بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها گردشگری در برنامه رو در رو؛

فرصت سوزی گردشگری ایران / ارز مسافرتی چالش بر انگیز است

ایران در شمار 10 کشور برتر در برخورداری از صنعت گردشگری است و با داشتن اقلیم چهار فصل و فرهنگ هفت هزار ساله ظرفیت بالقوه ای در صنعت گردشگری دارد، اما سوال اینجاست که چه میزان از این ظرفیت استفاده شده؟ اما از ین 141 کشور رتبه 97 داریم و از نظر درآمدزایی نیز رتبه 93 را داریم و این در حالی است که اقتصاد گردشگری سومین حوزه درآمدزا به عنوان اقتصادی پاک است و تا کنون فرانسه موفق ترین کشور جهان در صنعت گردشگری بوده و ایران با چهار میلیون گردشگر رتبه پایینی دارد و هنوز به شکل سنتی موضوع گردشگری در کشور اداره می شود.
کد خبر: ۱۱۵۳۹۵۲
فرصت سوزی گردشگری ایران / ارز مسافرتی چالش بر انگیز است

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه چهار، صنعت گردشگری فرصت ها و چالش ها موضوع برنامه دوشنبه شب رو در رو با حضور محمد محب خدایی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رحمت الله رفیعی رئیس دفاتر مسافرتی و جهانگردی بررسی شد.

محب خدایی نیازهای گردشگری را برا به فعلیت رسیدن ظرفیت ها برشمرد و گفت: ظرفیت های کلان با موقعیت ویژه در اختیار داریم و شاخص های جهانی بر اساس محصولات است و الگوهای جذب در بسیاری از موارد با وضعیت داخلی کشور ما سنخیت ندارد البته آمار فعلی گردشگری ایران بالغ بر پنج و نیم میلیون نفر در سال است.

باید رقابت پذیر شویم

وی افزود: طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری هر سفری که منجر به یک شب اقامت شود جزء گردشگری می شود و گردشگری تجاری جزء این آمار نیست و در دنیا آمارها موضوع سفر و گردشگری است و در کشور ما سفر در بخش دیگری مستتر است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: برای تحقق شعار که جایگزین صنعت نفت است باید خود را در دنیا رقابت پذیر کنیم.

گردشگری داخلی نیز مخاطراتی دارد

رفیعی راه نجات اقتصادی هر کشور را رونق گردشگری دانست و گفت: همه کشورهای رو به رشد از مسیر گردشگری به موفقیت رسیدند و باید چرخ اقتصاد را گردشگری بچرخاند و در کشور ما این مهم در شعارهای انتخاباتی به خوبی مطرح می شود ام در شعار باقی می ماند و در کشور ما متأسفانه گردشگری اسف بار است و بستر لازم را در این زمینه نداریم.

وی افزود: اگر بگوئیم بستر مناسب فراهم است باید به این پرسش ها پاسخ داد که آیا جاده مناسب داریم؟ آیا هتل های مناسب داریم؟ از نظر امنیت مدعی هستیم که امن ترین کشورهای جهان هستیم و البته چرا گردشگری آنطور که باید باشد نیست؟ باید در همین دولت نگاه کنیم که مسئولان گردشگری چندین بار تغییر کردند و برنامه ها زمین مانده در حالیکه گردشگری بسترهای خود را می خواهد و ما در گردشگری داخلی مطلوبی هم نداریم و خطرات بسیاری در سفرهای داخلی محتمل است.

توسعه گردشگری نیازمند همراهی یکپارچه و هدفمد همه ارکان است

محب خدایی در مورد زیر ساخت ها و برنامه ریزی های بلند مدت اظهار کرد: ما خیلی از مواقع به مطالعات بی توجه بودیم و سند راهبردی در دوره آقای مونسان طبق تکالیف برنامه ششم توسعه را شکل دادیم و صنعت گردشگری نیازمند همراهی همه ارکان به صورت یکپارچه و هدفمند دارد و در حوزه مدیریت بخش دولتی باید توجه کنیم که بخش خصوصی نیز باید بسیاری از روش ها را نوین را جایگزین کنیم و از دستاوردهای دنیا بهره مند شویم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطر نشان کرد: بخش خصوصی و دفاتر فعال در حوزه گردشگری باید با روش ها بازاریابی نوین فعال باشد و دولت در این موارد نمی تواند نقش ایفاء کند و باید مدل ها را ارتقاء دهند و در بخش بازاریابی گردشگری تا موفق باشند.

انفعال رایزنان فرهنگی در همراهی گردشگری کشور

رئیس دفاتر مسافرتی و جهانگردی تأکید کرد: دولت ها موظف هستند بستر را برای فعالان گردشگری فراهم کنند، رئیس جمهور در همه ادوار رونق گردشگری را مطرح می کنند، اما در عمل چه اتفاقی می افتد؟ سفرای کشورهای دیگر قبل از آنکه استوارنامه خود را تقدیم مقامات کنند زمینه های گردشگری را بررسی و فعال می کنند در حالیکه کدام رایزن فرهنگی ایران در دیگر کشورها چنین اقدامی را در طول دوره مأموریت انجام دهند؟ مگر نه این است که طبق اسناد بالادستی باید 20 میلیون گردشگر داشته باشیم؟ کدام زیر ساخت فراهم است یا فراهم شده است؟

مهندسی گردشگری در شورای راهبردی

محب خدایی در مورد آژانس های خارج از کشور به عنوان فعالان گردشگری ایران بیان کرد: ما باید در سبد گردشگری آنها باشیم و یک سفیر هیچگاه بسته سفر نمی فروشد و اکثر آژانس های داخلی بیشتر در بحث رزو فعال هستند و از 160 آژانس گردشگری فعال کمتر بحث تور تعریف شده و حوزه سفر در این مقوله به درستی شکل نگرفته و مقصد گردشگری ایران تنها چند شهر نیست و طبیعت ایران بسیار فراتر از وضعیت مورد توجه فعلی است.

وی از تشکیل شوراهای راهبری در گردشگری به عنوان بخشی از مهندسی گردشگری یاد کرد و گفت: برخی از محصوالات انگیزه سفر است و در کنار آن ممکن از گردشگری تجاری، غذایی و هنری هم بهره مند شود اما محرک اصلی گردشگری ممکن است گردشگری سلامت و یا گردشگری آموزشی باشد.

ضرورت توجه به تقویم گردشگری

معاون میراث فرهنگی افرود: هم اکنون راهبردها بر اساس محرک ها و بسته های گردشگری مشخص هست و رشد 30 درصدی در سه ماهه ابتدای سال 97 در مقایسه با سه ماهه مشابه در سال 96 هستیم و مبحث تقویم گردشگری را مطابق با تعطیلات قمری، میلادی و شمسی باید مورد توجه داد تا راهبردهای ماندگار ایجاد کنیم همان موضوعی که در دنیا مورد توجه صنعت گردشگری است.

افزایش غیر کارشناسی عوارض 75 هزار تومانی به 450 هزار تومان

رئیس دفاتر مسافرتی و جهانگردی با ابراز گلایه از روند ارتباط گیری بخش خصوصی برای فعال کردن گردشگری اظهار کرد: تا کنون بخش خصوصی امکان مذاکره با دولت های دیگر را نداشته و اصولاً چرا در داخل کشور به این تعداد دفاتر گردشگری مجوز دریافت می کنند؟ چرا در این حجم مجوز دفتر گردشگری صادر می شود و در افکار عمومی بسته شدن دفاتر را مطرح می کنید و فضا را مسموم می کنید؟ افزایش بلیط ها در اختیار دفاتر نیست؟ چرا باید عوارض خروج از کشور را به صورت غیر کارشناسی افزایش دهید و نرخ 75 هزار تومانی را 450 هزار تومان کردید و این درآمدها کجا هزنیه شده است؟ آیا خدمات افزایش یافت یا امکانات؟

رفیعی در مورد تسهیلات گردشگری گفت: کدام تسهیلات به هتل ها داده شده و چرا باید تا 80 درصد ظرفیت ها خالی باشد و عمده ظرفیت ها در مقاطع همایش ها و نمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد و در زمان خالی بودن ظرفیت ها آیا ما از مالیات معاف بودیم؟

محب خدایی در بخشی از سخنانش به 10 درصد 12 میلیارد سهم اشتغال روستایی به گردشگری اشاره کرد و گفت: چالش هایی در مورد گردشگری هست و مجادله ای در موضوع عوارض خروج وجود دارد که تا چه میزان به صنعت گردشگری اختصاص یابد و موضوع ایرلاین ها موضوع در اختیار وزارت راه است همچنین در مورد هتل ها ظریب اشغال در سال میانگین 52 درصد است و با اعمال تخفیف های 30 درصدی توانستند ظریب اشغالی خود را افزایش دهند و بر اساس وضعیت اقتصاد و واقعیت بازار باید انعطاف عمل داشته باشند.

رئیس دفاتر مسافرتی و جهانگردی نیز مورد تعلق نگرفتن ارز دولتی به فعالان گردشگری ابراز کرد: بر اساس چه نظری ارز مسافر را به این روش می دهید؟ در تلویزیون وزیر اقتصاد اعلام کرد با دفتر مسافرتی در رابطه با ارز برخورد می کنیم در حالیکه کدام ارز را به دفاتر داده اید؟ در حالیکه دفاتر برای همه موارد فاکتور دارند و ارز را به مسافر می دهید و بر چه اساسی در حالیکه به یک شرکتی که پنج روز تأسیس شده است ارز به میزان نیاز تمام صنعت گردشگری تعلق گرفته و موز و انبه را با ارز دولتی وارد کردید و هم اکنون 40 درصد دفاتر تعطیل شدند.

ارز مسافرتی باید در بسته سفر دیده شود

محب خدایی در مورد ارز مسافرتی گفت: ارز باید در بسته سفر دیده شود و می دانیم امروز گردشگر خروجی ما کاهش خواهد داشت اما فرصت بزرگی هم برای ورود گردشگر ایجاد شده و می توانیم توسعه گردشگری داخلی را مد نظر قرار دهیم و زیر ساخت ها پاسخگوست.

وی در مورد توسعه گردشگری داخلی نیز با ذکر چند راهکار عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر گردشگری داخلی با خرید بسته سفر مقرون به صرفه است و اگر این بسته ها را درست تعریف کنیم استقبال می شود و نباید سفرها را به زمان محدود و مشخصی معطوف کرد و باید شرایط تعطیلات را برای توزیع سفر در طول سال شکل دهیم و تعطیلات زمستانی پیشنهاد دکتر مونسان بود و ما تعریف کننده استراتژی گردشگری هستیم و در نوروز 97 شاهد رشد در گردشگری بودیم که 20 عضو ستاد گردشگری در کنار هم این موفقیت را موجب شدند.

رفیعی همچنین در مورد سفرهای داخلی و تغییر فعلی بر اساس نرخ ارز اظهار کرد: گردشگری ما رشد نداشته و اعتقاد شخصی ام به عنوان بررسی واقعیت بازار این است که گردشگری 97 کمتر از 96 بود و ارز سفر هم به اعتقاد من با مقاصد دیگری شکل گرفته و افزایش قیمت های ایرلاین موجب شده بالاترین نرخ را لحاظ کنند و امروز به جای 7 میلیون 18 میلیون از مسافر گرفته می شود.

تسهیل گر گردشگری بودیم

محب خدایی تصریح کرد: دفاتر تولید کننده خدمات نیستند و ارائه دهنده خدمات نیستند و باید در جلسه مشترک چالش ها را بررسی کرد و استفاده از ظرفیت های گردشگری نیازمند این است که از مدیریت جزیره ای خارج شویم و در جهت صدور مجوزها اختیارات به استانها داده شده و در حوزه سرمایه گذاری به ازای هر استان یک نفر در حال مانیتور وضعیت سرمایه گذاری است و جلسات متعددی با سرمایه گذار داریم و بسیاری از امور را تسهیل می کنیم از جمله با هماهنگی با شهرداری ها و از بانک ها تقاضای مساعدت بیش از این داریم.

برنامه رو در رو به تهیه کنندگی سیدمهدی حسینی از گروه سیاسی شبکه چهار سیما ساعت 21 هر دوشنبه به صورت زنده مسائل روز کشور را به بوته نقد می گذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها