رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

صنایع کوچک راهگشای قراردادهای پسابرجامی هستند

بسته اقتصادی پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا درحالی به ایران ارایه شده است که به گفته بسیاری از مسئولان و مذاکره کنندگان ایران این بسته قابل قبول نیست و تقریبا منافع اقتصادی ایران را در این شرایط تضمین نمی‌کند.
کد خبر: ۱۱۵۲۲۶۲
صنایع کوچک راهگشای قراردادهای پسابرجامی هستند

به گزارش جام جم آنلاین، عدنان موسی‌پور رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در این زمینه گفت: اصلی‌ترین نیاز صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ایران در این شرایط دسترسی کامل به سیستم بانکی بین المللی است، به این دلیل که موتور محرکه تولید و بازرگانی جریان پول شناخته می‌شود.

موسی‌پور در ادامه افزود: البته با توجه به کم‌کاری‌های انجام شده از سوی اتحادیه اروپا برای تدوین بسته مناسب، بخش خصوصی پیشنهادهای منطقی و قابل اعتماد دیگری نیز ارایه کرده که مذاکره کنندگان کشور می‌توانند به استناد آنها زمینه رونق مجدد فعالیت‌های بازرگانی و تجاری تولید کنندگان ایران با بازارهای هدف را مجدد فعال کنند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تاکید کرد: استفاده از پتانسیل‌های صنایع کوچک و متوسط در شرایط فعلی راهکاری بسیار منطقی برای مدیریت کارشکنی آمریکا و تحریم‌های ثانویه است، به این دلیل که سیستم ارتباطی صنایع کوچک به دلیل گستردگی ساده‌تر از سیستم‌های دولتی می‌تواند وارد معامله و مذاکره اقتصادی با طرفین خارجی بشود. ولی متاسفانه تاکنون این امتیاز نادیده گرفته شده و خبری از ایجاد شرایط مناسب برای ارتباط نیست.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است، اصولا شرکت‌های کوچک و متوسط به دلیل روابط اقتصادی و انعطاف‌پذیری بالایی که در تجارت بین المللی دارند کمتر از کارشکنی‌های آمریکا صدمه خواهند دید و می‌توانند با استفاده از روابط خود در راستای تامین اهداف اقتصادی کشور فعالیت داشته باشند.

موسی‌پور تصریح کرد: در این شرایط اگر قرار است مذاکره کنندگان ایرانی نکات یا مواردی را به بسته پیشنهادی اروپا بیفزایند تا براساس آن شرایط اقتصادی و روابط تجاری تولیدکنندگان ایران در دوران تحریم‌های ثانویه تضمین شده باشد، لازم است بگونه‌ای زمینه درگیر شدن شرکت‌های اروپایی در اقتصاد ایران را نیز فراهم کنند.
وی تاکید کرد: این مهم تنها با سرمایه‌گذاری‌های مشترک داخل مرزهای ایران محقق خواهد شد به این دلیل که وقتی چسبندگی اقتصادی شرکت خارجی به اقتصاد کشورمان بیشتر از حال حاضر باشد قطعا منافع اقتصادی آن شرکت باعث خواهد شد که بیشتر در بازار ایران ماندگار بوده و کمتر به فکر خروج از ایران باشد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلات اصلی توافق‌نامه‌های پسابرجامی این بودکه اغلب آنها توسط شرکت‌های بزرگ و با مداخله دولت کشورمان منعقد شده بود که این امر نه تنها حساسیت بالایی برای جامعه جهانی در شرایط تحریم‌های ثانویه ایجاد می‌کند بلکه بروکراسی‌های اداری در واقع انعطاف‌پذیری را برای آنها به حداقل خود می‌رساند.

به گفته موسی‌پور، اهمیت ایجاد ارتباط بخش خصوصی کوچک ومتوسط ایران با اتحادیه اروپا در این است که نه تنها به صورت مویرگی و گسترده می‌توانیم از مزایای ارتباط تجاری طرفین استفاده کنیم بلکه موضوع انتقال تکنولوژی و فناوری‌های مورد نیاز کشورمان هم مهیا خواهد شد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تاکید کرد: البته نباید فراموش کنیم که در کنار این موارد تیم مذاکره کننده ایران باید با استفاده از امکانات و پتانسیل‌های موجود کاملا شفاف و بدون هرگونه ابهام در بسته نهایی اروپا را ملزم به گشودن راه‌های ارتباط بانکی کند به این دلیل که قفل صادرات کشورمان به دیگر نقاط جهان همین نقیصه است.

وی درباره تضمین‌های مورد نیاز برای اجرای تعهدات طرفین تجاری ایران نیز گفت: این تعهدات در مسیر انعقاد قراردادهای تجاری کاملا مشخص و واضح قید خواهند شد اما نکته در اجرا و بکارگیری آنها در صورت لزوم در مراجع قانونی است که می‌طلبد مسئولان دولتی تمام قد پشت تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی باشند.

عماد عزتی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها