قنات زارچ بیش از 80 کیلومتر طول دارد و ۳۰۰۰ سال قدمت، یعنی قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات جهان است. همین مشخصه‌ها در کنار سازه هنرمندانه و کاربری با ارزش آن باعث شد که چند سال پیش در قالب مجموعه قنات‎‎های ایران به ثبت جهانی برسد.
کد خبر: ۱۱۴۹۵۹۱
قنات جهانی زارچ برای بازدید گردشگران آماده می‌شود

البته این قنات هم مثل هزاران قنات دیگر در کشورمان در سالهای اخیر با مشکل کاهش آبدهی روبهرو شده است که به عقیده کارشناسان میتوان با لایروبی تا حدی این مشکل را برطرف کرد. اما شنیدهها حاکی از آن است که مشکل دیگری هم این قنات جهانی را تهدید میکند؛ مشکلی به نام فاضلاب؛ یعنی ورود انواع فاضلابهای خانگی و شهری به قنات. همه این موارد باعث میشود تا مساله احیا و مرمت و حفاظت از آن ضروری بنماید. البته پس از ثبت جهانی شهر یزد، توجه به این قنات و دیگر قنات استان یزد یعنی حسنآباد مهریز هم بیشتر شد تا جایی که به عنوان یکی از جاذبههای مهم و جهانی گردشگری یزد برنامه احیا و حفاظت از آن در دستور کار مسئولان میراث فرهنگی قرار گرفت.

هماکنون طرحهایی برای بهبود شرایط گردشگری این قنات جهانی درحال اجراست که از جمله آنها میتوان به ساماندهی مسیر گردشگری قنات زارچ (از محدوده مسجد جامع تا آسیاب وزیر در محله کوشک ‏ نوشهر یزد) اشاره کرد که هماکنون در حال انجام است. ساشا ریاحیمقدم، معاون میراث فرهنگی ادارهکل میراث فرهنگی استان یزد به این مهم اشاره میکند و میگوید: طرح حفاظت و مرمت قنات زارچ از ابتدای سال 94 در راستای اهداف ثبت جهانی قنوات ایرانی با احیا و مرمت سازههای وابسته به قنات آغاز شده است. از بین بردن حشرات و آلودگی ‏های قنات، لایروبی قنات، تعریف محورهای گردشگری قنات، حفر مادر چاه و حفاری پیشکار کنی در دشت فهرج، ساماندهی و احیای سازههای وابسته به معماری قنات زارچ و قنات حسنآباد مشیر در باغ شهر تاریخی مهریز، نورپردازی و خرید انشعابات برق و آبسازههای وابسته به این قنوات جهانی و حذف فاضلابها و پسابهای ورودی به آنها از دیگر اقدامات صورت گرفته و در حال انجام در حوزه مرمت قنات جهانی زارچ است که معاون میراث یزد به آنها اشاره میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها