گزارشی از طبیعت زیبا و بکر روستای«مال آقا» در جنوب کشور

بهشت خوزستان را از دست ندهید

آتش به همان اندازه که می‌سوزاند و نابود می‌کند، حیات‌بخش، روشنی‌بخش و گاهی هم کاشف گمشده‌های میان تاریکی است؛ مثل وقتی که آتش به دل یکی از مناطق باغملک استان خوزستان افتاد و خبرش پخش شد و تازه فهمیدیم منطقه مذکور یکی از روستاهای زیبای گردشگری و معروف به بهشت خوزستان است؛ یعنی روستای «مال‌آقا» که آب و هوایش همین حال و در دمای 50 درجه خوزستان هم تگری است؛ سرد و دلچسب؛ سرسبز و چشم‌نواز و البته فرصتی غنیمت برای گذران تعطیلات داغ و کسالت‌آور تابستان.
کد خبر: ۱۱۵۳۷۵۷
بهشت خوزستان را از دست ندهید

به گزارش جامجم، این روزها اخباری که از خوزستان میرسد، فقط بوی گرما و خشکی و بیآبی و شوری میدهد، اما این فقط یک روی سکه است؛ صورت عیانش؛ روی دیگر خوزستان؛ جلگههای سرسبز، آبادیهای کنار رود و میان تالاب و درههای مسکونی بهشتی در دل کوهستان ستبر و سربه فلک کشیده زاگرس است، مثل روستای تاریخی «مالآقا»، که در درهای دنج و خوش آب و هوا در لابهلای سلسلهجبال زاگرس، کنار رودخانهای سرد و مواج، آرمیده و طبیعت سرسبز و هوای باطراوت و دلانگیزش، در فصول بهار و تابستان، خیلی از شهروندان خوزستانی و استانهای همجوارش را به سوی خود میکشاند.

از «مال آقا» سخن میگوییم؛ زیباترین تفرجگاه شمالی خوزستان؛ طبیعت بکر و خوش آب و هوایی که مردمان دیار داغ خوزستان، هرم جسم گرمادیدهشان را در خنکای سایهسار درختان و آب چشمههای گوارای آن از تن بیرون میکنند. به «مالآقا» که میرسی، گرمای تنت را در خنکای آب جاری از ستیغ کوه میسپاری و گونههای سرخ آفتابزدهات را در تلالو نور خورشید به باد رهگذر امانت میدهی. از شادیهای کودکانه گرداگرد بلوطها حظ میکنی و نگاهت را در لابهلای سرخی انارها قاب میگیری. آبشار زیبای شیوند و چنارهای سر به فلک کشیده و گیاهان محلی روییده در حاشیه رود هم جادویت میکند. حرکت با پای پیاده در تنگه «تنگ تِهی» شما را در نهایت به آبشار زیبا میرساند.

طبیعت در دل تاریخ

روستای گردشگری مالآقا علاوه بر طبیعت بکرش از سابقه تاریخی کهنی برخوردار است و مردمان لر و بختیاریاش، به جای مانده از هزارههای پیش از تاریخ به منطقه غنا بخشیده است.

کتیبههای سنگنوشته بهجا مانده از دوران مصریان ملقب به بردگپ(سنگ بزرگ) و همینطور آثار باقیمانده از خانههای ساخته شده در دل کوه، چهره تاریخی این روستا را عیان میکند. یک سازه کهن آبیاری هم در کنار روستا هست که در گویش محلی آن را «بیاره» میگویند. این سازه سنتی برای انتقال آب از محلهایی که گسستگی در مسیر وجود داشته باشد، ساخته میشود. این سازه در فصول بهار و تابستان پوشیده از گیاه «پر سیاوش» میشود و منظره زیبایی به وجود می‌‌آورد.

گور دخمهسنگی و آسیابهای آبی هم از جمله آثار دوره ساسانیان در این منطقهاند و ظرفیتهای گردشگری دیگری چون امامزاده عبدا... و رباط هم در این خطه جلوهگری میکند. عبور رودخانه ابوالعباس از این محل، مناظر بدیع و زیبایی را خلق کرده است. طرح گردشگری این منطقه سال 82 تهیه شده است.

برای اقامت در مالآقا، محلیها باغات و خانههای خود را به گردشگران اجاره میدهند.

منطقه گردشگری مالآقا در فاصله 15 کیلومتری قلعه تل در دامنه زاگرس واقع است. این روستای و بخشی از روستاهای گردشگری پیرامون آن، در شهرستان باغملک در شمال شرقی خوزستان قرار دارند که از نظر توانمندی برای توسعه و پیشرفت از مناطق منحصربهفرد در کشور به شمار میروند.

اگر قصد سفر از اهواز به مالآقا در شهرستان باغملک را دارید، از میدان چهارشیر (شهیدبندر) در اهواز به سمت شرق که بروید تابلوها شما را به جاده ایذه و باغملک هدایت میکنند. گردشگرانی که از استان چهارمحال و بختیاری وارد خوزستان میشوند ابتدا به شهر دهدز و سپس به ایذه وارد میشوند و پس از آن با گذر از شهر قلعه تل میتوانند وارد مالآقا شوند.

علاقهمندان دیدار مالآقا از شهر باغملک که به سمت مالآقا حرکت میکنند با پشت سر گذاشتن شهر قلعه تل و طی حدود چهار کیلومتر راه، با دیدن تپهها و کوهها و نسیم خنک کوهستان و جنگلهای انبوه بلوط، گویی وارد دنیایی متفاوت شدهاند. کمی جلوتر از مالآقا هم روستای تمبی با قدمتی چند هزار ساله و بافتی زیبا در دل کوهستان در مقابل دیدگان گردشگران قد علم میکند.

مجتبی گهستونی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها