در زمان بیماری می‌توان با رعایت چند نکته، زندگی را به‌صورت عادی ادامه داد

چگونه یک بیمار سالم باشیم؟

زمان کسالت و درگیر شدن با بیماری، حفظ تغذیه سالم بسیار اهمیت دارد، اما برای فرد بیمار بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۴۷
چگونه یک بیمار سالم باشیم؟

به گزارش جام جم، معمولا هنگام بیماری فرد کم‌اشتها می‌شود و احساس خستگی به قدری زیاد است که توانایی آماده کردن غذای سالم وجود ندارد. به خصوص در مورد بیماری‌های گوارشی این شرایط سخت‌تر نیز می‌شود. مصرف داروهای مختلف ممکن است طعم دهان را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود طعم غذا تلخ و نامطلوب به نظر برسد. در موارد دیگری ممکن است دهان زخم شده یا فرد با مشکلات بلع مواجه شود. حالت تهوع نیز از عوارض جانبی شایع مصرف دارو است که روی اشتهای فرد بیمار تاثیر می‌گذارد. با وجود همه این حالت‌ها و شرایط سخت، حفظ تغذیه سالم در طول بیماری اهمیت بسیاری دارد و به بهبود حال بیمار و رفع خستگی و کسالت ناشی از بیماری کمک زیادی می‌کند.

در بسیاری از بیماری‌ها مثل سرماخوردگی و بیماری‌های گوارشی غذا بهترین دارو است و با مصرف غذای مناسب می‌توانید انرژی از دست رفته بدن را جبران کنید. ممکن است غذا نتواند سرماخوردگی شما را کاملا درمان کند، اما عوارض بیماری را تسکین می‌دهد و طول مدت بیماری را کوتاه‌تر می‌کند. در بسیاری از سرماخوردگی‌ها اصلا نیازی به مصرف داروهایی مثل آنتی بیوتیک نیست و با یک رژیم غذایی سالم می‌توان دوران بیماری را راحت‌تر پشت سر گذاشت. در واقع در شرایط بیماری زیاد غذا خوردن درست نیست و مساله اصلی داشتن تغذیه درست و مناسب شرایط بدنی است.

مبارزه با بی‌اشتهایی

معمولا هنگام بیماری و به خصوص بیماری‌های گوارشی فرد بی‌اشتها می‌شود و تمایلی به خوردن غذا ندارد و این بدترین آسیب برای بدن هنگام بیماری است. بهتر است زمان بیماری که اشتهای خود را از دست داده‌اید، حجم وعده‌های غذایی را کاهش دهید، اما تعداد آنها را در روز زیاد کنید و در طول روز گرسنه نمانید. مصرف غذاهای پرکالری، اما کم حجم می‌تواند به رفع احساس کسالت کمک کند و باعث می‌شود وعده غذایی زود تمام شود و فرد را خسته‌تر نکند. مصرف غذاهای مغذی خطر کاهش وزن شدید هنگام بیماری را نیز کاهش می‌دهد.

در مقابل کاهش وزن شدید به علت بیماری، بعضی بیماری‌ها و بعضی داروها نیز ممکن است باعث افزایش وزن شدید شود. در این شرایط تا بهبود کامل بیماری نمی‌توان برای بازگشتن به وزن ایده‌آل اقدام کرد. اما باز هم افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم غذا در هر وعده، راهکار نجاتبخش افراد است.

آب بدن از دست نرود

درمان بیشتر بیماری‌های رایج، نوشیدن زیاد آب است که می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را تامین کند و به خارج کردن سموم بدن کمک کند. هیدراته نگهداشتن بدن ،سردرد، بدن درد و احساس خشکی دهان را کم می‌کند و از بروز عوارضی مثل اسهال و یبوست جلوگیری می‌کند.مصرف نوشیدنی‌های داغ مثل چای نیز می‌تواند احساس خستگی و سوزش گلو را تسکین دهد. چای‌های گیاهی مثل چای زنجبیل و انواع چای بدون کافئین گزینه مناسب‌تری از چای سیاه هم هستند و بدن را هیدراته نگه داشته و از احساس خستگی می‌کاهند.

عوارض گوارشی ناشی از بیماری

حالت تهوع شدید، یبوست یا اسهال از عوارض شایع بیماری‌های فصلی و اختلالات گوارشی است. استفاده از نعنا و زنجبیل همراه غذا می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد و اجازه خوردن غذا به فرد بیمار بدهد. مصرف غذاهای فیبری، غلات و دانه‌های روغنی می‌تواند از یبوست که عارضه جانبی بعضی داروها است جلوگیری کند. همچنین تا جای ممکن در طول بیماری از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید، این غذاها معده را تحریک می‌کند و حالت تهوع را شدیدتر می‌سازد. کافئین نیز می‌تواند باعث شود درد شدیدتر به نظر برسد و باعث گرفتگی معده می‌شود. در نهایت بهتر است حجیم‌ترین وعده غذایی زمانی از روز که بدن انرژی بیشتری دارد مصرف شود و احتمالا صبح بعد از بیدار شدن از خواب، بدن در آماده‌ترین حالت خود قرار دارد.

آسیب‌پذیری دهان هنگام بیماری

بعضی بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های گوارشی می‌تواند باعث ایجاد زخم در دهان و خشکی دهان شود یا مشکلاتی در بلع ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارد در طول بیماری خودداری کنید. پوره میوه‌ها، میکس کردن غذا و پختن کامل گوشت و سبزیجات می‌تواند به بلع و هضم راحت‌تر غذا کمک کند. به همین دلیل است که سوپ و غذاهای رقیق به خوراکی‌های محبوب زمان بیماری تبدیل می‌شوند. برای رفع خشکی آزاردهنده دهان که گاهی باعث ایجاد بوی بد می‌شود نیز می‌توان آدامس جوید یا آبنبات‌های مخصوص سرماخوردگی و آبنبات‌های بدون اسانس را مکید.

زمان کسالت هم کمی پیاده‌روی کنید


گرچه فرد بیمار چندان حوصله تحرک داشتن و فعالیت بدنی را ندارد، اما راه رفتن یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از یبوست، رفع احساس خستگی و کسالت و کمک به دفع مواد سمی از بدن است.

اگر شما از جمله افرادی هستید که ورزشی ثابت در زندگی انجام می‌دهید، بهتر است در زمان بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی ورزش را ادامه دهید و فقط کمی سبک‌تر و در زمان کمتر ورزش کنید. ورزش کردن هنگام بیماری علاوه بر کاهش طول بیماری، گرفتگی‌های بدن را باز می‌کند و از احتمال بروز عوارض جانبی که در بالا به آنها اشاره شد، می‌کاهد. برای مثال می‌توانید به جای دویدن سریع، مسیری را پیاده‌روی کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها