دانشمندان، بازوی فرد معلولی را وادار به احساس لمس و حرکت کردند

معجزه فناوری برای معلولان

دانشمندان برای اولین بار با تحریک یک ناحیه از مغز از طریق ارائه کوچکی از الکترودها، حس طبیعی را در بازوی یک فرد معلول ایجاد کردند. فرد معلول دارای ضایعه نخاعی گردنی بود و نه‌تنها نمی‌توانست اندام خود را حرکت دهد، بلکه حتی قادر به حس آن نیز نبود.
کد خبر: ۱۱۵۳۵۳۷
معجزه فناوری برای معلولان

این بیمار سه سال پس از آسیب نخاعی از گردن به پایین فلج شده بود. دو ارائه از الکترودهای کوچک به صورت جراحی در قشر حسی مغز او نصب شدند. محققان، با استفاده از ارائهها، نورونهای این ناحیه را با پالسهای بسیار کوچک الکتریکی تحریک کردند. فرد مورد مطالعه احساسات طبیعی مختلفی (مانند فشردن، ضربهزدن، احساس حرکت به سمت بالا و چند مورد دیگر) را که با توجه به فرکانس، دامنه و موقعیت تحریک ارائهها، در نوع، شدت و مکان متفاوت بودند، تجربه کرد. این اولین بار است که این نوع احساسات طبیعی از طریق تحریک عصبی داخل مغزی ایجاد میشوند.

قشر حسی مخ به بخشی از مغز گفته میشود که هم حس بدن و هم حرکت و موقعیت آن در فضا و همچنین فشار، ارتعاش و لمس را پردازش میکند. در پژوهشهای قبلی، ایمپلنتهای عصبی که مناطق مشابهی را در مغز هدف قرار میدادند، عمدتا احساساتی مانند سوزنسوزن شدن یا لرزش در دست را در فرد معلول ایجاد میکردند. اما دستگاهی که بتازگی ساخته شده است قادر است احساسات بسیار طبیعی را از طریق تحریک درونقشری یا اینتراکورتیکال ایجاد کند، احساسی شبیه آنچه که بیمار قبل از آسیبش تجربه میکرد. محققان امیدوارند که در آینده روش دقیقی برای قرار دادن الکترودها و تحریک مناطق مغزی به منظور ایجاد احساسات خاص ابداع کنند. گام بزرگ بعدی این است که این فناوری را با پروتزهای عصبی مانند دست و پای مصنوعی در هم آمیخته و کاربران در طول زمان احساس کنند که اندام رباتیک بخشی از بدن آنهاست!

منبع: medicalxpress.com

بهنام سور
جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها