مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک در گفت‌و‌گو با جام جم‌آنلاین؛

شهرک‌های ویژه پوشاک ایجاد می شود / لزوم کاهش قیمت تولیدات داخلی برای رقابتی شدن

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک گفت: ممنوعیت واردات از بازارچه های مرزی، تعیین سقف واردات پوشاک از مناطق آزاد و استقرار گمرکات اجرایی در مبادی خروجی پیگیری و انجام شده است البته حصول نتایج مدنظر مستلزم همکاری ارگان های ذیربط جهت کاهش میزان واردات پوشاک قاچاق و ساماندهی عرضه و توزیع می باشد.
کد خبر: ۱۱۵۲۷۳۲
شهرک‌های ویژه پوشاک ایجاد می شود / لزوم کاهش قیمت تولیدات داخلی برای رقابتی شدن

افزایش سطح کیفیت و استاندارد محصولات همچنین رقابتی نمودن تولیدات، جهت ارتقا سطح صنایع پوشاک بخصوص در بخش بانوان بسیار اهمیت دارد. در این‌خصوص جام‌جم‌آنلاین با افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانیم.


در حمایت از تولید کنندگان داخلی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

نظر به اهمیت موضوع حمایت هدفمند از تولید داخل و انتقال دانش فنی به منظور ارتقاء سطح کمی و کیفی تولیدات و صادرات صنایع نساجی و پوشاک؛ اقدامات اجرایی ضمن برگزاری جلسات متعدد با فعالان و دست اندرکاران و بررسی‌های کارشناسی در راستای تعدیل قیمت تمام شده و افزایش توان رقابت پذیری، جمع‌بندی مراتب در این ارتباط از جمله در قالب برنامه‌های جامع و بسته های پیشنهادی و هم چنین برنامه های حمایتی جهت بازسازی و نوسازی صنایع نساجی و پوشاک مشتمل بر تأمین اعتبارات و تسهیلات در زمینه سرمایه ثابت و سرمایه در گردش ارائه گردیده است.
در عین حال سایر اقدامات نیز در مجموعه وزارت متبوع همچون تعیین حقوق ورودی متناسب و حداقل قیمت واردات، ایجاد خوشه ها و شهرک‌های ویژه پوشاک و طرح‌های تعاون و اشتغال روستایی در دست پیگیری و اقدام است.


قاچاق در زمینه پوشاک در حال حاضر در چه وضعی قرار دارد؟

لزوم رفع معضل پدیده شوم قاچاق واردات غیرقانونی ضروری است لذا به منظور ساماندهی واردات اعم از مبادی رسمی و غیررسمی به علاوه نظام‌مند نمودن عرضه و توزیع کالاهای وارداتی اقدامات اجرایی جهت طرح اخذ شناسه شناسنامه کالا و کد رهگیری موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای تکمیل زنجیره فرآیند واردات و عرضه گروه کالایی منسوجات و پوشاک و همچنین دستورالعمل صادرات پوشاک اجرایی و در حال پیگیری است ضمن اینکه مواردی چون تعیین ارزش واحد کالا ها بر اساس بهای شرکت مادر خارجی و سپس ترخیص و عرضه پوشاک را نیز در بر داشته در عین حال ممنوعیت واردات از بازارچه های مرزی، تعیین سقف واردات پوشاک از مناطق آزاد و استقرار گمرکات اجرایی در مبادی خروجی نیز پیگیری و انجام پذیرفته البته حصول نتایج مدنظر مستلزم همکاری ارگان های ذیربط جهت کاهش میزان واردات پوشاک قاچاق و ساماندهی عرضه و توزیع است.


واردات لباس های خارجی بخصوص شال، روسری و چادر بسیار زیاد است. چرا تولید داخل در این زمینه قدرت بیشتری از واردات را ندارد؟

در این زمینه دو مشکل اصلی وجود دارد یکی قیمت تمام شده تولیدات داخلی است که بخش عمده آن متأثر از فضای کلی اقتصاد کشور بوده و البته به منظور کاهش قیمت تمام شده پیشنهاداتی مطرح می باشد، که در دست پیگیری است. در مورد بعدی تشدید نظارت کافی بر امر واردات غیرقانونی (از جمله در مورد قاچاق و خلاف اظهاری) و توزیع این نوع کالا هاست که توسط ارگانهای ذیربط انجام و این دفتر نیز پیگیری می کند.
در رابطه با چادر مشکی ظرفیت تولید داخلی به دلایل مذکور کمتر از نیاز کشور بوده است.


آیا در زمینه تولید پوشاک اسلامی و فروشگاه‌های مربوط به توزیع آن اقدام هایی صورت گرفته است؟

اقدامات نظارتی بسیار خوبی در راستای ساماندهی عرضه و توزیع کالاهای غیرمجاز و قاچاق در دست پیگیری و اقدام است. همچنین نظارت‌های مکفی از طریق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پلیس اماکن عمومی، تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و کارگروه مد و به منظور ساماندهی بازار عرضه البسته در فروشگاه ها صورت می‌گیرد.


چه راهکارهایی برای رفع موانع جهت افزایش توان رقابتی در داخل و صادرات آن ارائه شده است؟

اقدامات لازم در جهت کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی نیز در چارچوب برنامه‌های پیشنهادی توسط این دفتر در دست پیگیری است که طبیعتاً دستیابی به نتایج مورد انتظار مستلزم همکاری کلیه ارگانهای ذیربط و مجلس شورای اسلامی می باشد. از جمله برنامه‌های پیشنهادی این دفتر که تا حصول نتایج مورد انتظار در دست پیگیری بوده شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد، تخفیف حق بیمه سهم کارفرما و کارگر، کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی، ساماندهی واردات و عرضه کالاهای وارداتی، طرح بازسازی و نوسازی ایجاد شهرک های ویژه پوشاک و اجرای طرح اشتغال روستایی در راستای افزایش قدرت رقابت پذیری تولیدات داخلی و... است.


تولیدات داخلی با برند خارجی عرضه می شوند آیا نباید از برند مختص به خود استفاده کنند؟

عرضه تولیدات داخلی با برند ایرانی موضوع با اهمیتی است که در حال حاضر سیاست های حمایت از تولید داخلی و آموزش‌های لازم در این زمینه همواره در دستور کار بوده است.


بسیاری از لباس‌ها و مانتوهای داخلی الگوی مناسبی ندارند و تقارن مناسب، ساختار سایزبندی درستی نیز ندارند. آیا رسیدگی در این زمینه در بهبود تولیدات داخل یاری رسان نیست؟

لازم به توضیح است که در برنامه های آموزشی، فرهنگی و البته نظارتی، نظارت بسیار گسترده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه های صنفی صورت می پذیرد. البته تولیدات داخلی همواره در راستای حفظ شئونات ایرانی اسلامی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب عمومی قرار دارند و بروز مغایرت‌ها در این ارتباط اغلب مربوط به کالاهای غیر قانونی و وارداتی است. همچنین تشریک مساعی جهت تهیه برنامه های ارتقاء سطح کیفی طراحی و مد در صنعت پوشاک با همکاری دانشگاه ها تشکل ها و وزارت ارشاد در این دفتر آغاز شده که امید است با همکاری لازم ارگان های مذکور به نتایج مطلوب برسد.

نسترن نعمتی/جام جم‌آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها