دکتر سید حسین شهرستانی معتقد است پیامد بی برنامگی دولت در زمینه حل مسائل اقتصادی تزلزل در اعتماد عمومی،‌ کاهش امید و نهایتا افت سرمایه اجتماعی است.
کد خبر: ۱۱۴۹۵۹۷
تزلزل در اعتماد عمومی پیامد بحران های اقتصادی کشور است/ دولت برنامه ای برای بهبود روند فعلی ندارد

دکتر سید حسین شهرستانی، جامعه شناس در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با مشکلات اخیر اقتصادی با اشاره به بحران های اقتصادی جاری کشور بیان کرد: در خصوص گرانی های اخیر و مشکلات اقتصادی تنها بحث دولت در میان نیست بلکه حاکمیت عمومی مطرح است، هنگامی که اعتماد عمومی متزلزل می شود تنها یک جناح را در برنمی گیرد و در واقع تمامی مردم این بحران را لمس می کنند و به عبارتی جناح های مقابل نباید نسبت به بحران دولت احساس خوشحالی و رضایت کنند چرا که این موضوع گریبان گیر تمام مردم شده و اگر درجه امید عمومی در کشور کاهش یابد در واقع سرمایه اجتماعی به شدت افت خواهد کرد.

وی در خصوص بحران های اصلی موجود در کشور گفت: شرایط سیاسی کشور، موضوعاتی مانند گرانی را برای مردم دشوار می سازد. در مقاطع دیگر تاریخ ما شاهد این چنین بحران های اقتصادی بودیم اما موضوعی که تحمل این شرایط را برای مردم سخت می کند ارزیابی مردم از عملکرد دولت است به عبارتی ساده تر مردم شاهد این هستند که دولت هیچ برنامه و طرحی برای بهبود روند فعلی ندارد.

این پژوهشگر حوزه جامعه شناسی بخشی از این وضعیت و بی‌برنامگی موجود را تاکید غیرمتوازن دولت بر"برجام" دانست و گفت: ضرب المثل " تخم مرغ هایت را در یک سبد نگذار" در این جا به خوبی صدق می کند چرا که دولت تمام تخم مرغ هایش را در برجام جاسازی کرد و حال که برجام با شکست مواجه شده است، دیگر طرح و ایده ­ای ندارد. بنابراین مسئله عمده گرانی ها در شرایطی رخ می دهد که ارزیابی عمومی از دولت این است که دولت هیچ طرحی برای اصلاح ساختار اقتصادی ندارد.

شهرستانی بی اعتمادی مردم را پیامد فرافکنی دولت از موضوع گرانی و مشکلات اقتصادی بیان کرد و افزود: کشور در تمام بخش ها با عدم شفافیت روبه روست و متاسفانه تا رسانه های بیگانه موضوعی را آشکار نکنند، مسکوت می ماند و این موضوع تنها در دولت هم نیست.

به گفته وی، تا زمانی که بحران شفافیت اقتصادی در ایران حل نشود شاهد عدم مسئولیت پذیری مسئولان کشوری و دولتی خواهیم بود.

مدیر موسسه پژوهشهای فرهنگی اجتماعی هنگامه خرد افزود: ما در دولت های قبل نیز شاهد بحران های اقتصادی بودیم اما آنان توصیفشان از دولت این بود که دولتمردان افرادی نیستند که سطح زندگیشان نسبت به مردم تفاوت زیادی کند اما موضوعی که این دوره باعث آزار مردم شده، این است که دولت خواستار تحمل فشارهای اقتصادی از سوی مردم است در صورتی که خود مسئولین دولت به هیچ وجه کمترین تنش و بحرانی را تجربه نمی کنند.

شهرستانی افزود: بسیاری از مسئولین دولتی وضعیت اقتصادی بسیار مناسبی دارند. مشاهده این چنین وضعیتی از سمت مردم در کنار موضوعاتی چون اختلاسها و دست اندازی به اموال عمومی واشرافی گری سبب میشود تا اذهان عمومی بسیار مشوش شود.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی هجوم مردم به خرید ارز و سکه و... در این شرایط را اثرات روانی حاکم بر جامعه دانست و گفت: ابتدا سرمایه داران بزرگ شروع به این چنین اقداماتی می کنند و سایر مردم نیز به این واکنش تحریک می شوند و به عبارتی دیگر این سرمایه داران بزرگ با برخی افراد ذی نفوذ دارای منافع مشترک هستند. این مسائل نیز خود به عدم شفافیت و وجود نوعی فساد اقتصادی ساختاری در کشور مربوط است که البته فقط مختص دولت نیست و بسیاری دیگر از ارکان کشور را نیز در بر گرفته است.

شهرستانی در پایان اشاره کرد: در چنین شرایطی است که در بین مردم شاهد یاس و ناامیدی زیادی هستیم و دلیل اصلی آن را می توان عدم اراده دولت برای برنامه ریزی و بهبود روند فعلی دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها