هر خانه بر بالای خانه دیگری بنا شده تا روستا پله پله دامنه سرسبز کوهستان را بالا برود؛ بالا برود و بشود یکی از مشهورترین روستاهای پلکانی کشور؛ ماسوله غرب ایران؛ «ملحمدره». ملحمدره، بهشتی پنهان در دل کوه‌های سربه فلک کشیده از توابع اسدآباد است که در ۷ کیلومتری شمال این شهرستان واقع شده، دومین روستای گردشگری همدان است و زیبایی‌اش تنه به تنه زیبایی ماسوله می‌زند، گرچه هنوز از ماسوله بکرتر است و خانه‌های گلی و سنگی‌اش با پنجره‌های چوبی و گل‌های پیچک و عطر درختان آلویی که در فضا می‌پیچد، هر گردشگری را مسحور می‌کند.
کد خبر: ۱۱۵۳۰۶۴
ملحمدره؛ ماسوله غرب کشور

ملحمدره روستایی تاریخی است، با جذابیتهای یک معماری قدیمی و اصیل، اما بیشتر از بافت و هویت تاریخیاش، طبیعت سحرانگیز آن است که مسافران را جذب میکند؛ طبیعتی که طراوت آب و هوای کوهستان به آن زیبایی و طربی دوچندان بخشیده و شما هم اگر راهی این خطه کوهستانی سرسبز شوید، خود را در طبیعت آن رها کنید و با مردمان خونگرمش دمخور شوید، حظی جاودان نصیبتان خواهد شد که شاید جای دیگری تجربهاش نکنید.

همه اینها که گفتیم؛ یعنی طبیعت بکر و زیبا، آب‌و‌هوای باطراوت کوهستان، وجود یک روستای تاریخی سنگی پلکانی، در کنار باغات آلو و تاکستان‌های انگور و رستوران‌های محلی و آیین و رسوم و پوشش کردی مردم منطقه و البته جشنواره‌های میوه خوش‌طعم و رنگارنگ، ملحمدره را به نگین گردشگری همدان تبدیل کرده، نگینی که به دلیل عدم معرفی، درخشش‌‌اش چشمان همه هموطنان را نگرفته است.

شکرانه برداشت آلو

ملحمدره بیش از 90 خانوار جمعیت دارد و به سبب برخورداری از بافت کوهپایه‌ای، شغل بیشتر مردمانش دامداری و باغداری است. باغ‌هایش هم پر است از آلو و گردو که در کنار تاکستان‌های انبوه انگور زیباتر هم نشان می‌دهد. آلوهای درشت و خوش‌طعم ملحمدره مسئولان را در سال‌های اخیر بر آن داشته تا هرساله در ایام برداشت، جشنواره آلو (آیین شکرگزاری برداشت آلو) برگزار و گردشگران بیشتری را جذب کنند؛ گردشگرانی که اغلب آنها از طریق تورهای گردشگری پایشان به روستا باز می‌شود و در کنار جشنواره خوشرنگ و خوش‌طعم آلو، با آیین‌ها و آداب و رسوم روستا هم آشنا می‌شوند. راستی این را هم بگوییم که سرسبزی و پرباری و پرمحصولی باغات میوه مدیون آب‌های زلال و جاری رودخانه زیبا و تماشایی ملحمدره است که از میان روستا می‌گذرد و از چهل چشمه سرچشمه می‌گیرد.

به ملحمدره که رفتید، حظتان فقط بصری نباشد، این روستا سوغاتی‌های خوبی هم دارد و نباید دست خالی برگردید. سوغاتی‌های روستا را که بیشتر شامل محصولات باغی است، می‌توانید از بازار مخصوص روستا تهیه کنید. آلو و فرآورده‌های آن مثل لواشک، قیسی، رب آلو، انواع مربا و ترشی آلو، انگور، گردو، سیب، بادام و سماق انواع سوغاتی ملحمدره است؛ همه سوغاتی‌های خوردنی و لذیذ.

بهشت در این ایوان‌های چوبی است

از دیگر جاذبه‌های این روستای پلکانی خفته در غرب، خانه‌های این روستاست که با آن ایوان‌های چوبی آراسته به گلدان‌های شمعدانی، ییلاق‌های بسیار باصفا و بهشتی دارد و زیبایی روستا را دو چندان کرده؛ روستایی که از چهار طرف توسط کوه‌ها و دره‌ها احاطه شده و در هر فصل زیبایی دل‌انگیز خود را دارد.

اگر به ملحمدره رفتید، بدانید که بهترین تفریح در آن، پیاده‌روی و گشت و گذار در طبیعت و کوچه پس‌کوچه‌های سنگی روستاست؛ خیابان‌های تنگ و باریک با پله‌های فراوان که راه ورود وسایل نقلیه به روستا و آسیب رساندن به آن را می‌بندد.

مهمان این خانه شوید

ملحمدره یک خانه بوم‌گردی زیبا هم دارد؛ از همان‌ها که مردمان روستا دارند و شاید اگر از نزدیک می‌دیدید دلتان می‌خواست در آن ساعاتی بیاسایید. حالا چنین خانه‌ای که نامش آرتیناست و درهایش در همه فصول سال به روی مسافران باز است در ملحمدره راه‌اندازی شده؛ یکی دو سال پیش و به همت دهیار روستا و میراث فرهنگی شهرستان. البته مشکلاتی که در سایر روستاهای گردشگری کشورمان وجود دارد، مثل ساخت و سازهای غیرمجاز و نامتعارف با بافت روستا که خراشی است بر زیبایی آنها، در ملحمدره هم به چشم می‌خورد که در یکی دو سال اخیر پا گرفته است، گرچه فرماندار شهرستان اسدآباد سال گذشته بر سازندگان این خانه‌های ناهمگون نهیب زد که با هر نوع ساخت و ساز خارج از ضوابط میراث فرهنگی در روستای گردشگری ملحمدره برخورد و تخریب خواهد شد، چراکه رشد این‌گونه خانه‌ها باعث حذف ملحمدره از فهرست روستاهای گردشگری می‌شود و با این اتفاق، بسیاری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اشتغال و توریسم و گردشگری را در این روستا و شهرستان اسدآباد از دست خواهیم رفت.

شکوفه رنجبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها