اختصاصی جام جم آنلاین

من یک دخترم (موشن گرافیک)

عضو هیات رییسه مجلس گفت: هر اندازه روی مباحث فرهنگی و آموزشی دختران سرمایه گذاری کنیم آسیب های اجتماعی جامعه در آینده کاسته خواهد شد، اما برخی ناهنجاری ها از قیبل افزایش طلاق نشان می دهد مسئولان امر در این بخش کم کاری داشته اند.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۹۴
ابتلا دختران به آسیب طلاق، برآیندی از کم کاری مسئولان / برخی مصوبات مرتبط با زنان نگاه غربی دارد

اسدالله عباسی در گفت وگو با جام جم آنلاین با بیان اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دختران و زنان نقش اندکی در مناسبات اجتماعی داشتند، گفت: بعد از انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران زمینه حضور و نقش آفرینی زنان و دختران در همه حوزه های سیاسی- اقتصادی واجتماعی و فرهنگی را فراهم آورده است. به ویژه اینکه امروز ما در حوزه پزشکی و متخصصان زنان به خودکفایی قابل توجه ای دست یافته ایم به گونه ای دختران جوان پزشک ما در آستانه قرار گرفتن در زمره متخصصان زبده بیماری های زنان قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه حوزه آموزشی کشور بسیار بیش از گذشته از حضور معلمان و دبیران زن بهره می برد، افزود: حضور زن در بخش آموزشی این نوید را می دهد که ما بتوانیم در همه ابعاد دانش آموزان را تربیت و تحویل جامعه دهیم و امید است طبق سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی ایران بیش از این دختران ما در عرصه های علمی و آموزشی و پرورشی نقش ایفا کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: با وجود دستاوردهای خوبی که در بخش زنان داشته ایم اما بنظور می رسد ما همچنان در حوزه های مربوط به زنان و دختران جامعه با کاستی و کندی روبه رو هستیم. بطور نمونه در مقوله فرهنگی ما نتوانستیم به اهداف برنامه های توسعه ای پنجم وششم نایل شویم. باید اذعان کرد در افق 1404 ما دو بخش فرهنگ و اقتصاد مربطوبه زنان هنوز کار برای انجام زیاد داریم که باید اجرا گردد.

عباسی انتخاب شغل متناسب برای دختران بعد از فراغت از تحصیل را یکی از نقاط چالش برانگیز هم در حوزه فرهنگی و هم در عرصه اقتصادی زنان بشمار آورد و خاطر نشان ساخت: امروز دختران ما بیشترین علاقه را در سطح جامعه به تحصیل دارند به گونه ای که بالای 65 درصد دانشجویان ما در حال حاضر دختر هستند و پسران با سهم 35 تا 40 درصدی کمترین انگیزه را در میان جوانان برای تحصیلات عالیه دارند. خوب وقتی همین 65 درصد کنونی فارغ التحصیل شوند متاسفانه ما زمینه اشتغال آنها در بخش های مختلف را فراهم نیاورده ایم و این مطلب به روح و روان آنها در آینده صدمه می زند.

وی با تاکید براینکه بی توجهی به نیازها و خواست دختران موجبات افسردگی و بستر ساز آسیب های اجتماعی روحی روانی آنها خواهد شد، ابراز داشت: در این رابطه مسایل آموزش و پرورشی از دوره رشد ونمو جسمی و جنسی دختران گرفته تا زمانی که آنها بعنوان یک بانوی بالغ پا به عرصه اجتماع می گذارند بسیار حایز اهمیت است. الگوی رفتاری و گفتاری پدر و مادر – خانواده – همسالان و دستگاه های مسئول نقش مهمی در این میان ایفا می کند و لذا وقتی چهار دهه اخیر را در بخش آموزشی نگاه می کنیم باید گفت خیلی بهتر می شد اقدام کرد تا زمینه ساز کاهش آسیب های اجتماعی زنان و دختران باشیم اما ابتلاء دختران به معضلات گوناگون حکایت از کم کاری متولیان امر در این حوزه دارد.

عضو هیات رییس مجلس یادآور شد: هر اندازه ما روی دختران سرمایه گذاری فرهنگی کنیم برای بالندگی آینده کشور هزینه کرده ایم از طرفی آسیب های اجتماعی از قبیل کشمکش های دفتری و طلاق و شکایت تعدیل خواهیم کرد. باید توجه داشته باشیم امروز آسیب طلاق نسبت به گذشته فراگیر تر شده و خود این مسئله ناهنجاری ها و پیامدهای دیگری را در جامعه تولید می کند. شاید اگر کانون خانواده مسیر هموارتری را برای جوان خود مهیا کند ما شاهد طلاق زوجین به خاطر کمترین اختلافات نبودیم.

عباسی در پایان در خصوص اینکه مجلس برای تسهیل امور زنان و دختران چه مصوباتی را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: طراح هایی در این خصوص تا کنون در کمیسیون فرهنگی و آموزش مجلس پیگیری شده اما به دلیل اینکه نظریه ها والگوهای مد نظر برگرفته از تئوری های غرب بوده است.

وی افزود: ما نمایندگان و مسئولان کشور در قانون گذاری باید بیش از پیش مراقب نفوذ و رخنه فرهنگی غرب باشیم و این موضوعی است در چند سال اخیر در جامعه اتفاق افتاده و معضلات پیش آمده در پی این نفوذ بیانگر این مسئله است باید باز هم عرصه فرهنگی و آموزشی را مراقبت کرد تا در معرض اشاعه فرهنگ بیگانگان قرار نگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها