کارشناس سیاست خارجی ضمن تبیین سلسله رفتار انتقام جویانه آمریکا علیه مردم ایران به نیت این دولت در پرداخت غرامت به خانواده قربانیان هواپیمای ایرباس در سال 67 اشاره کرد و ژست حقوق بشری آمریکا را مورد نقد قرار داد.
کد خبر: ۱۱۵۱۳۵۰
نیت آمریکا از پرداخت غرامت به خانواده قربانیان ایرباس چه بود؟/ طرفدار دولت پادگانی سعودی دم از حقوق بشر نزند

احمد بخشایشی در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به چهار دهه نزاع و رویکرد خصمانه واشنگتن علیه تهران و بروز اقدامات ناجوانمردانه آمریکایی ها ضد مردم ایران گفت: آمریکا از اول هم هیچ علاقه‌ای به سرنگونی رژیم شاه نداشت چرا که اهداف این دولت را در منطقه تامین می‌کرد و همواره یک رژیم سرسپرده در منطقه وجود داشت که به بهانه دفاع از آن طبق قاعده نظام دو قطبی ایران را در برابر شوروی سابق حفظ کند تا به سمت مسکو گرایش پیدا نکنند.

وی با اشاره به سیر تحولات سیاسی کشورمان در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: با تسخیر لانه جاسوسی در سال 58توسط دانشجویان پیرو خط امام عملا تمام معادلات سیاسی علیه ایالات متحده برهم خورد به گونه ای که آمریکا برای اولین بار در نظام بین‌الملل تحقیر را حس کرد و به معنی واقعی کلمه هم تحقیر شد و برنامه روزانه کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا پس از تسخیر جاسوس خانه آنها این بود تا مقابل رسانه های ارتباط جمعی مجبور به پاسخگویی و توجیه این بحران سیاسی شود.

بخشایشی در این باره تصریح کرد: جالب اینجاست که مردم آمریکا تا قبل از ماجرای گروگان گیری و پاک سازی سفارت آمریکا از عناصر اطلاعاتی سیا، فرق بین عراق و ایران( IRAN & IRAQ) را نمی دانستند و فکر می کردند که این دو کشور یکی هستند.

این کارشناس سیاسی با نگاهی به مشکل اصلی ایالات متحده با مردم ایران اشاره کرد: مشکل اصلی آمریکا با ایران این است که می گویند چرا باید ایران جلوی سلطه منطقه ای و فرامنطقه ای آمریکا بگیرید و باید اجازه دهید که تنها آمریکا بعنوان ابرقدرت حافظ نظم نوین نظامی بین المللی باشد و به راه خود ادامه دهد. زیرا آنها ادعا دارند که تنها صاحب دنیا ایالات آمریکاست.

وی با بیان اینکه هر اندازه از قوام جمهوری اسلامی و نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه می گذشت، رویکرد ستیزه جویانه کاخ سفید علیه مردم ایران بیشتر می شد، گفت: آمریکایی ها وقتی متوجه شدند مردم ایران عملاً روبروی آنها ایستاده است، جنگ هشت ساله را به ما تحمیل کرد و صدام را به تجاوز به مرزهای ایران تحریک نمود اما با گذشت ۸ سال وقتی دید که عملا از پس ایران در میدان نبرد بر نمی‌آید خود مستقیما وارد جنگ شد که حمله به ناوهای ایرانی و مشارکت در بمباران اسکله ها و ناوهای ایرانی در آبهای خلیج فارس از مصادیق این شرکت به شمار می آید. اما یکی از خصمانه ترین اقدامات آنها ضد مردم ایران حمله به هواپیمای مسافربری ایران بشمار می آید.

بخشایشی در همین ارتباط افزود: آنها پس از انجام عملیات ضد بشری خود و به شهات رساندن صدها انسان بی گناه ادعا کردند که ایرانی‌ها هواپیماهای غیرنظامی را علیه اهداف نظامی بکار می گیرند که این یک ادعای دروغین بیش نبود و تنها راه فرار از مهلکه یک فاجعه انسانی برای فرمانده ناو آمریکایی محسوب می شد.

وی در ادامه هدف ایالات متحده از پرداخت غرامت به خانواده قربانیان هواپیمای ایرباس را ایجاد شکاف و اختلاف بین مردم و نظام دانست و افزود: دولت آمریکا در یک اقدام دوگانه تلاش داشت که یک ژست حقوق بشری به خود گیرد و ادعا کند که بین مردم و نظام ایران فرق قائل است. از طرفی نشان داد که برداشت کاملا مغایری از حقوق بشر دارد.

کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر برداشت دوگانه آمریکا نسبت به فهم درست حقوق بشر گفت: امروز حکومت پادگانی عربستان سعودی بزرگترین ناقض حقوق بشر در منطقه و حتی دنیا محسوب می شود اما آمریکایی ها هرگز به آن متعرض نمی شوند چون منافعشان را تامین می کند. بنابراین آمریکا قبل از حقوق بشر به منافع خود فکر می‌کند اما تلاش می کند مضامین زیبایی در خصوص مباحث حقوق بشری به کار می‌برد تا جهانیان را تحت سیطره خودش قرار دهد.

بخشایشی خاطر نشان کرد: آمریکا امروز در جریان نقض حقوق بشر کاملا در کنار رژیم سعودی قرار گرفته است و این مقوله بویژه بازهم ما برخورد دوگانه ایالات متحده در حقوق بشر مواجه هستیم. جالب اینجاست در جاهایی که ایران قرار است موفق شود ورود می‌کنند و با جرایم ساختگی حقوق بشری از قول خودشان ایران را مورد تحریم های یکجانبه قرار می دهند.

وی در پایان به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: امروز ایالات متحده آمریکا در پوشش جنگنده های اسراییلی در سوریه آشکارا مواضع ایران را مورد هدف قرار می‌دهد و اگر این امکان را به او می دادیم حتی مواضع ایران را همچون جنگ خلیج فارس مورد هدف قرار می داد. اما خدایای متعال همیشه جای حق نشسته در طول تاریخ دست آمریکا را برای ملت ما رو کرده است. به نحوی که در سال 67 شاهد بودیم در قضیه سرنگونی هواپیمای ایرباس بر همگان روشن شد مقامات آمریکایی از اساس نه حقوق بشر را می شناسند و نه حاضر به احقاق حقوق ملت ها هستند.

بخشایشی افزود: در شرایط فعلی آنچه که در منطقه شاهد هستیم برچیده شدن طومار آمریکایی ها از عراق و افغانستان و سوریه و ان شالله به زودی در یمن است و همه این عوامل دستاوردهای مقاومت مردم ایران در برابر مواضع خصمانه آمریکا را نشان می دهد و بر مقامات آمریکا گوشزد می کند تمام هجمه های 40 سال اخیر آنها علیه مرد ایران، هیچ نتیجه قابل ملاحظه ای در میدان عمل برای آنها در بر نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها