مواقع لازم، زنده روی آنتن رود.

رشیدپور تصریح می‌کند: تا همین چند روز پیش جام‌جهانی در حال برگزاری بود و طبیعتا در چنین شرایطی برنامه‌ریزی سخت بود. اما مهندس فارسیجانی مدیر پخش شبکه سه حسابی به ما کمک می‌کند و در این روزهای سخت همراهی‌مان کرده است. برای مثال همین امروز که در ابتدا مدت زمان پخشمان 40 دقیقه بود، اما این زمان را برایمان اضافه کردند و توانستیم وقت بیشتر برای صحبت داشته باشیم. معتقدم که شبکه سه سیما از پربیننده‌ترین شبکه‌های سازمان صداوسیماست و دلیل آن چیزی نیست جز همدلی‌ای که بین مدیران و برنامه‌سازانش وجود دارد. اینجا همه برای کارشان دل می‌سوزانند، دلشان می‌خواهد کیفیت‌ها را بالاتر ببرند و نتیجه موفقیت آن در افکار عمومی مردم هم مشهود است.

حالا خورشید تا چه زمانی روی آنتن خواهد بود؟ آیا تیم تولید برنامه به این زودی‌ها پایانی برایش متصورند؟ این مجری و تهیه‌کننده توضیح می‌دهد: حالا خورشید تا زمانی که بتواند حرف مردم را بزند، به کارش ادامه می‌دهد. هرگاه فکر کنیم به هر دلیلی نمی‌توانیم حرف مردم را بگوییم، به کار برنامه پایان می‌دهیم و این روز ممکن است حتی همین فردا باشد!

با وجود همه حواشی کوچک و درشتی که حالا خورشید از زمان شروع پخش با آن مواجه بوده، برایم جالب است بدانم آیا دغدغه‌ای هم بوده که این برنامه امکان طرحش را نداشته باشد؟ مجری برنامه‌هایی چون مثلث شیشه‌ای خاطرنشان می‌کند: طبیعتا نوع سلایق افراد کشور باهم تفاوت می‌کند. در مواردی بوده که برنامه‌ای را پخش کرده‌ایم، مدیران تلویزیون راضی بوده‌اند و با این حال بلافاصله افراد دیگری واکنش نشان داده‌اند. به این خاطر در بخش عمده‌ای از ماجراها، همه راضی هستند اما جاروجنجال‌های خارج از سازمان، آن اتفاق ویژه‌برنامه را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. در خصوص دعوت از مهمانان هم قطعا افرادی بوده‌اند که دلم می‌خواسته به برنامه دعوتشان کنم و به هر دلیلی نتوانسته‌ام.

زهرا غفاری - گروه رسانه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها