وزیر کشور گفت: هیچ کشته ای در اعتراضات خرمشهر وجود نداشته است؛ یک زخمی بوده که به بیمارستان منتقل شده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۸۰
در خرمشهر کشته‌ای نداشتیم / اعتراضات به آب، امنیتی نیست

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: بنای من این است که هر سه ماه در خدمت اصحاب رسانه باشم و آخر سال هم جمع بندی سال را خدمت مردم ارائه کنم بنابراین اسفند ماه جمعبندی از وضعیت کشور ارایه کردیم.

وی‌ افزود: اولین اولویت ما برای امسال موضوع امنیت است و آن را یک موضوع اصلی می دانیم، در ادامه آن بحث وحدت را مطرح می کنیم. با توجه به خواست و مطابه مردم وحدت را موضوع بعدی قرار دادیم. موضوع رضایتمندی را هم مخرج مشترک تمام فعالیت های سیاسی فرهنگی اجتماعی و سیاسی می دانیم.

رحمانی فضلی سپس گفت: در این حوزه معاونت‌های مختلف همچون سیاسی اجتماعی منابع انسانی دستور کاری داشتند که بتوانند در حوزه های مختلف کارشان به گونه ای باشد که خروجی اش رضایت مندی باشد.

وی همچنین تاکید کرد: وزارت کشور با توجه به فعالیتش در سطح ملی اجرای امور حاکمیتی و پیگیری را در سطح کشور به عهده دارد بنابراین توسعه را دستور کارمان قرار دادیم و تلاش کردیم به نحو احسن امر توسعه را پی بگیریم.

وزیر کشور گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی ظرف دوسال گذشته ماموریتی داشتیم بنابراین شد در حوزه ساماندهی اجتماعی فعالیت ها را به گونه ای بیش ببریم که بتوانیم در کاهش اسیب های اجتماعی گام برداریم.

وی افزود: در حوزه سیاسی بحث مشارکت کماکان در دستور کار بوده و هست تلاش کردیم تشکل های سیاسی به گونه فعالیت کنند که در حوزه دستور سازی بر طبق برنامه مشارکت پیش بروند.

رحمانی فضلی سپس افزود: با منشور گفتگوی سیاسی شرایط مد نظر را فراهم کردیم اما توقعات هنوز بر طرف نشده است. با ظرفیت ماده ۱۳ خانه احزاب مکان هایی را در دولت مصوب کردیم که با حفظ امنیت و دوری از مزاحمت برای رفت و آمد عمومی اعتراضات در آنجا برگزار شود. در این رابطه با احزاب جلسات مختلفی داشتیم. در حوزه آزادی مدنی با بحثی که در تجمعات دانشجویی بوده تلاشمان این است که این فضا را تقویت کنیم.

وی‌ یادآور شد: به انتخابات مجلس آتی نزدیک می شویم. ملاحظاتی داریم که درباره آن با احزاب و چهره ها صحبت می‌کنیم. تمام تلاش وزارت کشور بر این استوار است که فضایی با نشاط امن و کارآمد ایجاد کنیم. همه همکاران ما در بخش های مختلف شبانه روز تلاش می‌کنند تا شرایط لازم را فراهم کنند، تا همه دستگاه‌ها کارشان را به خوبی انجام دهند.

وزیر کشور گفت: ماده ۱۳ احزاب تاکید کرده که شرایط لازم را برای تجمعات فراهم کنیم. تجمعات باید با توجه به ویژگی های قانونی که هر تجمعی مکان، مسئول و شعارهایش کاملا مشخص باشد برگزار شود؛ تا کنون ما درخواست مشخصی نداشتیم. اگر این درخواست بشود ما بررسی می کنیم.

وی سپس در پاسخ به این پرسش که چند نفر در اعتراضات شهر خرمشهر کشته شدند، گفت: چند نفر کشته شده نیست، تیراندازی بوده و یک زخمی به بیمارستان رفته است. موضوع امنیت اصل است. اصلی ترین وظیفه وزارت کشور برقراری امنیت است. مجوزها اگر پاسخ گو باشند و امنیت را برقرار کنند با اعتراضات مشکلی نداریم. وقنی اعتراضاتی به کف خیابان می رسند، افرادی پیدا می شوند که هیجانی می شوند و افرادی هستند که سوءاستفاده می کنند. اقداماتی می کنند و موجب خدشه دار شدن امنیت و انتظامات می‌شوند. در این صورت نیروهای انتظامی وظایفی دارند که اگر به وظایفشان پاسخ ندهند، امنیت و انتظام دچار خدشه می شود. تلاش ما در این است که هر چه زودتر این اعتراضات را با خویشتنداری نیروی انتظامی و همکاری مسئولان به پایان برسانیم. اما اگر خلاف این باشد قوه قضاییه و نیروی های انتظامی وظایف خود را انجام می دهند.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان نهایی شدن لایحه جامع انتخابات، اظهار کرد: این لایحه اکنون در صحن دولت در حال بررسی است و قرار است کارگروهی پیشنهادات مطرح شده در دولت را بررسی کند تا سرعت کار بیشتر شود. در این لایحه کارشناسی‌های خوبی انجام شده است و امیدواریم این لایحه به انتخابات مجلس سال بعد برسد.

وی همچنین درباره تاثیر تک نرخی شدن بر مقابله با قاچاق کالا، خاطرنشان کرد: پیش از این بخشی از تقاضای ارز مربوط به مواد مخدر یا قاچاق کالا بوده است و همین تقاضا در نوسانات ارز تاثیرگذار بود. یکی از اهداف تک نرخی شدن ارز هم مقابله با قاچاق کالا بود به خاطر همین سیاست و همچنین سیاست کنترلی دقیق در مرزها حدود 80 درصد کالاهای قاچاق در مرزهای غربی کشور کنترل شده است.

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره طرح در حال بررسی مجلس برای برگزاری تجمع بدون مجوز در اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت کشور طبق قانون شرایط برگزاری تجمع را فراهم کرده است اما با برگزاری تجمع بدون مجوز مخالف است زیرا تجمعات باید با پذیرش مسئولیت هم همراه باشد زیرا در غیر این صورت تجمع از کنترل خارج می‌شود اما اگر این موضوع به قانون تبدیل شود وزارت کشور آن را اجرا می‌کند، ولی یقین دارم مجلس به این طرح رای نمی‌دهد. ما با نفس این کار مخالفیم چون آیین‌نامه تجمعات اعتراضی در دولت تهیه شده است و تجمع بدون مجوز هم از کنترل خارج خواهد شد.

در ادامه رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعتراضات چند ماه اخیر سازمان یافته بوده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: ما هر اعتراض را به صورت مستقل بررسی کردیم و به نتیجه رسیده‌ایم شرایطی ایجاد شده است که بهره‌برداران یک حوزه پس از اینکه مطالبات‌شان به نتیجه نرسیده و رضایت به دست نیاوردند به خیابان‌ها آمدند مثل بازاری‌ها، کامیون‌داران یا همین مساله اخیر آب اما اگر به صورت پیوسته اعتراضات را بررسی کرده و ریشه‌های اجتماعی و سیاسی آن را دنبال کنیم به نتیجه متفاوتی می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف دچار ناکارآمدی، کمبود و مشکلات هستیم که بخشی از آن به نوسانات بازار ارز و بخشی از آن به دلیل پاسخگویی در زمان لازم و همچنین عدم اقناع مردم بر می‌گردد، تصریح کرد: ما هر وقت شرایط را برای مردم خوب توضیح دادیم با همراهی مردم مواجه شدیم. تاکنون به این نتیجه نرسیده‌ایم که یک گروه سیاسی خاص یا عده‌ مشخص در موضوعی افراد را به صورت سازماندهی شده تحریک و تهیج کرده باشند. وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه و قوه قضاییه به این نتیجه نرسیده است.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه نباید کاری کرد که مردم به مسئولان بی‌اعتماد شوند، افزود: سیاه‌ نمایی، تخریب‌ها و تهمت‌ها موجب ناامیدی مردم می‌شود. جنگ روانی زیادی علیه کشورمان به راه افتاده بنابراین ما باید در داخل کشور با اتحاد و انسجام داخلی رضایت مردم را جلب کنیم. همه باید تلاش کنیم که جامعه را به نوعی هدایت کنیم که در برابر دشمن انفعال نداشته باشیم البته این به معنای عدم مطالبه جامعه نیست، ما اعتراضات مردمی را به رسمیت می‌شماریم، چهار روز موضوع کامیون‌داران را داشتیم که برخی هم به اقدامات خلاف امنیت عمومی دست زدند ولی ما برخورد سختی نداشتیم و در پایان کامیون‌داران را اقناع کردیم.

وزیر کشور با بیان اینکه باید برای تقویت نظام، تقویت اعتماد مردم، وحدت کشور و حل مشکلات تلاش کنیم، تصریح کرد: فکر نکنیم دشمنان ما طرفدار حق و مردم و تامین نیازهای مردم هستند. ما باید با پیگیری حل مشکلات و اقناع‌سازی، رضایت جامعه را به دست آوریم. در جلسه شورای امنیت کشور مطرح کردیم که باید همه زمینه‌هایی که موجب نارضایتی مردم می‌شود را احصا کرد تا قبل از آنکه این زمینه‌ها موجب اعتراضات مردم شود، این زمینه‌ها رفع شود.

رحمانی فضلی ادامه داد: از سال 71 طرح غدیر برای آبرسانی به خرمشهر مطرح شد یعنی 25 سال این طرح در دست اجرا بود که دولت در سه سال گذشته این موضوع را اولویت اول خود قرار داد و 15 تیر این طرح به نتیجه می‌رسد. پیمانکار طرح هم سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که در این زمینه خیلی تلاش کرد و هنوز خیلی از مطالبات خود را دریافت نکرده اما شاهد برخی تحریک‌ها در خرمشهر بودیم، چرا در پنج روز مانده به افتتاح طرح این اعتراضات انجام می‌شود؟ به این دلیل که مردم اقناع نشدند که اینجا رسانه‌ها باید نقش ملی خود را برای اقناع مردم به کار بگیرند.

وی همچنین در واکنش به انتشار برخی فیلم‌ها که افرادی با لباس نیروی انتظامی در حال تخریب اموال عمومی هستند، گفت: این موضوع را از فرمانده ناجا سوال کردیم که توضیح آنها این بود که برای بازداشت برخی افراد مجرم در اعتراض‌ها مجبور شده‌ایم شیشه‌ای را بشکنیم، مثل آتش‌نشانی که برای مهار آتش مجبور است برخی تخریب‌ها را انجام بدهد اما در مورد صحت فیلم‌هایی که منتشر می‌شود باید دقت زیادی شود. فیلم‌های زیادی منتشر می‌شود که قابل اعتنا نیست.

در ادامه این نشست خبری رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که تعداد شاکیان ماجرای تجاوز در ایرانشهر چند نفر است گفت: در کوتاه ترین فاصله کسی که از او شکایت شد بازداشت شد، اول یک نفر و بعد سه نفر دستگیر شدند. دادستانی اعلام کرد کسانی که شکایت دارند شکایت خود را اعلام کنند. در این پرونده ۴ نفر شکایت کردند. شکایت ۴۱ نفر حتما کذب است. گزارش خواستم و گفتند شاکیان بیش از چهار نفر نشدند. امروز صبح یک گزارش دیگر در این خصوص به ما دادند، به استاندار گفتم به سرعت موضوع را بررسی کنید و مجرم را به اشد مجازات برسانید.

وی سپس گفت: ما می خواهیم فرایند رسیدگی به پرونده ها کاهش یابد قرار شده است بعضی موضوع ها احصاء و فرایند بررسی ها کوتاه شود؛ چراکه بعضی موضوعات است که مطرح می شود و جامعه جریحه دار می شود اما اجرای حکم آنقدر دور است که وقتی اجرا می شود دیگر آن بازدارندگی را ندارد.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تجمعات که قرار است وزارت کشور مجوز دهد فقط مختص احزاب است؟ گفت: قانون می گوید تشکل ها و احزاب می توانند درخواست مجوز کنند. مردم در هر صنفی که هستند اتحادیه دارند و از آن طریق اقدام می کنند، ما مجبوریم که هر نوع تجمعی که می شود را با قبول مسئولیت افرادی مثل صنوف، احزاب و اتحادیه ها برگزار کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به موضوع اعتراضات مردم برخی شهرهای جنوبی کشور بر سر کم بود آب اظهار کرد: این اعتراضات امنیتی نیست ، از نظر من اعتراضاتی که صورت گرفته است اصلا سازمان یافته یا تشکل سازمان یافته از قبل نیست .

وی ادامه داد: موضوع امنیتی آن است که ما در مرزها درگیر هستیم، بیش از ۲۰ تیم امنیتی را زدیم و بیش از ۳۶ گروه در مناطق جوار مرزی با تزریق پول و اطلاعاتی علیه جمهوری اسلامی اقدام می‌کنند. ما در همین ایام مراسم های مختلفی داشتیم؛ روز قدس، شب های احیا و شب های فوتبال خیلی نگرانی زیادی بود که اتفاق نیافتد؛ اما نیافتاد. به این معنا نیست که نخواستند بلکه نگذاشتیم.

وزیر کشور با بیان اینکه اگر موضوع آب به نحو احسن مدیریت نشود مشکل پیش می آید، خاطر نشان کرد: ما در یک منطقه بیایانی و نیمه بیایانی هستیم، در این شرایط هرکاری بکنیم نمی توانیم آب اضافی تولید کنیم باید از همین مقدار که هست خوب استفاده کنیم. دولت در این سه سال ۳۰۰ درجه مصرف آب را تغییر داده است. دولت دارد به خاطر صنعت از خلیج فارس آب به مرکز انتقال می دهد. آنچه که وظیفه دولت است دارد انجام می دهد باید شدت و سرعت بدهد. هیچ کدام از کلانشهرها نیستند که بازیافت نداشته باشند در این چند سال این کارهای عظیم صورت گرفت.

وی افزود: همه ما باهم باید این کار را صورت بدهیم . من وزیر کشور باید به استان ها کمک کنم اما الان باید وقت خود را بگذارم کف خیابان ها را جمع کنم .می توانم این انرژی را صرف کارهای توسعه ای دیگر بکنم. باید با این رویکرد که این نظام مال ماست و مسئولین مسئولین ما هستند پیش برویم.

وزیر کشور در ادامه این نشست با اشاره به ضرورت تسهیل بروکراسی اداری گفت: خیلی از ابعاد رضایتمندی به پول و ارز بر نمی گردد، روزانه پنج میلیون نفر مراجعه کننده به همه ادارات و وزارت خانه ها داریم. ما می توانیم روال کار را کند کنیم و مردم ناراضی باشند؛ اما باید مردم را راضی نگه داریم. من همیشه به استانداران تاکید کردم که در تمام فرمانداری ها تکریم ارباب رجوع را شرط اول بگذاریم. الان هم تشدید کردیم موضع را، رئیس جمهور هم تاکید کردند و داریم پیگریی می کنیم چرا که رضایتمندی مردم برای ما مهم است. هر وقت با مردم صحبت کردیم و منطق آوردیم موفق شدیم.

رحمانی فضلی در مورد تخریب‌هایی که علیه او انجام می‌شود، گفت: من باغچه‌ای در فشند دارم، نه در فشم، این باغچه ۹۷ متر است و من آن را با قسط خریدم. آنجا ۲۰۰ واحد وجود دارد که فقط باغچه مرا خراب کردند که من اعتراض کتبی خود را اعلام کردم و البته تابع قانون هستم اما رسانه‌ها کاخ‌ها و ویلاهایی تحت عنوان عمارت رحمانی فضلی نوشتند. من هنوز خانه هم ندارم و پیش خرید کردم، آیا در این پنج سال نمی‌توانستم این باغچه را جزء روستا کنم؟ البته این کار غیرقانونی بود و من این کار را انجام ندادم. طرح این مسائل میان مردم و مسئولان شکاف ایجاد می‌کند.

وی در ادامه گفت: رسانه‌ها نوشتند که رحمانی فضلی با هواپیمای اختصاصی سفر می‌کند در حالیکه سفرهای من با هواپیمای نیروی انتظامی انجام می‌شود که هیچ هزینه‌ای از ما نمی‌گیرد. این هواپیما ۱۰ نفر جا دارد که ۱۲، ۱۳ نفر سوار آن می‌شوند. من سفری به پاکستان داشتم که در بازگشت چند نفر از همراهان ما با ما برنگشتند و گفتند این پرواز امنیت ندارد. در مورد تشریفات هم نیروی انتظامی می‌گوید تشریفات سفر جزء وظایف آنهاست ولی من از هر ۱۰ روز یکی دو مورد بیشتر اجازه تشریفات نظامی ندادم.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی در مورد گزینش مدیران وزارت کشور اظهار کرد: رییس‌جمهور معیار شایستگی و اعتدال را به من در مورد انتخاب مدیران اشاره کردند. من در انتخاب مدیران علاوه بر این دو شرط کسانی را انتخاب می‌کنم که مخالف دولت هم نباشند اما مثلا می‌گویم فلان فرماندار در زمان احمدی‌نژاد هم فرماندار بوده است مثل آقای فرهادی فرماندار تهران که این دلایل اصلا متقن نیست. من آقای فرهادی را می‌شناسم که یک فرد کارآمدی است. از این افراد در میان ۴۳۰ فرماندار هم افراد دیگری داریم. اگر این دلیل مبنا قرار بگیرد، فردا دولت دیگری می‌آید و همه افراد شایسته و معتدل را کنار می‌گذارد که این روند خوب نیست. من هر وقت متوجه شوم مدیران وزارت کشور در جهت دولت عمل نمی‌کنند حتما آن را عوض می‌کنم و نیم ساعت هم معطل نمی‌کنم.

وی همچنین در مورد نحوه ارزیابی از استانداران و فرمانداران، بیان کرد: ارزیابی از عملکرد استانداران و فرمانداران سخت‌ترین ارزیابی است. نمی‌گویم که هیچ ضعف و اشکالی در کار نیست ولی کلی‌گویی درباره استانداران بی‌انصافی است. سه بخش در وزارت کشور، استانداران و فرمانداران را ارزیابی می‌کند، ‌هر دو هفته یک استاندار را دعوت می‌کنیم و ارزیابی‌های حوزه‌های مختلف را به او مطرح کرده و توضیح استاندار را هم می‌شنویم. استانداری کار سختی است، ضعف‌هایی هم وجود دارد ولی تعویض استاندار یا فرماندار برای ما آخرین راه‌حل است.

وی در مورد برنامه‌های وزارت کشور برای صرفه‌جویی، خاطرنشان کرد: گفته‌ام اگر هر دستگاهی حداقل در مصرف انرژی ۱۰ درصد صرفه‌جویی نکند آب و برق دستگاه را قطع کنند و با مسئول دستگاه هم برخورد شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که چرا شما برخلاف سایر مدیران دولتی در فضای مجازی فعالیت ندارید، تصریح کرد: من در بحران‌ها فرماندهی را بر عهده دارم. تا ساعت سه شب که مردم خرمشهر به خانه‌های خود رفتند نخوابیدم زیرا در این مسائل حتما باید با نیروی انتظامی و سایر نیروها در هماهنگی باشیم حالا عده‌ای علاقه دارند توئیت کنند اما من علاقه دارم مسائل را فرماندهی کنم. علاوه بر این من از مرزها بازدید دارم و در نشست‌های استانی هم حضور پیدا می‌کنم. اختیارات تمام هم به معاونان هم دادم زیرا در غیر این صورت نمی‌شود وزارت کشور را اداره کرد.

وی در خصوص برنامه همکاری ایران با اروپا در موضوع پناهندگان و موادمخدر در صورت پایان یافتن برجام، بیان کرد: همکاری ما با اروپا در حوزه پناهندگان و موادمخدر یکجانبه است. ما امسال هزار درگیری در حوزه موادمخدر داشتیم، ۱۲۰۰ تن موادمخدر کشف کردیم و در کشور نزدیک به سه میلیون مهاجر داشتیم. من جای دیگر هم گفته‌ام اگر ۲۴ ساعت چشم خود را ببندیم دو هزار تن موادمخدر و یک میلیون پناهنده از مرزهای غربی‌مان گذر می‌کنند. در زمان تحریم به ما حتی سگ موادیاب و دستگاه ایکس‌ری نمی‌دانند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه ما به اروپا و سازمان‌های بین‌المللی گفته‌ایم به ایران کمک نکنید بلکه به مهاجرین داخل ایران یا کل کشور افغانستان کمک کنید تا مشکلات آنها حل شود، خاطرنشان کرد: در حمله اخیر به پاسگاه مرزی ما در شرق کشور فقط ۳۰ گلوله آرپی‌چی هفت به سمت ما شلیک شد. مهاجمین با ماشین‌های دید در شب حرکت می‌کنند، ما سه سال پیش گفتیم که قاچاقچیان با تروریست‌ها در حال همکاری هستند اما اکنون سازمان‌های بین‌المللی به نتیجه ما رسیدند. نهادهای بین‌المللی در قبال مبارزه ایران با موادمخدر یا در مساله پناهندگان به ما تا دل‌تان بخواهد تشویق‌نامه دادند ولی ما گفته‌ایم این تشویق‌ها مشکلی را حل نمی‌کند.

وی همچنین درباره لزوم همکاری با دولت برای حل مشکلات کشور، تصریح کرد: در حوزه‌های اقتصادی مشکلات زیادی داریم. بیش از دو میلیون نفر بیکار داریم و سالی یک میلیون نفر هم به آنها اضافه می‌شود. سال قبل دولت ۸۰۰ هزار شغل درست کرد اما بیکاری رفع نشده است. دولت تورم را تک رقمی و رشد اقتصادی را دو رقمی کرد. مجموعه همه این عوامل موجب شکوفایی اقتصادی می‌شود اما اگر یاس و ناامیدی را القاء کنیم، اعتراضات ایجاد می‌شود و دولت با مسائل دیگری درگیر می‌شود. تاکید و توصیه من این است که در جهت مشکل مردم حرکت کنیم نه اینکه فقط مشکلات را بیان کرده و خدای نکرده مردم را تهیج کنیم، برای حل مشکلات کشور باید همه همکاری کنیم.

وزیر کشور در ارتباط با موضوع ایمن سازی مرزها نیز گفت: ما این مشکل را در مرزهای غرب و شرق کشور داریم که در شرق بیش تر است. من با مسئولین درجه اول کشور افغانستان گفت‌وگو داشتم و علاوه بر وزارت کشور ، ستاد کل هم ارتباطاتی دارند. آن ها در تامین امنیت مرزهای خود مشکل دارند. ما پاستگاه ساختیم، نیرو نداشتند بگذارند آنجا. مواد مخدر، پناهنگان و اشرار درمرزها وجود دارد. بیش از ۷۰ درصد مواد مخدر ،۸۰ درصد مهاجرین و ۹۰ در صد اشرار از مرز پاکستان می آیند، منطقه شرقی ما منطقه پرخطری است.

وی با توجه به نقش هماهنگی وزارت کشور گفت: درباره تسهیل رفع موانع تولید ،کارگروهی تشکیل دادیم متوجه شدم ۸۵درصد آن اجرا شده است. من بارها گفتم ، معتقد هستیم استان های ما از ظرفیت های بالای اقتصادی برخوردار هستند و نظام بودجه ما اجازه عملی شدن این موضوع را نمی دهد. در شرایط فعلی که نیاز به کار فوق العاده است می توان اختیار را به استان ها داد،استان ها می توانند بار اصلی را به دوش بکشند.

وزیر کشور در ارتباط با تعامل با کشور عراق گفت: رابطه ما با عراق واقعا خوب است نمود آن در اربعین مشخص است. ۲میلیون و ۴۰۰هزلر نفر را در اربعین به عراق می فرستیم و بر می گردانیم این کار بدون همکاری های ما اتفاق نمی افتد ، روابط ما بسیار خوب است، در حوزه کنترل قاچاق عراق در حوزه معبرهای عمومی کارهای خوبی انجام داده است، امیدواریم ارتباط های مرزی ما تقویت شود.

وی در ادامه گفت که ظرف یک سال گذشته ۲۵ استاندار را تغییر داده است ، ۵ استاندار باقی مانده که اگر این نتیجه حاصل شود که تغیرشان ضروری است ، تغییر می کنند.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: برخی ها از سر نگرانی و یا دلسوزی می گفتند که نسبت به برگزاری تماشای فوتبال در استادیوم آزادی نگرانی امنیتی و اخلاقی دارند. من تشکر کردم از نگرانی آن ها، ولی گفتم چون ما ۱۴ خرداد، روز قدس، شب های احیا و عید فطر تسلط نیروهای امنیتی انتظامی قضایی و اطلاعاتی را بر اوضاع داشتیم ، تایید می‌کنم اگر مردم به ورزشگاه بروند ، هیچ مشکلی پیش نمی آید. بیش از ۸۵درصد حاضران در ورزشگاه از خانواده‌ها بودند، همین خانواده هایی که در خیابان می روند. من به آقای سلطانی فر گفتم امنیت داخلی را خودتان برقرار کنید. من دیدم برخی سایت های خارجی و داخلی عکس های خانوم های کشف حجاب کرده را منتشر کردند . نمی گویم هیچ مشکلی نبود اما با تذکر حل شد ، الحمد الله به خیر گذشت و برگزار شد.

وی سپس در پاسخ به این پرسش که آیا کارشناسان وزارت اطلاعات در رابطه با باز تولید اعتراضات دی ماه اطلاعاتی دارند یا خیر گفت: من نشنیدم آقای علوی جایی گفته باشند که ما کم کاری کردیم در دی ماه، من صراحتا می گویم چنین چیزی نگفته است. نه فقط آقای علوی ، سپاه و استانداران و کارشناسان مدام وضعیت امنیتی را تحلیل می‌کنند. خیلی از موارد کنترل می شود اما تعدادی هم بروز پیدا می‌کند. می گویند معلمین و بازنشستگان اگر تامین نشوند فضای بین مردم مناسب نخواهد بود ، خوب ما این بحث‌ها را می بریم در دولت و در باره آن بحث و اقدام می‌کنیم.

وزیر کشور گفت:گزارشی که آقای علوی دادند می گوید هیچ کدام از اعتراضات اخیر ساماندهی شده نیست. الان می‌گویند نیست قبلا هم همین را می‌گفتند. موردی و مصداقی که عده ای جایی برنامه ریزی کردند، نیست.

وی همچنین گفت:۲۴۷ حزب در کشور مجوز دارند. تا کنون مجوزی برای اعتراضات نداشتیم. نشست هایی دارند و ما مجوز آن ها را می دهیم.(وزیر کشور در ابتدای این نشست توضیح داده بود که هیچ حزبی درخواست مجوز برای اعتراضات نکرده است، اما با اصرار خبرنگار مجدد این موضع را توضیح داد).

رحمانی فضلی سپس با اشاره به طرح های حمایتی ایران از افغانستان در حوزه کاهش مواد مخدر خاطرنشان کرد: من سه سال است که می گویم افغانستان دارای امنیت و توسعه می تواند جلوی قاچاق مواد و مهاجر را بگیرد. پیشنهادی به سازمان ملل دادیم به عنوان کشت جایگزین یا معیشت جایگزین، عده ای قاچاقچی و کشاورز و خرده فروش هستند که با مواد مخدر روزگار می گذرانند. ما گفتیم حاضریم با سازمان ملل و افغانستان محصول کشاورزی را ایجاد کنیم بازارش را بسازیم و قول بدهیم ۲برابر درآمد مواد مخدر در آمد ایجاد کنیم. در سازمان ملل تصویب شد؛ اما همه کسانی که در عرصه بین الملل از مواد مخدر سود می کنند، نگذاشتند این طرح اجرا شود.

رحمانی فضلی درباره برنامه وزارت کشور در حوزه تقسیمات کشوری، خاطرنشان کرد: ما 150 مورد تقسیمات کشوری به دولت برده‌ایم که بر اساس این طرح‌ها 40 شهر جدید ایجاد شده است. در موضوع کازرون ما استعلام‌های امنیتی را گفتیم و همه این استعلام‌ها به ما بیان کرد که مشکلی وجود ندارد اما در فرآیند اجرا عواطف و احساسات مردم برانگیخته شد. ما در ابتدای آغاز اعتراض‌ها مدیرکل تقسیمات کشور را به کازرون فرستادیم و صحبت‌های مردم را شنید و مسائل مطرح شده در این طرح برطرف شد اما من باز هم احتیاط کردم و طرح را به دولت نبردم اما اتفاقات کازرون رخ داد که این اتفاقات موجب تاسف و تاثر شد. ما اگر به قطعیت برسیم که همه از اجرای این طرح راضی هستند طرح را اجرا می‌کنیم والا منتظر می‌مانیم که رضایت همه جلب شود. وزارت کشور اصلا موافق تقسیمات کشوری نیست زیرا تقسیمات کشوری بی‌مورد در دولت قبل مشکلات زیادی ایجاد کرده است. ما در دولت دوازدهم فقط طرح‌های اولویت‌دار را اجرا کردیم.

وزیر کشور همچنین در مورد سازوکار حل مشکل کوله‌بران، اظهار کرد: کوله‌بری یک شبکه بزرگ است. در زمان تحریم اجازه داده شود، برخی کالاها از مناطق مرزی وارد کشور شود که این کار ادامه یافت و به شبکه بزرگ تجاری تبدیل شد. در این موضوع 90 درصد کالاها از داخل خاک عراق وارد کشورمان نمی‌شود یعنی کالاها به عنوان کالای ترانزیتی به عراق وارد می‌شود و سپس این کالاها از طریق کوله‌بران به کشور برمی‌گردد چون کالاهای ترانزیتی حقوق گمرکی خیلی کمی دارند. برخی از این کالاها در شهرهای مرزی و برخی کالاها هم در تهران و شهرهای بزرگ به فروش می‌رسد بنابراین یک شبکه‌ای از تاجر، کوله‌بر، سیستم حمل و نقل، خرده فروش، دلال و مسافران ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ما جلوی این کار را گرفتیم ولی مردم شهرهای غربی تحصن کردند، ادامه داد: ما نمی‌خواستیم کوله‌بران و خرده فروشان را نادیده بگیریم بنابراین طرحی با همکاری سایر وزارتخانه‌ها به دولت بردیم تا تخفیف سود بازرگانی به کوله‌بران داده شود، این کار در حال انجام شدن است البته این راه‌حل را راه‌حل مناسبی نمی‌دانیم.

رحمانی فضلی در مورد انتقاد سازمان‌های بین‌المللی به موضوع اعدام به دلیل جرم اعتیاد در ایران، تصریح کرد: اعدامی‌های ما جزو کسانی هستند که جرایم سخت انجام داده‌اند یعنی هم قاچاق کرده‌اند، هم مسلح بوده‌اند و هم با نیروهای ما درگیر شده‌اند و غیرقانونی به کشور رفت و آمد دارند و آنهایی که اعدام می‌شوند جرم‌شان فقط منحصر به موادمخدر نیست. در آمریکا هم جرایم سخت حکم اعدام دارد اما نگاه این سازمان‌ها به ما از روی خصم است و شرایط ما را درک نمی‌کنند که ما 3800 شهید در مبارزه با موادمخدر داده‌ایم.

وی درباره آخرین پیگیری‌ها برای آزادی سعید براتی از سربازان ربوده شده کشورمان، گفت: از طریق مجاری رسمی و غیررسمی با پاکستان پیگیر موضوع هستیم. اخیرا عکسی از سعید براتی منتشر شده است و خانواده‌اش این عکس را تایید کردند. ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم و پیگیر هستیم تا وی آزاد شود. طرف مقابل شروطی برای آزادی این سرباز بیان نکرده است.

وزیر کشور در مورد سیاست دولت برای مبارزه با موادمخدر، تصریح کرد: سیاست ما جایگزین کردن مواد کم خطر به جای مواد پرخطر است به همین دلیل اکنون مصرف تریاک در کشور بالا رفته و شیشه به رتبه سوم رفته است، کراک هم در حال حذف شدن از چرخه مصرف است.

وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف ادامه حضور زنان در ورزشگاه‌ها چه می‌شود، بیان کرد: من مسئول رفتن بانوان به ورزشگاه نیستم بلکه مسئول امنیت کشور هستم. اگر نهادهای مسئول در این زمینه از ما درباره تامین امنیت ورود زنان به ورزشگاه سوال کردند ما حتما جواب آنها را می‌دهیم.

وزیر کشور همچنین درباره پیگیری درگیری‌های اخیر در مرز ایران و آذربایجان، گفت: در مرز با آذربایجان ما واقعا مشکلی نداریم و هر دو ملت در تامین امنیت تلاش می‌کنیم البته ممکن است برخی حوادث در مرزها رخ دهد. درگیری اخیر از داخل آذربایجان بوده و ما تیمی را مشخص کرده‌ایم که موضوع را دقیق بررسی کند.

وی درباره اظهار نارضایتی خود از روند مبارزه با موادمخدر، گفت: روند مبارزه ما خیلی خوب است اما تا نقطه مطلوب فاصله دارد. ما در سال 900 هزار معتاد را درمان می‌کنیم که البته 10 تا 15 درصد آنها فقط پاک می‌مانند. 9 هزار واحد هم برای درمان معتادان سازماندهی شدند. در ابتدای مسئولیت من سه میلیون و 390 هزار معتاد وجود داشته که این رقم اکنون به دو میلیون و 800 هزار نفر رسیده است. ما برای درمان معتادان هیچ راهی جز اجتماعی کردن موضوع نداریم که در این زمینه رسانه‌ها نقش خود را خوب ایفا نکرده‌اند.

وی در مورد برخورد با ماموران متخلف ناجا، تصریح کرد: در هر دستگاه اجرایی خواسته یا ناخواسته اتفاقی می‌افتد که مورد تایید آن دستگاه نیست. ما در وزارت کشور پیگیر این تخلفات هستیم و ناجا این رسیدگی‌ها را انجام می‌دهد و ماهانه حتی حکم اخراج، زندان، تقلیل درجه و بازداشت دارد. البته ناجا دستگاه زحمت‌کشی است و روزانه 400 هزار مراجعه‌کننده دارد که ممکن است در این بین تخلفی هم انجام بگیرد به هر حال ما به تخلفات رسیدگی می‌کنیم.

رحمانی فضلی در پایان درباره چگونگی مصرف درآمدهای حاصل از مبارزه با موادمخدر، گفت: برخی اموال مصادره شده در زمینه مبارزه با قاچاق به فروش رسیده و به خزانه واریز می‌شود تا از آنجا به دستگاه‌ها تخصیص یابد البته ما پیشنهاد جدیدی داریم که بخشی از این درآمد به عنوان حق‌الکشف به نیروها داده شود، این کار در حال انجام است ولی مبلغ آن خیلی کم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها