منصوری در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

هدف کشف حجاب حذف دین و سکولار کردن ایران بود

معاون پیشین اسناد و کتابخانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران با اشاره به سیر تاریخی نفوذ فرهنگ غرب در کشورمان و تلاش رژیم پهلوی در اشاعه آن در میان مردم، ضمن نقد نظام آموزشی کشور دولتمردان را به پایبندی به اصول ارزشی کشور و اجتناب از رویکردهای التقاطی دعوت کرد.
کد خبر: ۱۱۵۲۹۶۸
هدف کشف حجاب حذف دین و سکولار کردن ایران بود

جواد منصوری در گفت وگو با جام جم آنلاین با نگاهی تاریخی بر رخنه استعمار اروپایی در کشورهای اسلامی به مناسبت گرامی داشت روز عفاف و حجاب اظهار کرد: ورود فرهنگ غربی به یک کشور مذهبی همچون ایران با ارزش های شیعی و اسلامی با مقاومت های بسیاری از سوی مردم معتقد همراه بود که امروز برگ های زرینی از تاریخ تحولات ما را در حوزه روابط خارجی و سیاست داخلی از خود بر جای گذاشته است.

وی در خصوص اینکه چرا از دوره اواخر قاجار ایران هدف اشاعه فرهنگ غرب قرار گرفت و با آغاز دوره پهلوی اول این امر شدت گرفت، افزود: مراکز مطالعاتی اروپا در حوزه خاور شناسی و مشخصا ایران شناسی با بررسی های چند ده ساله خود از سبک زندگی ایرانی اسلامی ما دریافتند که مردم ایران در برابر پذیرش ارزش ها و هنجارهای غربی مقاومت به خرج می دهد و علی رغم الگوی برداری طبقه خاصی از جامعه ایرانی از فرهنگ غرب توده مردم پذیرای آن نبوده و به مذهب خود تعصبی واقعگرایانه دارند. لذا کرسی های شرق شناسی انگلیس، فرانسه و آلمان برای صدور روز افزون فرهنگ خود به ایران بیش از پیش متمرکز شدند.

منصوری در بیانی دیگر تصریح کرد: با آغاز سلطنت رضا شاه دولتمردان اروپایی عزم خود را جزم کردند تا برای تسلط بیشتر بر منابع مادی و معنوی ما به هر روشی شده سد مقاومت مردم در برابر پذیرش فرهنگ غرب را فرو پاشند لذا به این نتیجه رسیدند آنچه که در جنوب غربی اروپا در قرن های 8 تا 14 میلادی در جنگ میان مسیحیت و مسلمانان اتقاق افتاد فاسدسازی مردم و حکومت مستقر در کشورهای اسلامی بود که نهایتا منجر به انحلال دول اسلامی و امپراتوری عثمانی در آن مقطع شد از این رو همین روش را در مقابله با فرهنگ ایران هم پیاده کردند و دولت دست نشانده رضا شاه را برای اهداف ضد اسلامی خود همچون ممنوعیت پوشش حجاب برای زنان و مردان تحت فشار قرار داد.

وی هدف اصلی اروپا از تغییر پوشش زنان و مردان در جامعه اسلامی ما را حذف دین و سکولار کردن سیاست در ایران برشمرد و خاطر نشان کرد: غرب در دوره رضا شاه تلاش کرد با حذف هویت اسلامی از زنان، نظام آموزشی و حتی خط و ادبیات کشور فرهنگ منحط غرب را به مردم خدا پرست و اسلام دوست ایران دیکته کند و وقتی شما اسناد تاریخی را مطالعه می کنید به وضوح در تاریخ تحولات و روابط خارجی دوران پهلوی اول نقش پررنگ لژهای فراماسونی صهیونیسم را مشاهده می کنید کما اینکه این روند تا پهلوی دوم و محمدرضا شاه هم ادامه دارد.

این تاریخ شناس و کارشناس مسایل سیاسی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اینکه رضا شاه خود یک فرد شیعی بود و نسبت به باورهای مردم خود اشراف داشت اما مقاومت مردم در برابر تحمیل فرهنگ غرب به ویژه در حوزه کشف حجاب زنان را به شدت سرکوب کرد، گفت: او از ابتدا گرچه مسلمان بود و با رفتارهای عوام فریبانه خود تظاهر به علاقه مندی به اهل بیت می کرد اما پس از سفر به ترکیه آتاتورک و دوستی با دولت لاییک این کشور و الگو بردای از فرهنگ غربی آنها، در تغییری 180 درجه ای با تمام توان در برابر اعتقادات مردم مسلمان ایران ایستاد و با تقلید از نوع پوشش زنان ترکیه ای که در اصطلاح به مدرنیزه شدن کشورشان کمک می کردند، چادر مهمترین پوشش بانوی ایرانی را از سر زنان ما کشید.

منصوری با اشاره به ظهور انقلاب اسلامی و جلوگیری از تسری فرهنگ غرب در کشور گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی سلطه غربی ها برای همیشه در ایران برچیده شد اما باید توجه داشت که مراکز مطالعاتی اروپایی دست از کار نکشیده و الان به اشکال دیگری رخنه فرهنگی اجتماعی در ایران را با دو هدف عدم صدور فرهنگ انقلاب اسلامی به منطقه و نیز انحطاط جامعه اسلامی ما پیگیری می کنند و ما باید در این زمینه بیش از گذشته هوشیار باشیم.

وی در بخش دیگر مصاحبه در پاسخ به اینکه امروز دولت باید برای جلوگیری از رخنه فرهنگی به ویژه هجمه ای که غرب روی عفاف و حجاب زنان ما به راه انداخته چه راه کاری بی اندیشد، خاطر نشان کرد: در گام اول باید بطور جدی نظام آموزشی کشور را در این حوزه متحول کنیم چون در حال حاضر نظام آموزشی ما یک رویه التقاطی را دنبال می کند و متاسفانه هنوز اقدام اساسی در فرهنگ سازی عفاف وحجاب آنطور که باید تاثیر گذار باشد صورت نگرفته است. چون همیشه حرف زده شده و طرح های فراوانی هم که از سوی مدیران مختلف ارایه شده یا ناقص بوده و یا در عمل امکان اجرایی شدن نداشته است.

منصوری با بیان اینکه از صدر تا ذیل سیستم آموزشی ما اشکالات عمده ای وجود دارد به ذکر برخی راه کارها پرداخت و افزود: باید قوانین مصوب در مجلس یا دولت بدون هیچ گونه مسامحه و تردید عملیاتی شود. در گام بعدی رسانه ها و مراکز علمی و پژوهشی ما مطالعات عمیق روی موضوع داشته باشند البته نه صرف مطالعه، همانطور که گفتم مراکز مطالعاتی غرب سال هاست روی ما کار می کنند لذا اقدامات پژوهشی ما هم باید به گونه ای باشد تا با ارایه مدل های عینی بتوانیم مانع از جذب جامعه به فرهنگ های وارداتی غرب شویم و ریشه های انحراف فرهنگی خشکانده شود.

وی در پایان گفت: این خیلی مهم است که در حوزه فرهنگی دولتمردان ما پایبند اصول و مبانی ارزشی مملکت و مردم خود باشند و از دیگر کشورها تاثیر نپذیرند. این به معنای پایان دیپلماسی و قطع رابطه با دنیا نیست. ما در تنظیم روابط خارجی خود باید به طرف مقابل دیکته کنیم که« جمهوری اسلامی ایران متحد شماست اما در آن طرف مرزهای خود» به این معنا که اجازه هرگونه دخالت در مسایل داخلی را به بیگانگان ندهیم چرا که مقوله فرهنگ که در ذیل آن نوع پوشش و حجاب قرار دارد رکن اصلی مباحث داخلی است و اساسا هیچ ارتباطی به بیرون از مرزهای ما ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها