بی‌شک یکی از اساسی‌ترین بسترهای جذب گردشگری در دنیا، لزوم ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در کشورهای مقصد یا کانون هدف گردشگران است.
کد خبر: ۱۱۴۸۰۱۴
گردشگری بدون ترامپ

با نگاه اجمالی به اوضاع نابسامان روابط سیاسی ایران و آمریکا به‌دلیل عدم قبول تعهدات واشنگتن به عنوان یکی از اعضای اصلی1+5 و خروج از برجام، معادلات جهانی بازار گردشگری ایران نیز تحت تاثیرات منفی این بی‌تعهدی قرار گرفت؛ تاثیرات منفی‌ای که شامل کاهش انگیزه‌های سفر در روابط و معادلات سیاسی، گرانی نرخ ارز و هزینه‌های تمام شده بسته سفر، محدودیت صدور و تاخیر روادید، تبعات معمول ناخوشایند تبلیغات خارجی توسط دولت آمریکا در سطح جهانی، گران شدن بسته سفر بر اثر گرانی دلار و درنهایت عدم ثبات قیمت جهانی گردشگری ورودی (افزایش هزینه‌های جاری سفر شامل بلیط و گرانی سوخت و...) می‌شود.

بروز مسائل فوق در بازار حاکم بر گردشگری از جمله عوامل ناخوشایندی است که بر آمار گردشگران ورودی کشورمان تاثیر منفی داشته است. نگاه اجمالی بر امار ارائه شده از سوی سازمانهای ذیربط مانند مرکز صدور روادید وزارت امورخارجه و سازمان میراث فرهنگی و ساز مان هواپیمایی کشور و سازمان پایانههای داخلی و خارجی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز حکایت از کاهش 50درصد گردشگری داخلی و خارجی در ماههای اخیر داشته است.

حال پرسش این است که برای مقابله با این پیامد منفی در صنعت گردشگری چه باید کرد؟

رسالت اصلی شاید به دوش صداوسیمای داخلی و برونمرزی و همچنین مطبوعات باشد که بااشاره به مشترکات فرهنگی ، تاریخی و مذهبی ایران و سایر کشورهای آ سیایی و خاورمیانه و اروپایی و شناسایی به معرفی جاذبههای گردشگری کشورمان مبادرت ورزند.

دومین اقدام میتواند ارائه تسهیلات برای ارزان کردن سفر با هماهنگی بخشهای داخلی گردشگر پذیر چون هتلها، مراکز فروش بلیط و بخش حمل و نقل زمینی، دریایی وهوایی از طریق نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و کمیسیون تخصصی گردشگری در مجلس شورای اسلامی باشد.

ارائه بستههای حمایتی در قالب وامهای کم بهره به جهت حمایت از دستاندرکاران صنعت گردشگری و حوزههای فعال این بخش و قراردادن مشوق های صنفی و حذف و کاهش تعرفههای مالیاتی برای آنها میتواند اقدام دیگری در جهت رونق صنعت جهانگردی در موقعیت خاص کنونی باشد.

درنهایت دعوت از کارشناسان گردشگری در برنامه ریزی تخصصی هر استان به جهت معرفی جاذبههای هر منطقه به منظور جذب گردشگران بیشتر و ایجاد حس کنجکاوی باید در دستور کار مسئولان گردشگری کشور قرار گیرد تا از بحران رکود گردشگری به سلامت خارج شویم.

مرتصی خاکسار

کارشناس گردشگری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها