رای مثبت یونسکو به جهانی شدن اثر باستانی ساسانیان

بیست و سومین اثر ایرانی در بحرین جهانی شد

همزمان با برگزاری رویداد مهم جام جهانی فوتبال در روسیه برای انتخاب بهترین فوتبالیست های دنیا، جهان شاهد برگزاری اجلاس جهانی دیگری در منامه پایتخت بحرین است؛ رویدادی که قرار است برترین آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی ملل مختلف در سراسر 5 قاره را در سال جاری میلادی شناسایی و نامشان را در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت و ماندگار کند.
کد خبر: ۱۱۵۰۸۳۷
بیست و سومین اثر ایرانی در بحرین جهانی شد

اما اگر بهره کشورمان از جام جهانی فوتبال تنها 4 امتیاز و حذف از گروه مرگ بود، خوشبختانه و تا به امروز در اجلاس جهانی میراث یونسکو سربلند بوده ایم و یکیاز دو پرونده ارایه شده ایران به این اجلاس، یعنی محور ساسانی فارس روز گذشته توانست نظر داوران و کارشناسان یونسکو را به خود جلب کرده و باموافقت اعضای یونسکو در فهرست آثار برتر جهانی جای گیرد.

در همین راستا علیاصغر مونسان، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری به جام جم میگوید: ایران امسال در شرایطی حساس و تا این مرحله توانسته یکی از دو اثر پیشنهادی خود در سال ۲۰۱۸ را به ثبت برساند. مونسان می افزاید: در این اجلاس هیات ایرانی با تلاشهای مستمر و پیگیریهای فنی و با وجود شرایط سخت فضای سیاسی حاکم بر اجلاس توانستند کشورها را برای ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی متقاعد کنند.»

معاون رییس جمهور یادآور میشود: ثبت این اثر با اعلام نظر مثبت و اتفاقنظر اکثریت اعضای کمیته میراث جهانی صورت پذیرفت.

فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی نیز درخصوص ثبت جهانی این اثر در فهرست یونسکو به جام جم می گوید: این پرونده با عنوان «منظر باستان شناسی ساسانیان» در استان فارس به عنوان بیست و سومین اثر ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

نظری می افزاید: کمیته میراث جهانی یونسکو این اثر ایران را به عنوان یک اثر منحصربه فرد جهانی و واجد ارزش تاریخی فرهنگی شناخت و رای به قرار گرفتن آن در فهرست میراث جهانی داد.

به گفته وی، منظر باستانشناسی ساسانیان در فارس پرونده زنجیره ای از آثار فاخر و ارزشمند دوره حکومت 400ساله ساسانیان است که شامل آثاری از قبیل شهر گور یا فیروزآباد، قلعه دختر، سروستان و بیشاپور می شود و از آن روی ارزش و اهمیت دارد که نشان دهنده تحولات مهندسی و معماری و شهرسازی دوره ساسانیان است و در بازخوانی و بازشناسی تمدن ایران در آن دوره دارای اهمیت ویژه ای است. از دوره ساسانیان، تخت سلیمان در اذربایجان غربی و سازه های ابی شوشتر در خوزستان نیز پیش از این به ثبت جهانی رسیده است و مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی اظهار امیدواری می کند که آثار منحصربه فرد دیگر دوره ساسانیان همچون طاق بستان درکرمانشاه، ایوان کرخه در خوزستان و بندیان درگز در شمال خراسان رضوی نیز در سال های آتی در میراث جهانی یونسکو به ثبت برسند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها