با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ساماندهی جوامع محلی

جنگل‌های ارسباران تماشایی‌تر می‌شود

جنگل‌های ارسباران که بخش اعظم آن در شهرستان کلیبر واقع شده، به قدری جذاب و تماشایی است که حتی بدون ثبت جهانی این اثر طبیعی در فهرست یونسکو هم علاقه‌مندان خود را دارد و هر سال هم بر تعداد این گردشگران و طبیعت دوستان که ترجیح می‌دهند روزهایی از سال را در دل طبیعت بکر منطقه بگذرانند، افزوده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۲۰۹۸
جنگل‌های ارسباران تماشایی‌تر می‌شود

به گزارش خبرنگار جامجم از تبریز، رونق گردشگری در ارسباران باعث شده ارائه خدمات به گردشگران بویژه در بخش اقامتگاههای بومگردی توسعه یابد، طوری که در چند ماه اخیر 23 واحد اقامتی با کسب مجوز و پروانه، مشغول ارائه خدمات به گردشگران شدند و حدود 20 واحد هم تا شهریور امسال به بهرهبرداری میرسد.

گزارشها و مشاهدات هم نشان میدهد که اکثر گردشگران خارجی و داخلی که به منظور استفاده از طبیعت بکر و دیدنیهای کلیبر وارد شهرستان میشوند، تمایل دارند محل اقامت خود را از بین خانههای محلی و روستایی انتخاب کنند. شاید برای همین است که توجه به ساماندهی اقامتگاههای بومگردی و بویژه صدور مجوز برای این واحدهای اقامتی و تفریحی اکنون مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

افزایش ماندگاری گردشگران

رسول خدابخش، فرماندار شهرستان کلیبر در همین رابطه از افزایش بیش از ۸۶۰ درصدی اقامت و اسکان در کلیبر همزمان با رویداد گردشگری تبریز ۲۰۱۸ خبر میدهد و به جامجم میگوید: اقامت شبانه گردشگران در کلیبر از ۴۰۳۷ نفر در سال گذشته به بیش از ۳۵۰۰۰ نفر در سال جاری افزایش یافته که رشد بسیار چشمگیری است و تلاش میکنیم با تقویت بومگردی و اسکان بومی، مقدار ماندگاری و اقامت گردشگر در کلیبر را افزایش دهیم.

کیومرث کریمی، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری شهرستان کلیبر نیز دراین باره به جامجم میگوید: هماکنون حدود 550 تخت در مراکزی چون هتل، هتل آپارتمان و... به گردشگران خدمات ارائه میدهند، اما باتوجه به اینکه اغلب گردشگران تمایل زیادی به لمس و تجربه زندگی روستایی در دل طبیعت دارند، مدتها بود خلآ بومگردی در منطقه احساس میشد که هم اکنون این خلآ درحال جبران است. کریمی درعین حال اعلام آمادگی جوامع محلی را برای ارائه خدمات بومی ضروری دانسته و میافزاید: باتوجه به اینکه کلیه خدمات بومگردی باید توسط بومیان و ساکنان محلی صورت گیرد، لذا اعلام آمادگی آنها و پذیرش گردشگران توسط جوامع محلی تاثیر چشمگیری در رونق و توسعه صنعت بومگردی در منطقه دارد.

ارائه تسهیلات به متقاضیان بومگردی

آنطور که رئیس اداره میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری شهرستان کلیبر میگوید: با افزایش گردشگر در منطقه، جوامع محلی در روستاهایی چون شجاعآباد، آغویه، کلانق، زاغیه و...، ساماندهی شده و صنعت بومگردی در آنها ایجاد و توسعه یافته و گام مهمی در شناساندن هرچه بیشتر منطقه و اشتغال زایی روستاییان برداشته شده است.

ارائه تسهیلات کم بهره به متقاضیان ایجاد اقامتگاه بومگردی به منظور تجهیز اقامتگاهها، از جمله اقداماتی است که اداره میراث کلیبر در دستور کار خود دارد و به گفته کریمی در این راستا متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه کاری و تائید کارگروه به بانکهای عامل معرفی میشوند تا تسهیلات مورد نیاز خود را با سود 6 درصدی دریافت کنند.

رغبت روزافزون روستاییان

دهیار و روحانی روستای کلانق بیش از یک سال پیش اولین واحد اقامتی بومگردی را در شهرستان کلیبر ایجاد کرده است. فرمانپور به جامجم میگوید: حدود سه سال پیش اقدام به اخذ مجوز برای ایجاد اقامتگاه بومگردی در روستای کلانق کردم و پس از حدود 18 ماه موفق به کسب پروانه و جذب مسافرشدم.

به گفته وی، شرایط طبیعی منطقه ایجاب میکرد اقامتگاههای بومی خیلی زودتر از اینها در روستاهای این شهرستان ایجاد شود که به دلیل ناآگاهی رغبتی از سوی جوامع محلی وجود نداشت تا اینکه با افزایش گردشگران، اطلاع رسانی مسئولان و صدور آسان مجوز، روستاییان به این امر راغب شده و هر روز بیش از گذشته منازل خود را جهت استفاده گردشگران تجهیز میکنند.

دهیار منطقه میگوید: گردشگران با اقامت در این واحدها با آداب و رسوم،رفتار و فرهنگ قومی، اجتماعی و فرهنگی منطقه و نیز غذاهای محلی و صنایعدستی آن آشنا شده و از نزدیک زندگی در خانههای روستایی را تجربه میکنند. فرمانپور ایجاد اشتغال در منطقه برای روستاییان را از ویژگیهای طرح اقامتگاههای بومگردی عنوان کرده و با بیان اینکه درآمد اصلی خود وی نیز از اقامتگاه تامین میشود، اشارهای هم به مشکلات موجود کرده و مهمترین آن را تامین آب شرب عنوان میکند که هماکنون از طریق تانکر آبرسانی تامین میشود.

سعیده دلال علیپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها