گزارش سازمان ملل تصریح کرد

آپارتاید اسرائیل رو به پایان است

سال 2017 شاهد گسترش حمایت هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران، فعالان فرهنگی، سازمان‌های مذهبی، دانشجویان، دانشگاهیان، اتحادیه‌ها و فعالان از جنبش حمایت از حقوق فلسطینیان بودیم. اوایل امسال گروه‌های اصلی لابی اسرائیل در گزارشی محرمانه که به دست رسانه‌ها افتاد، اعتراف کردند به‌‌رغم افزایش هنگفت هزینه‌کرد، در مقابله با جنبش اتحاد فلسطین شکست خورده‌اند.
کد خبر: ۱۱۵۲۹۴۰
آپارتاید اسرائیل رو به پایان است

این گزارش ریشه شکست اسرائیل را در رشد تاثیرگذار و موفقیتهای قابل توجه جنبش BDS دانسته و استراتژیهای مورد تایید دولت اسرائیل را برای معکوس کردن این روند سقوط موقعیت اسرائیل بیان کرده است.

در ماه مارس نیز استراتژیست ارشد اسرائیل برای مقابله با BDS اذعان کرد جنبش تحریم اسرائیل، برخلاف تخصیص دهها میلیون دلار بودجه توسط دولت اسرائیل و تشکیل یک وزارتخانه دولتی که تنها تمرکز آن بر مقابله با BDS است، در حال پیروزی است.

سفیر اسرائیل در آمریکا در یک کنفرانس ضد BDS در نیویورک گفت: «جنبش BDS همچنان فعال و قدرتمند است. هر روزه گروههای دانشگاهی و مذهبی، تشکلهای دانشجویی و شرکتهای سرمایهگذاری به ندای تحریم اسرائیل پاسخ مثبت میدهند.»

در حالی که استراتژیستها و مسئولان اسرائیل از شکستهای خود برای قطع کردن امواج BDS وحشتزده شدهاند، نظرسنجیها در انگلستان، کانادا و آمریکا نشان میدهد حمایتهای مردمی از تحریم اسرائیل به سرعت در حال افزایش است.

عمر برقوتی یکی از بنیانگذاران جنبش BDS که اسرائیل برای ساکت کردن وی و از بین بردن محبوبیت BDS تلاش بسیار زیادی میکند، مردم سراسر دنیا را تشویق کرده تا کمپینهای تحریم را بهعنوان بهترین راه برای نشان دادن حمایت خود از او و مردم فلسطین، افزایش دهند.

برقوتی برای فعالیتهای خود به عنوان حامی حقوق بشر در ماه آوریل برنده جایزه صلح گاندی شد. وی از سوی اسرائیل ممنوعیت مسافرت داشته و سال گذشته توسط وزرای عالی رتبه این کشور به وضوح تهدید شده است.

در ماه مارس، برقوتی از گزارشی برجسته که توسط سازمان ملل منتشر شده بود تقدیر کرد. طبق این گزارش اسرائیل به اتهام آپارتاید مجرم شناخته شده است. این گزارش مورد تقدیر فلسطینیان بوده و اسرائیل و همپیمانهایش از آن عصبانی هستند.

برقوتی گفت گزارش سازمان ملل نشانهای برای فلسطینیان است و نشانهای واضح است که آپارتاید اسرائیل، مانند آفریقای جنوبی، رو به پایان است.

ورزشکاران، نویسندگان، آشپزها و هنرمندان

در ماه فوریه، بازیکنان حرفهای تیم فوتبال آمریکا از یک تور تبلیغاتی اسرائیل انصراف دادند و بازیکن تیم سیاتل سی هاوکس اعلام کرد اجازه نمیدهد دولت اسرائیل از او برای پوشش دادن نقض حقوق فلسطینیان توسط خود استفاده کند.

او افزود: «من میخواهم صدای افرادی باشم که صدایی ندارند و نمیتوانم این کار را با چنین سفری به اسرائیل انجام دهم.»

در ماه آگوست 9 هنرمند بینالمللی از شرکت در جشنواره Pop-Kultur آلمان انصراف دادند، زیرا این جشنواره با کمکهای مالی سفارت اسرائیل برگزار میشد. کمپینهای فلسطینی اعلام کردند بیانیههای واضح هنرمندان به وضوح مخالف تلاشهای ناموفق جشنواره برای ایجاد این تصور غلط است که تحریم فلسطینیان متوجه شخص هنرمندان اسرائیلی است و بهطور موزیانه قصد در حذف این حقیقت دارد که اعتراضات به وضوح متوجه مشارکت مالی دولت اسرائیل است.

رسانههای آلمانی نیز به این لکه ننگ پیوستند و جنبش تحریم را به دروغ جنبشی «ضدیهودی» خواندند که شرکتکنندگانی از ملیتهای مختلف عرب دارد. اما یهودیان آلمان و فعالان اسرائیلی که بهطور کامل از تحریم حمایت میکنند، با این تبلیغات حامیان اسرائیل به مقابله پرداختند.

زید شعیبی، عضو کمپین فلسطینی بایکوت علمی فرهنگی اسرائیل (PACBI) میگوید: جشنواره میزهای گرد در حالی برگزار میشود که ارتش اسرائیل و مهاجران آن به طور غیرقانونی در زمینهای دزدیده شده از فلسطینیان زندگی میکنند و در زمان برداشت سالانه زیتون به آنها حمله میکنند.

تائید BDS توسط شهرها، کلیساها، گروههای سیاسی و اتحادیهها

بزرگترین و تاثیرگذارترین اتحادیه تجاری نروژ در ماه میبایکوت اسرائیل را اعلام کرد؛ این اتفاق تنها چند روز پس از آن بود که شهرداری شهر لیل هامر نروژ قانونی برای تحریم کالاهای مهاجران اسرائیلی تصویب کرد.

شورای شهر بارسلونا در ماه آوریل به حمایت از حق تحریم اسرائیل رای داد و همچنین اسرائیل را به دلیل اشغال زمینهای فلسطین محکوم کرده و خواستار پایان دادن به محاصره نوار غزه و همچنین اطمینان از آن شد که سیاستهای تامین مایحتاج شهر شامل شرکتهایی که از سوء استفادههای اسرائیل از حقوق بشر سود میبرند، نشود.

در ماه جولای کلیسای قدرتمند مانونیتی آمریکا با 95 هزار عضو به مذاهب مسیحی پیوست که در سالهای اخیر به طور روزافزون اقداماتی برای حقوق بشر فلسطینیان انجام میدهند. این کلیسا با تصویب قانونی با تایید 98 درصد از نمایندگان در انجمن فلوریدای خود رای به محکوم کردن اشغال نظامی اسرائیل و حمایت از تحریم شرکتهایی داد که از نقض حقوق فلسطینیان سود میبرند.

در انگلستان، اعضای یهودی حزب کارگر گروهی جدید، «صدای یهودیان برای کارگر» تاسیس کردند که چالشی برای گروه لابی صهیونیستی باشد که در حال حاضر خود را نماینده اعضای یهودی این حزب میداند.

بیانیه تاسیس صدای یهودیان برای کارگر از حقوق حامیان عدالت برای فلسطین جهت شرکت در فعالیتهای متحدانه، مانند بایکوت، سلب و تحریم حمایت میکند.

شرکت G4S بزرگترین شرکت خصوصی امنیتی جهان بهدلیل آنکه انتفاع آن از نقض حقوق بشر مورد بررسی بیشتر قرار گرفته، با ضررهای مالی شدیدی در سراسر دنیا مواجه شده است.

G4S در اداره زندانهای اسرائیلی، جایی که فلسطینیان شکنجه میشوند، کمک میکند و مدیریت زندانهای نوجوانان و مراکز بازداشت و تبعید در آمریکا و انگلیس را بر عهده دارد.

این شرکت همچنین در نقض حقوق بشر و حقوق کارگران از آفریقا تا مراکز ساحلی که استرالیا آوارگان و پناهجویان را در آنها نگهداری میکند نیز دست دارد.

یک مرکز تحقیقات اکوادوری در ماه فوریه اعلام کرد پس از برگزاری جلسهای با فعالان حقوق بشر، قرارداد خود را با G4S لغو کرده است.

پس از یک کمپین که توسط شاخه اردن BDS برگزار شد، زنان سازمان ملل در اردن در ماه اکتبر قرارداد خود را با G4S لغو کردند و با این کار پنجمین نهاد سازمان مللی اردن شدند که چنین کاری میکنند.

انجمن حمل و نقل ساکرامنتو در کالیفرنیا نیز پس از همکاری با برگزارکنندگان کمپین و روشن شدن نقش این شرکت در نقض حقوق بشر در فلسطین و آمریکا، قرارداد امنیتی خود را با G4S لغو کرد.

سال گذشته، G4S اعلام کرد فهرستی از تجارتهای بحث برانگیز خود مانند شرکتهای تابعه در اسرائیل و خدمات ندامتگاه نوجوانان در آمریکا را تعطیل خواهد کرد. نشریه فایننشیال تایمز این کار را تلاشی توسط G4S برای فاصله گرفتن از کارهایی که به شهرت صدمه میزنند، دانست.

اما کمپینکنندگان در سراسر دنیا خواستار ادامه فشارها تا زمانی که این شرکت در نقض حقوق فلسطینیان مشارکت دارد، شدند.

مبارزه دانشجویان

دانشگاه صنعتی شوان آفریقای جنوبی در ماه دسامبر اعلام کرد به درخواست برای بایکوت نهادهای اسرائیلی شریک در نقض حقوق فلسطینیان احترام میگذارد. این دانشگاه در ماه نوامبر در بیانیهای ضمن توضیح تصمیم هیأت مدیره بیان کرد: «بهعنوان دانشگاهی پیشرو در آفریقایجنوبی دموکراتیک، ما تائید میکنیم این دانشگاه تا زمانی که اسرائیل اشغال غیرقانونی زمینهای فلسطینیان را پایان ندهد، هیچ توافقی را با هیچ سازمان یا نهاد اسرائیلی امضا نکرده و با آنها وارد هیچ همکاری علمی نمیشود.»

دانشگاه تافتس در بوستون، دانشگاه میشیگان، دانشگاه دولتی کالیفرنیا، لانگ بیچ و کالج محلی دی آنزا قوانینی برای لغو قراردادهای خود با اسرائیل تصویب کردهاند.

در دانشگاه ویسکانسین ـ مدیسن، طی قانونی که با رایگیری ناشناس و توسط دانشجویان به تصویب رسید، از قانون گستردهای حمایت شد که دانشگاه را موظف میکرد روابط خود را با شرکتهایی که از حبس دسته جمعی، اشغال زمینهای بومی، خشونت پلیس، دیوار مرزی مکزیک و آمریکا، بیعدالتیهای اقتصادی علیه رنگینپوستان و نقض حقوق بشر توسط اسرائیل در فلسطین سود میبرند لغو کند.

در نیویورک، دانشجویان دانشگاه فوردهام موارد نقض حقوق خود را به دادگاه ارائه داده و از تصمیم مسئول دانشگاه درباره ممنوعیت دانشجویان از مبارزه برای عدالت خواهی در فلسطین شکایت کردند.

در انگلستان، برنامه سالانه هفته جهانی آپارتاید اسرائیلی، مجموعهای از رخدادها که هدفشان افزایش آگاهی درباره سیاستهای آپارتایدی اسرائیل است، بهرغم جنبشی تحت حمایت دولت برای فشار بر این برنامهها، در بیش از 30 دانشگاه در سراسر کشور برگزار شد.

قوانین مخالف BDS به چالش کشیده شد

دو دادخواست فدرال توسط اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا به ثبت رسید که اساسا مطابق بودن قوانین ضد BDS با قانون اساسی را به چالش کشیدهاند.

گروههای لابی صهیونیستی حمایت خود از قوانین مرتبط با مقابله با آزادی بیان و وارد کردن حامیان فلسطین در لیست سیاه را سرعت و شدت بخشیدهاند. تا ماه دسامبر، 23 ایالت قوانین ضدجنبش BDS به تصویب رساندهاند.

همچنین قانونی در کنگره آمریکا در انتظار تصویب است، قانون مبارزه با تحریم اسرائیل که میتواند جریمههای سنگین و زندانهای طولانیمدت را متوجه شرکتها و افرادی کند که تحت فراخوان هر سازمان بینالمللی، حرکتی در راستای تحریم اسرائیل و مهاجران آن بکنند.

در ماه اکتبر دادخواستی از طرف یک معلم ریاضی دبیرستان دولتی که در تحریم کالاهای اسرائیلی مشارکت دارد برعلیه ایالت کانزاس تنظیم شد. او عضو کلیسای مانونیتی آمریکاست، کلیسایی که در ماه جولای قانونی در حمایت از لغو قرارداد با شرکتهایی که از نقض حقوق فلسطینیان سود میبرند را به تصویب رسانید.

دادخواستی دیگر در ماه دسامبر و علیه ایالت آریزونا از سوی یک وکیل به ثبت رسید. با استناد به اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا، وی با دولت ایالتی قراردادی برای ارائه مشاوره حقوقی به زندانیان دارد. او در تحریم اسرائیل نیز مشارکت دارد.

اما در ایالت اورگان، سه لایحه که بر علیه جنبش BDS تنظیم شده بودند، بهدلیل فشارهای زیاد فعالان حقوق بشر و رهبران مذهبی ایالت، حتی به جلسه استماع هم نرسیدند. این لوایح تحت حمایت گروههای بزرگ یهودی بودند که تلاشهای ملی برای مبارزه با جنبشهای حمایت از حقوق فلسطینیان را سازماندهی میکنند.

فعالان معتقدند شکست این لوایح باعث تشویق مبارزان میشود تا علیه دیگر اقدامات ضد BDS مشابه در قانونهای ایالتی و کنگره آمریکا نیز به مبارزه بپردازند.

آشپزها و فیلمسازها علیه اسرائیل

در طول تابستان، گروهی از فیلمسازان و هنرمندان حضور برنامهریزی شده خود را در جشنواره TLVFest، جشنواره برتر فیلم دگرباشی اسرائیل در تلآویو، در پی درخواست فعالان فلسطینی و حامیان جنبش بایکوت برای عدم حضور در این جشنواره لغو کردند.

این لغو حضور مهم در حمایت از کمپین BDS روزنامه The Jerusalem Post را وادار کرد اعتراف کند
در حالیکه این جشنواره بیش از یک دهه عمر دارد، تا به حال با کمپینی با این میزان موفقیت بر علیه خود مواجه نبوده است.

کمی بعدتر در پاییز، برخی از برترین آشپزهای جهان از حضور در برنامه «میزهای گرد»، ابتکار تبلیغاتی اسرائیلی تحت حمایت دولت که برای بهبود تصویر جهانی اسرائیل از غذاهای بینالمللی استفاده میکند، انصراف دادند.

منبع: پایگاه Electronic Intifada

مترجم: محمدحسن رجاییفرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها