یکی از روش‌های بررسی احتمال سرطان روده، انجام کولونوسکوپی است که این روش به دلیل روش آماده‌سازی و همچنین تهاجمی بودن فرآیند، بسیار ناخوشایند است. در شرایطی که انجام کولونوسکوپی در بزرگسالان به منظور تشخیص به موقع احتمال سرطان روده بزرگ ضروری است، کمتر کسی راضی به انجام این نوع آزمایش می‌شود، اما محققان از سال 1395/ 2016، روی تولید یک قرص کوچک که بتواند به کابوس کولونوسکوپی پایان دهد، در حال کارند.
کد خبر: ۱۱۴۹۸۱۱
ردیابی سرطان روده با قرص‌های اشعه ایکس

شرکت چک ـ کپ، که یک شرکت پزشکی است و در زمینه تشخیص بیماریها فعالیت دارد، در نظر دارد در آینده نهچندان دور، نوعی فناوری اشعه ایکس برای تصویربرداری از روده بزرگ تولید کند و برای انجام چنین کاری نیازی به تمیزکردن کامل روده و دیگر اقدامات اولیه نباشد. آنها میخواهند قرصی تولید کنند که به آسانی همراه وعده غذایی مصرف شده و وارد روده شود. این کپسول، از خود در یک زوایه 360 درجه، اشعه ایکس متصاعد کرده و از تمام قسمتهای مختلف روده تصویربرداری میکند و اطلاعات زیستی را به یک قطعه بیرونی میفرستد. در نهایت با استفاده از دادههای ارسالی میتوان نقشهای سهبعدی از روده بیمار ایجاد کرد و برای بررسی و تحلیل وجود احتمالی هر نوع رشد سلول سرطانی، به رایانه پزشک فرستاد که او نتیجه را میتواند در عرض ده تا 15 دقیقه بگوید. سپس این کپسول، پس از تقریبا سه روز از بدن فرد، همراه با مدفوع خارج میشود.

یوآف کیمچی، بنیانگذار این شرکت، بعد از اینکه متوجه شد خانوادهاش با انجام کولونوسکوپی مشکل دارند، با کمک محققان، دست به تولید این نوع فناوری زد که مراحل اولیه و آزمایشی خود را طی میکند.

سرطان روده بزرگ، سومین عامل مرگ و میر در آمریکای شمالی و اروپاست. بررسی مرتب روده و تشخیص زودهنگام این بیماری میتواند جان افراد بسیاری را نجات دهد. تولید این کپسول میتواند روشی آسان و غیرتهاجمی برای تشخیص این بیماری فراهم کند و احتمال میرود که حداکثر تا سال 1404/ 2025 این کپسول در اختیار مراکز تشخیصی و درمانی قرار گیرد.

منبع: quantumrun.com

نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها