کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با جام جم آنلاین:

جنگ شبه نامتقارن یمنی ها راهبرد سعودی ها را با شکست مواجه کرد

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سعودی ها و ائتلاف پشتیبان آن ها در باتلاق یمن گرفتار شده اند و با گذشت بیش از 3 سال از جنگ نتوانسته اند به اهداف خود دست پیدا کنند.
کد خبر: ۱۱۵۲۸۳۰
جنگ شبه نامتقارن یمنی ها راهبرد سعودی ها را با شکست مواجه کرد

حسن رویوران در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به گرفتاری سعودی ها در باتلاق یمن و با بیان اینکه اگر هم سعودی ها موفق به خروج از یمن شوند، قطع به یقین باید جواب مردم خود را در شکست مفتضحانه که خواهند خورد بدهند افزود: این مهم ضربه بسیار مهلکی برای سعودی خواهد بود. عربستان اگر بخواهد آبرومندانه بیرون بیاید، می گوید باید امتیاز بزرگی بگیرم و یا منصور هادی را به صنعا برگردانم و شریک حکومت وحدت ملی کنم. اما انصارالله می گوید اول آتش بس بعد از آن با هم مذاکره کنیم.

رویوران به برنامه سعودی برای دستیابی به الحدیده اشاره کرد و گفت: سعودی با تصرف الحدیده قصد داشت کارت سیاسی محکمی را در دست داشته باشد تا در پای میز مذاکره بتواند اخذ امتیاز کند، اما بعد از شکست امکان ندارد فعلا زیر بار آتش بس برود. می گویند این همه ضرر کردیم و آبرویمان رفته، به انصارالله بر سر چه معامله کنیم؟ نتیجه این می شود که اسلحه بیشتر از آمریکا می خرد تا آن ها نیز به پاس این خوش خدمتی فشار بیشتری به ایران بیاورند و ایران نیز به خیال آن ها به انصارالله فشار بیاورد تا به سعودی امتیاز دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یکی از دلایل فشار امریکا به ایران را مرتبط با پرونده یمن دانست و گفت: آمریکا به ایران فشار می آورد تا از پرونده یمن کوتاه بیاید.آن ها خطاب به ایرانی ها می گویند شما دارید منطقه را برای خود می کنید. این در حالی ست که جمهوری اسلامی صرفا حمایت های سیاسی از یمن صورت می دهد. ما نه می توانیم اسلحه به یمن برسانیم و نه حمایت مادی از آن ها داشته باشیم. بنابراین سعودی ها در دام بزرگی گرفتار شده اند. آن ها در داخل نیز مشکلات بسیاری دارند. مردم یمن امروز اعتقاد و انسجام خوبی در برابر سعودی ها دارند و از حمایت عشایرشان نیز برخوردار هستند، کسانی که در روزهای اول جنگ فکر می کردند اختلاف صرفا بین حوثی ها و سعودی هاست، بعد دیدند که بمباران شامل همه مناطق یمن است چه جاهایی که تحت تصرف انصارالله است و چه در جاهای دیگر. همین موضوع سختی کار را برای عربستانی ها دوچندان کرده است.

رویوران پیشرفت های چشمگیر یمنی ها در بحث موشکی را به همت و کار جهادی آن ها مرتبط دانست و گفت: مردم یمن به حقانیت و مظلومیت خودشان پی برده اند و نمی خواهند زیر بار زور و ستم بروند. به لحاظ تاکتیک های جنگی عربستان سعودی کشور پهناور و نفتی است. کشورهای نفتی خیلی آسیب پذیر هستند. وقتی اقتصاد آن کشور تک محصولی باشد با توجه به نزدیک بودن برخی از تاسیسات شرکت نفتی آرامکو به مرز یمن در جیزان عربستان، با تغییر قدرت آتش موشکی در قدرت حمل سوخت و برد موشکی توانستند موشک ها را به ریاض برسانند.

وی با بیان اینکه اساسا محدودیت، خلاقیت به همراه می آورد، تاکید کرد: بچه های یمن نیز مانند بچه های ایران وقتی در محاصره قرار گرفتند و نیاز هم به آن ها فشار آورد، خودشان دست به ابتکار عمل زدند و معادلات جنگ را تغییر دادند.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه دلایل شکست راهبرد عربستان در قبال یمن را تشریح کرد و گفت: مسئله ای که از همه مهمتر است و زمینه به شکست کشاندن راهبردهای سعودی و ائتلاف همراه را فراهم کرد، این است که ارتش یمن و انصارالله جنگ را شبه نامتقارن کردند. آن ها در بخش ادوات هوایی و هواپیما اقتدار عربستان را ندارند، لذا سعی کردند شیوه جنگ را نیمه کلاسیک و کوهستانی کنند. یعنی در آن مناطقی که بمباران ست سعی می کنند خودشان را در پناهگاه نگه دارند تا حداقل آسیب به آن ها برسد.

وی افزود: در آن جاهایی که مناطق کوهستانی است همچون گوزن کوهی و بعضی هایشان پابرهنه سعودی ها و مزدوران سومالیایی، سودانی و بنگلادشی را شکار می کنند؛ لذا در کوهستان عمدتا جنگ نامتقارن است. در مناطق مسطح نیز سعی می کنند ارتش وارد عمل شود و مقابله آتش به آتش شود و این جنگ نامتقارن ارتش سعودی را در منطقه کوهستانی زمین گیر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها