نوع جدیدی از مصالح ساختمانی ساخته می‌شود که به بارش باران واکنش می‌دهد

کاشی‌های حساس به باران

زمان تحقق احتمالی این فناوری (حدود سال‌های2040 تا 2050)
کد خبر: ۱۱۵۲۳۵۵
کاشی‌های حساس به باران

یکی از محققان دانشکده هنر رویال در چین، نوعی از مصالح ساختمانی را طراحی کرده است که در برابر باران، تغییر شکل میدهد. او در یک روز بارانی، میوه درخت کاجی را از پارک برداشت و متوجه شد که میوه کاج با بستن لایههای بیرونی خود به باران واکنش نشان میدهد. او میگوید: هر میوه کاج دو لایه دارد و وقتی مرطوب میشود، طول لایه بیرونی بیش از لایه درونی شده و به این ترتیب میوه بسته میشود.

این محقق در پروژهای جدید از این نوع ماده برای ساخت «محافظ در برابر آب» با تولید کاشیهای چند لایه استفاده کرده است. این کاشیها وقتی هوا آفتابی است، باز میمانند و وقتی بارانی میشود، لایههای آن روی هم قرار میگیرند. او همچنین با استفاده از این ماده یک نوار ردیاب آب نیز ساخته و دو طرف آن را به رنگهای آبی و قرمز درآورده است. او این نوار را درون خاک گلدان تعبیه کرده و هر زمان که کج شود، رنگ آبی آن مشخص میشود که به معنای مرطوب بودن خاک است. اما اگر خاک خشک باشد، نوار سفت و سخت باقی مانده و رنگ قرمز آن مشخص میشود.

طرح این محقق میتواند آینده ساخت خانهها و سایهبانها را متحول کند. وجود سایهبانهایی با این ویژگی، در روزهای بارانی مردم را در فضاهای عمومی از خیس شدن در امان میدارد. این فناوری در مقیاس بزرگتر، مانند برگزاری برنامههای تفریحی در فضاهای باز ساختمانها میتواند به تغییرات آب و هوا واکنش مناسب نشان داده و باعث شود مردم از تفریح خود بیشتر لذت ببرند. این طرح میتواند آینده ساختمانسازی، بویژه در مناطق بارانی را متحول کند.

منبع: quantumrun.com

نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها