جام‌جم از آفت‌های اختلاف افکنی های داخلی برای منافع ملی گزارش می دهد

حل معضل دو قطبی‌سازی با قطب‌نمای رهبری

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی، «اهتمام به همبستگی و اتحاد ملت و مردود دانستن هرگونه دودستگی و دوقطبی‌سازی در میان مردم» را از شاخصه‌های رفتاری امام دانستند.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۴۷
حل معضل دو قطبی‌سازی با قطب‌نمای رهبری

واقعیت آن است که پرهیز از دوقطبی‌سازی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از جمله موضوعاتی است که رهبر انقلاب بارها درباره اهمیت و ضرورت توجه به آن سخن گفتند و هشدار لازم را به مردم و سیاسیون دادند. وضعیت امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند همدلی و همراهی گروه‌های سیاسی و اقشار مختلف جامعه است.

کامیابی‌ها یا ناکامی‌های تلاشگران در حوزه‌های مختلف نباید زمینه برای بروز اختلافات جناحی باشد چرا که در شرایط فعلی مخالفان جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج بیش از گذشته حساب ویژه‌ای نسبت به بروز اختلاف میان جریان‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی و اداری کشور باز کردند. در موقعیتی که غرب و آمریکا و صهیونیسم جهانی و ارتجاع عربی بیش از گذشته برای به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند توجه به یکپارچگی و انسجام ملی بیش از گذشته ضرورت پیدا می‌کند.

غلبه بر دشمن در سایه یکپارچگی ملی

محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که نظر امام راحل و همچنین رهبر معظم انقلاب، همواره بر انسجام و وحدت ملی بوده و غلبه بر دشمن را در سایه یکپارچگی ملی میسر دانسته و می‌دانند ،خاطرنشان کرد: گروه‌های سیاسی و جناح‌ها همواره باید میان منافع ملی و منافع جناحی تفاوت قائل شوند. به طور معمول همه سلیقه‌ها و جریان‌های سیاسی در منافع ملی مشترک هستند و اهداف یکسانی دارند. به عنوان نمونه می‌توان از راهپیمایی 22 بهمن یاد کرد که در این مراسم همه احزاب، گروه‌ها و اقشار مختلف مردم با هر نوع پوشش و شکل و شمایلی حضور پیدا می‌کنند و به رغم مشکلات و کمبودهایی که در برخی از حوزه‌ها وجود دارد حمایت خود از انقلاب را اعلام می‌کنند و در برابر دشمن خارجی مقاوم هستند بنابراین در حوزه منافع ملی کمتر گروهی را می‌توان یافت که نسبت به آن تعهد نداشته باشد.

وی در عین حال با اشاره به این‌که برخی از جناح‌های سیاسی در بخش مربوط به منافع ملی عملکرد خوبی را نشان نداده‌اند تصریح کرد: حساب‌کشی‌های سیاسی و انتقامگیری‌های جناحی در مواقعی که کشور با مشکل و مساله‌ای جدی روبه رو شده است و نشان دادن رقبای سیاسی به عنوان عامل قصور و تقصیرهای صورت گرفته در شرایطی که ایران اسلامی در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد صددرصد با مبانی امام و انقلاب تفاوت دارد.

این فعال اصلاح طلب افزود: گروه‌های سیاسی بر اساس دیدگاه جریانی و تشکیلاتی خود حق دارند که با رقبای خود اختلاف دیدگاه داشته باشند، اما زمانی که پای منافع ملی به میان می‌آید و کشور بیش از هر زمانی دیگر به وحدت و یکدلی و دوری از اقدامات هیجانی و پرهیز از دوقطبی‌سازی احتیاج دارد سخن از اختلاف به میان آوردن کار شایسته‌ای نیست.

هاشمی با اشاره به این‌که در دوران مبارزه انقلابی مردم ایران به رهبری امام خمینی ،همراهی و همدلی بود که باعث پیروزی نهضت شد، ابراز کرد: در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب هم صداهای مختلف قصد ایجاد اختلاف را داشت اما مردم نپذیرفتند و به مسیر خود ادامه دادند و از این رو وحدت و یکپارچگی مردم همواره به عنوان یکی از عوامل بازدارنده در مقابل دشمن مطرح بوده است. وی خاطرنشان کرد: کسانی که در مواقع حساس و کنونی به فکر منافع ملی نیستند در حقیقت در زمین دشمن بازی می‌کنند.

انسجام ملی، راه مقابله با غرب و ارتجاع عربی

سید‌محمد حسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در گفت‌وگو با جام‌جم به موقعیت ویژه کشور و ضرورت حفظ و انسجام ملی و درونی در مواجهه با آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عربی اشاره کرد و گفت: دشمنان جمهوری اسلامی همواره در حال شیطنت کردن بوده و علیه ایران در حال توطئه‌چینی هستند. بویژه این‌که رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که علیه کشورمان تحریم‌های جدیدی را اعمال خواهد کرد. پس گروه‌های سیاسی و جریان‌های مختلف در عین حالی که نسبت به مسائل و موضوعات مختلف اختلاف دیدگاه دارند، اما در مرزبندی با دشمن شماره یک ایران اسلامی یعنی آمریکا هیچ تردیدی ندارند.

وی با اشاره به این‌که برخی در گذشته نسبت به رویکردهای آمریکا خوشبین بودند و در شرایط کنونی متوجه اشتباه بودن این تحلیل شدند، خاطرنشان کرد: اگر برجام فرجامی نداشته در وهله اول باید همه گروه‌ها عملکرد بد طرف‌های غربی را محکوم کنند چون آنها نقض عهد کردند و پایبند به تعهدات خود نبودند اما در داخل کشور اگر بحثی مطرح می‌شود همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید نقد منصفانه و مشفقانه باشد و نه این‌که شیوه توهین و پرخاش را در پیش گرفت و باعث جدایی و انشقاق شد.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: هرگونه رفتاری که باعث تشدید اختلافات باشد مورد رصد دشمن قرار می‌گیرد و این مسائل را چنین وانمود می‌کند که در داخل کشور منازعات جدی وجود دارد و روی این اختلاف حساب باز می‌کند.

حسینی، عبرت‌آموزی از حوادث و رویدادهای گذشته را برای در پیش گرفتن راهکارهایی برای آینده بسیار مهم توصیف و ابراز کرد: موضوع برجام از جمله مسائلی است که کشور را چند سالی درگیر کرده و عده‌ای از سیاسیون هم دلبسته به وعده‌های غربی‌ها بودند، اما گذشت زمان نشان داد که یک بار دیگر نگاه امام نسبت به ماهیت غربی‌ها و نگرش مقام معظم رهبری و بیان این مساله از سوی ایشان مبنی بر این‌که ایشان نسبت به آمریکا بدبین هستند، اثبات شد و در داخل و خارج از دنیا معلوم شد که ایران قائل به گفت‌وگو است و بنایی بر درگیری و نزاع ندارد.

فتاح غلامی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها