لبنیات سنتی علیرغم خاصیت بالا و خوشمزگی بی‌نظیر،مضرات و محدودیت هایی نیز با خود به همراه دارد که آگاهی از آنها در پیشگری از بیماری‌ها موثر است.
کد خبر: ۱۱۴۹۰۸۵
داستان عجیب ماست و شیر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، متأسفانه در سال‌های گذشته، نبود آگاهی و نگرانی‌های مصرف‌کنندگان از سلامت و کیفیت فرآورده‌های لبنی و بی‌پاسخ ماندن سؤالهای گوناگون موجود در ذهن آنان و برخی پاسخ‌های رسانه‌ای غیرکارشناسی باعث افزایش چشمگیر مراکز تهیه و عرضه لبنیات سنتی شده است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان در این رابطه گفت: گروهی باور دارند که فرآورده‌های صنعتی بدون چربی لازم و حتی فاقد چربی طبیعی شیر هستند، ولی واقعیت آن است که چربی طبیعی شیر در فصلهای مختلف سال و بر اساس نژاد و تغذیه دام متفاوت است.

وی افزود: در صنعت لبنیات بر اساس نوع فرآورده (بدون چربی، کم‌چرب و پرچرب) مقدار چربی تنظیم می‌شود تا مصرف کننده بر اساس نیاز و حتی محدودیت‌های خود، فرآورده متناسب را انتخاب‌ کند‌ در حالی که در لبنیات سنتی مصرف‌کننده هیچ‌گونه اطلاعی از میزان چربی محصول خریداری‌شده ندارد.

ماریا قادری در مورد علت وجود چربی به‌صورت یک لایه (سرشیر یا رویه ماست) در فرآورده‌های سنتی و نبود آن در فرآورده‌های صنعتی گفت: در صنعت برای یکنواختی محصول و ایجاد ویژگی‌های مطلوب‌تر، چربی شیر، زده شده تا همه ذرات اندازه‌ای یکسان داشته باشند، بنابراین چربی را به‌صورت لایه‌ای به‌روی محصول مشاهده نمی‌کنیم.

کارشناس متخصص مواد غذایی تاکید کرد: آنچه به‌روی ماست و شیر محلی می‌بینیم فقط چربی و خامه نیست، علاوه بر چربی، سلول‌های مرده پستان، سلول‌های خونی و جرم‌های دیگری است که نه‌تنها مطلوب نبوده بلکه در مواردی نیز می‌تواند باعث بیماری شود در حالی که این جرم‌ها هنگام ورود شیر به کارخانه‌های صنعتی و قبل از تولید هرگونه محصول، از آن جدا شده و دفع می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها