اتفاقی تاریخی در جام جهانی زنان

عکس | فوتبالیست مراکشی با حجاب بازی کرد

نگاهی به مدال آوری های مهم ورزشکاران زن ایرانی با حجاب ؛

قهرمانانی که با پوشش روی سکو رفتند

ورزش بانوان ایران از دهه هفتاد دوباره سعی کرد بایستد و حرفه ای باشد. در این دهه بسیاری از رشته های ورزشی برای بانوان فعال شدند.
کد خبر: ۱۱۵۱۷۸۳
قهرمانانی که با پوشش روی سکو رفتند

به گزارش جام جم آنلاین ، برخی از رشته های ورزشی تازه راه افتاده برای بانوان از همان سال های آغازین در مجامع بین المللی افتخار کسب می کرد، اما برخی دیگر از رشته به زمان بیشتری نیاز داشتند تا در سطح بین الملل خودی نشان بدهند. زمانی که ورزش بانوان در ایران رونق بیشتری گرفت تعداد ورزشکاران محجبه در سطح رقابت های بین المللی نیز بالاتر رفت. اکثر این ورزشکاران محجبه از ایران بودند.

اما حضور بانوان محجبه ورزشکار ایرانی در رقابت های برون مرزی همواره با اتفاقاتی همراه بوده است. از بازیکنان و ورزشکاران رشته هایی مانند فوتسال ، والیبال، شطرنج و ... که از همان ابتدا بدون هیچ مشکل ومخالفتی در رقابت های برون مرزی با حجاب کامل اسلامی شرکت می کردند بگذریم به رشته هایی مانند فوتبال و بسکتبال می رسیم که به دلیل پذیرفته نشدن نوع پوشش بازیکنان ایرانی از سوی نهادهای جهانی برای حضور در مجامع بین المللی با مشکلاتی روبرو شدند. اما پایداری برای حضور محجبه در رقابت های برون مرزی همیشه ادامه داشت و ورزشکاران زن ایرانی هرگز حاضر نشدند از این مورد کوتاه بیایند. با این حال و با تمام این مشکلات مدال آوری ورزشکاران محجبه زن ایرانی در رقابت های بین المللی ، آسیایی و حتی جهانی در سال های اخیر ادامه داشته است و با توجه به پیشرفت بیشتر ورزش بانوان در آینده تعداد مدال های بین المللی بیشتر هم خواهد شد. اما کدام ورزشکاران زن کدام رشته های ورزشی در ایران با همان حجاب موفق به مدال آوری و موفقیت در رقابت های برون مرزی شده اند؟

قهرمان مثل فوتسال

تیم ملی فوتسال بانوان ایران دو بار پیاپی قهرمان جام ملت های فوتسال بانوان آسیا شده است ضمن اینکه این تیم سابقه قهرمانی در غرب آسیا و البته نایب قهرمانی در بازی های داخل سالن را هم در کارنامه خود دارد. از مورد توجه قرار گرفتن حجاب بانوان فوتسالیست بهتر است به جام ملت های اخیر فوتسال بانوان اشاره کنیم، جایی که تیم ملی فوتسال بانوان ایران تنها تیم محجبه رقابت ها بود. حجاب بازیکنان ایران مورد توجه رسانه های جنوب شرق آسیای دور قرار گرفته بود و جالب اینکه همین تیم محجبه برای دومین بار پیاپی قهرمان جام ملت ها شد.

باانگیزه مثل کاراته کاها

درباره کاراته قبلا برایتان نوشته ایم، اینکه چند سال پیش چه اتفاقی برای آنها در رقابت های کشورهای اسلامی افتاد و چگونه ناجوانمردانه حذف شدند. اما حتی آن جذف ناجوانمردانه نیز باعث نشد تا تغییری در حجاب کاراته کاهای زن ایرانی حاصل شود. بانوان کاراته کا هنوز هم همان حجاب در رقابت های جهانی، آسیایی و بین المللی شرکت می کنند و جالب است بدانید کاراته در ایران یکی از ورزش هایی است که برای بانوان بسیار پرمدال و پرافتخار در رقابت های بین المللی به شمار می رود.

تاریخ سازی تکواندو

شاید بتوانیم بگوییم تکواندو حساب جداگانه ای دارد. برای نخستین بار در تاریخ ورزش دنیا یک دختر محجبه به مدال در المپیک دست یافت. نیازی به توضیح دقیق نیست که بگوییم کیمیا علیزاده آن دختر بود.

او پیش از آن هم به عنوان تکواندوکاری که حجاب بر سر دارد در رقابت های جهانی موفق به کسب یک مدال تاریخی شده بود. علیزاده پس از کسب مدال برنز المپیک در یکی از مصاحبه هایش درباره حجاب گفته بود که حاضر است از تکواندو و همه مدال های دنیا دست بکشد اما از حجابش نه.

البته چه پیش از کیمیا و چه پس از کیمیا تکواندوکاران دیگری هم بوده اند که با حجاب خود در رقابت های برون مرزی و المپیک شرکت کرده اند. سارا خوش جمال فکری نخستین تکواندوکار زن تاریخ ورزش ایران است که به المپیک اعزام شد (المپیک 2008پکن). سوسن حاجی پور نیز نماینده تکواندوی ایران در المپیک لندن بود.

در بازی های آسیایی 2010 گونگجو نیز چند دختر ایرانی همانند سمانه شش پری، راحله آسمانی و ... موفق به کسب مدال شدند.

باز هم اگر بخواهیم به عقب تر برگردیم به بازی های آسیایی سال 2002 می رسیم، جایی که پروانه طهرانی مدال برنز کسب کرد. او نخستین تکواندوکاری در تاریخ بازی های آسیایی شد که با حجاب در این رقابت ها موفق به کسب مدال می شود.

حضور پرتعداد تیراندازان و کمانداران

تیراندازی نیز قصه ای طولانی دارد. در تمام 25 سال اخیر همواره بانوان ایرانی این رشته در رقابت های مختلف جهانی و آسیایی شرکت کرده اند. سر آمد تیراندازان محجبه ایرانی الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه لقا جام بزرگ، ساره جوانمردی ، زهرا نعمتی (تیر و کمان) و ... هستند. در این میان الهه احمدی در دو المپیک پیاپی (2012 و 2016) تا مرز کسب مدال هم پیش رفت اما نتوانست تاریخ ساز شود.

بیلیارد

در میان نام های متعددی که در بیلیارد بانوان ایران مطرح شدند اکرم محمدی چیز دیگری بود. او نخستین بانوی تاریخ ورزش ایران است که از رقابت های قهرمانی آسیا مدال می‌گیرد. زمانی که او در سال 95 به مدال نقره تاریخی آسیا رسید حجاب کامل و مانتویش بسیار مورد توجه قرار گرفت.

دختران باد

رشته دوومیدانی نیز پر از دختران قهرمانی است که با تفاوت آشکار از لحاظ نوع پوشش نسبت به سایر ورزشکاران به میدان می روند. با وجود اینکه لباس آنها نسبت به سایر شرکت کننده ها سنگین تر است و البته حجاب بر سر دارند در سال های اخیر بارها در رقابت های قهرمانی آسیا موفق به کسب مدال شده اند. مریم طوسی که به دختر باد ایران معروف است یکی از همین دونده های افتخار آفرین است. علاوه بر او سپیده توکلی ، فرزانه فصیحی و لیلا ابراهیمی نیز در رقابت های برون مرزی موفق به کسب مدال شده اند.

کشتی گیران هم آمدند

از راه اندازی کشتی برای بانوان در ایران کمتر از پنج سال می گذرد. دختران کشتی گیر آمدند و خیلی سریع هم مدال گرفتند. این کشتی گیران در در پنجمین دوره رقابت های داخل سالن آسیا که سال گذشته در ترکمنستان برگزار شد مدال های متعددی کسب کردند و باز هم مثل اکثر مواقع تنها شرکت کنندگان محجبه رقابت ها بودند، شرکت کنندگانی که از بقیه مقتدرتر به نظر می رسیدند.

جودو و کوراش

از حضور ثابت جودوکاران زن ایرانی در رقابت های مختلف برون مرزی که بگذریم به یک نام بسیار خاص می رسیم؛ «سمیه حیدری». این عضو تیم ملی کوراش بانوان بارها در میادین بین المللی موفق به کسب مدال شده است، نکته بسیار مهم این است که او پس از کسب مدال با چادر بر روی سکو حاضر شده و مدال خود را دریافت کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها