جام‌جم از شکار غیرمجاز هوبره برای سرگرمی شیوخ عرب گزارش می‌دهد

بچه‌صیدم را نزن...

هوبره ـ مرغ بمب‌انداز ایرانی ـ از پرندگان زیبا و باشکوه نواحی کویری جنوب ایران از جمله کرمان است که به دلیل شکارهای بی‌رویه و غیرمجاز، نسل آن در معرض خطر نابودی قرار گرفته است. اما این پرنده بیش از آن که مورد توجه ایرانیان باشد، هوادارانی در میان شیوخ ثروتمند عرب دارد؛ شیوخی که علاقه عجیبی به بازی و سرگرمی «شکار هوبره توسط پرندگان شکاری بزرگ» دارند و حاضرند برای تماشای این معرکه، شکارچیانی را برای شکار هوبره با مبالغ زیاد در استان‌های جنوبی کشورمان اجیر کنند.
کد خبر: ۱۱۵۰۹۳۵
بچه‌صیدم را نزن...

به گزارش خبرنگار جامجم از کرمان، پرنده نادر هوبره اکنون بهدلیل کاهش شدید جمعیتش به دلایلی همچون تخریب زیستگاه و شکار بیرویه، تحت حفاظتهای شدید زیستمحیطی قرار دارد. قانون هم میگوید شکار هرگونه جانور در معرض خطر انقراض ممنوع است، با این حال و متاسفانه باید گفت علاقه شیوخ عرب به شکار هوبره به وسیله شاهین و بالابان باعث شده شکارچیان سودجوی ایرانی و عرب در زیستگاه این پرنده در استانهای جنوبی کشور همانند کرمان، به شکار زنده و قاچاق آن به کشورهای عربی همسایه بپردازند و بهتبع آن جمعیت هوبره همچنان رو به کاهش باشد. مروری بر سابقه این موضوع روشن میکند که طی دو دهه اخیر شیوخ عرب با گرفتن مجوزهای شکار از سازمان محیط زیست کشور به شکار این پرنده در معرض انقراض اقدام میکردند، اما در چند سال اخیر اگر چه طبق اعلام مسئولان محیط زیست کشور و استان کرمان کمتر مجوزی برای شکار به اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس داده شده است، اما خبرهایی که از منابع محلی به گوش میرسد حکایت از ادامه روند شکار غیرمجاز و پنهانی پرنده هوبره توسط شیوخ عربی دارد که در قالب گردشگر وارد استان کرمان میشوند و به صورت پنهانی به شکار این پرنده در معرض انقراض میپردازند.

از سویی دیگر کشورهای عربی یکی از مهمترین مقصد سفر اجباری این پرندهها هستند و علاقه شیخهای عرب به بازی با پرندههای ایرانی، هر روز قیمت آنها را بالاتر برده و سودجوها را برای قاچاق بیشتر ترغیب میکند. به دلیل پرداخت مبالغ بالا برای خرید این پرنده توسط شیوخ عرب، عدهای از افراد و شکارچیان سودجو با شکار غیرمجاز هوبره و قاچاق آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس بهدنبال کسب منافع مالی خودشان هستند، به همین دلیل همواره اخبار متعددی از دستگیری این افراد و کشف پرندههای در معرض انقراضی چون هوبره به گوش میرسد؛ موضوعی که رضا جزینی زاده، مدیرکل محیط زیست استان کرمان آن را رد نمیکند و با بیان اینکه اگر ما بگوییم شکار غیرمجازی صورت نمیگیرد صحیح نیست، به جامجم میگوید: متاسفانه امکانات ما در حدی نیست که بتوانیم به طور کامل تمام نقاط استان پهناور کرمان را پایش کنیم و در این راه باید مردم و رسانهها ما را یاری دهند.

جزینی زاده با بیان اینکه با هرگونه شکار غیرمجاز در صورت اطلاع یا مشاهده به طور قاطع برخورد میشود، میافزاید: صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی فقط توسط سازمان محیطزیست کشور صورت میگیرد و این امر همیشگی نیست، بهگونهای که فقط در مقاطعی محدود برای تعادل بخشی در اکوسیستم حیات وحش و بر اساس پشتوانههای علمی این مجوز صادر میشود، آن هم در شرایطی که هیچ آسیبی بهگونههای حیات وحش وارد نکند، نه برای پرندگان و حیات وحش درحال انقراض.

حفظ محیطزیست کشورمان مهمتر است

هفت سال از انعقاد و اجرایی شدن تفاهمنامه همکاری بین دولتهای ایران و قطر برای احداث مرکز بزرگ ذخیرهگاه طبیعت برای پرورش پرنده هوبره توسط قطریها در منطقه حفاظتشده بهرام گور میگذرد؛ طرحی که با روی کار آمدن دولتهای یازدهم و دوازدهم و رویکرد متفاوت سازمان محیطزیست کشور متوقف شد و ادامه روند اجرایی آن منوط به تغییر بندهایی از این توافقنامه بینالمللی و پذیرش شرایط سازمان محیطزیست ایران توسط قطریها شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درخصوص پرونده این پروژه نیز که از چهار سال پیش توسط سازمان محیطزیست کشورمان متوقف شده به ما میگوید: تاکنون سرمایهگذاری بالایی برای احداث سازههای این پروژه صورت گرفته و ما میتوانیم نظارت خود را طوری انجام دهیم که اجرای این پروژه تداوم یافته و کمترین تبعات زیست محیطی داشته را باشد .

جزینیزاده با اشاره به لزوم حذف بندهایی از این تفاهمنامه که برگزاری مسابقات شکار پرنده هوبره توسط قطریها ست، میافزاید: اگر قطریها موافقت نکنند که این تفاهمنامه براساس شروط ما و ضوابط و مقررات زیست محیطی بینالمللی اجرا شود، ما هرگز منافع زیست محیطی کشور را بر اساس میل آنها زیر پا نمیگذاریم و از اجرای آن خودداری میکنیم.

وی تاکید میکند:این تفاهمنامه تنها براساس منافع جمهوری اسلامی ایران و حفظ محیطزیست استان کرمان باید اجرا شود.

مجتبی نیکطبع، معاون پایش و محیط طبیعی ادارهکل محیطزیست استان کرمان نیز با اشاره به روند انعقاد این تفاهمنامه و اجرای آن میگوید: کارهای اجرایی ساخت و سازهای این پروژه انجام شده است و قرار بود یکسری تجهیزات توسط قطریها به کشور وارد شود روند اجرای آن متوقف شد تا پروژه تعیین تکلیف شود.

وی میافزاید: دولت ایران یکسری محدودیتها را در این تفاهمنامه در نظر گرفته و نظر مخالف خود را با احداث میدان مسابقات پرندگان شکاری و شکار هوبره به دولت قطر اعلام کرده و منتظر پاسخ قطریهاست.

حکمت قاسم خانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها