عضو سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جام جم آنلاین:

رونق بازار مسکن، جزو اولویت های دولت روحانی نبوده است

عضو سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال های اخیر شاهد سیل صعودی قیمت در بازار مسکن هستیم به جام جم آنلاین گفت: عوامل متعددی در نوسانات قیمت مسکن تاثیر گذار است و آنچه که طبق قانون برنامه به وزارت راه و شهرسازی محول شده کنترل عرضه و تقاضا در کشور است.
کد خبر: ۱۱۵۲۸۲۱
رونق بازار مسکن، جزو اولویت های دولت روحانی نبوده است

علی نعمت چهاردولی، نماینده سابق ملایر با حمایت از طرح مسکن مهر به بحث صاحبخانه شدن قشر عظیمی از مردم اشاره کرده و افزود: دولت نهم و دهم در یک دوره شروع به ساخت پروژه مسکن مهر کرد که خوشبختانه افرادی که هیچگاه تصور خانه دار شدن را نمی کردند حالا صاحبخانه شده اند. بنابراین مشکل مسکن بخش اعظمی از مردم به خصوص در شهرستان ها برطرف گردید که چنین پروژه موجب رضایتمندی مردم شد. اما امروزه واحد های خالی زیادی در کشور موجود بوده که قیمت همین ساختمان های خالی همراه با بازار رهن و اجاره به صورت نجومی در حال افزایش است.

این نماینده مجلس همچنین به علل و عوامل افزایش قیمت مسکن در شرایط کنونی نیز اشاره و مطرح کرد: می توان به ضرس قاطع گفت که مشاورین املاک نقش بسیار اساسی را در تحریک قیمت ها دارا می باشند که با دستکاری قیمت ها، بازار مسکن را دچار تلاطم می کنند. در برخی موارد شاهد هستیم که قیمت برخی منازل متناسب با شرایط جغرافیایی و همچنین متراژ زمین نبوده است. عامل دیگر افزایش قیمت نیز میزان نقدینگی موجود در بازار بوده که سبب افزایش قیمت مسکن در کشور شده است. به عبارتی ساده تر در هر دوره سرمایه داران، سرمایه گزاف خود را در یک حوزه مستتر می کنند، برای مثال در دوره ای شاهد بودیم سرمایه داران در حوزه وارادات و صادرات خودرو تمرکز کرده بودند و ناگهان با افزایش قیمت خوردو مواجه شدیم و در عین حال بازار مسکن رکود شدید پیدا کرد.این گردش مالی از بازار مسکن خارج و به بازار خوردو ورود پیدا کرد، در این میان با یک تحریم تمایلات سرمایه داران به ملاک و املاک افزایش یافت و مجددا پول های خود را در این حوزه سرمایه گذاری کردند. این تحرک و گردش مالی مسلما با خود افزایش قیمت مسکن را به همراه دارد.

وی همچنین افزود: در برخی از مواقع قانون گردش مالی و تورم مالی در حوزه ای خاص متمرکز شده و تورم و گرانی را با خود به همراه دارد و چنین معضلی موجب شده تا برنامه ریزی صحیح در حوزه مسکن با دشواری همراه گردیده و بسیاری از طرح ها قابلیت عملیاتی پیدا نکنند.

نماینده سابق مجلس با تاکید بر مساله ریل گذاری اولویت ها در دولت روحانی عدم توجه به حوزه مسکن را یکی از نقصان های برنامه دولت یازدهم و دوازدهم دانسته و معتقد است: به منظور ساماندهی بازار مسکن نیازمند اولویت بندی دولت روحانی در این زمینه هستیم امری که متاسفانه از ابتدای حضور وی به عنوان رئیس جمهور تا به امروز صورت نگرفته است. در هر دولتی بخشی از وزارتخانه ها جزو اولویت های رئیس جمهور بوده و تمرکز بودجه ای مختص آن وزارتخانه گردید. به عنوان مثال در دولت آقای احمدی نژاد تمرکز بر بخش مسکن صورت پذیرفته و همین امر موجب طرح های کلانی همچون مسکن مهر گردید ولی در دولت آقای روحانی این تمرکز بیشتر در بخش بهداشت و درمان بوده است. باتوجه به اینکه ما در کشورمان با محدودیت منابع روبرو هستیم و تحریم ها و همچنین کاهش احتمالی فروش نفت اجازه سرمایه گذاری در همه حوزه ها را نمی دهد، طبیعتا رونق همه طرح های کلان وزارتخانه ها تقریبا غیر ممکن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها