گزارش جام جم آنلاین درباره پیوستن ایران به گروه ویژه اقدامات مالی

ارایه اطلاعات کامل به عهد شکنان

اسفندماه گذشته بود که پس از یک دوره سکوت خبری دوباره موضوع FATF به صدر اخبار بازگشت. بازگشتی که در آن اگرچه برخی معتقد بودند ادامه راه برطرف شدن مشکلات سیستم بانکی کشور است و می‌تواند زمینه ارتباط بانکی ایران با سایر بانک‌های بین المللی را آغاز کند اما به عقیده گروه دیگری از کارشناسان این آغاز روندی بر پایانی نامعلوم است چون افق‌های مبهمی برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۴۷۶۱۲
ارایه اطلاعات کامل به عهد شکنان

نکته قابل توجه در بازگشت دوباره موضوع FATF به صدر اخبار و مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس این بود که اجرای 9 اقدام مشخص از جمله تصویب لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشوئی از سوی گروه ویژه اقدام مالی مطالبه شده است.

اما آیا واقعا تاکید برخی مقام‌های دولتی بر اجرای مطالبات گروه ویژه اقدام مالی به نفع اقتصاد کشورمان است یا اینکه تایید حضور ایران درFATF بازهم دستاوردهای مبهمی همچون برجام خواهد داشت که می‌تواند زمینه ضربه زدن به کلان اقتصاد کشور را ایجاد کند؟

بهانه‌ای در اختیار استعمار

به گزارش جام جم آنلاین در این زمینه دکتر وحید شقاقی شهری، اقتصاددان معتقد است در نگاه اول FATF باید شفافیت اقتصادی را در دهکده جهانی ایجاد کند، اما نکته اینجاست که پیوستن به این مجموعه الزاماتی خواهد داشت که اعضا ملزم به تحویل اسناد و مدارک هرگونه مبادلات مالی جهت بررسی شفافیت خواهند شد.

شقاقی شهری ضمن تاکید اهمیت شفافیت در اقتصاد کشورها می‌گوید: اصولا شفافیت در هر زمینه مورد تایید است درحالی که باید از خودمان بپرسیم ارایه اطلاعات به منظور شفافیت به چه گروه یا چه کسی صورت گرفته است و در اینجا می‌بینیم نفوذ ایالات متحده در نهادهایی این چنینی اصلی‌ترین چالش برای اقتصاد ماست چون در واقع دودستی تمام اطلاعات مبادلات مالی کشورمان را در اختیار دشمن قرار می‌دهیم که علیه ما برنامه‌ریزی کند.

این اقتصاددان با اشاره به شکل‌گیری جنگ اقتصادی در دهکده جهانی می‌افزاید: امروز که جنگ اقتصادی در اقصی نقاط جهان بخصوص میان قدرت‌های بزرگ اقتصادی مثل آمریکا و چین آغاز شده است دستیابی به اطلاعات اقتصادی یکی از شیوه‌های ضربه‌زدن به کشورهاست به همین دلیل همه در تلاش هستند با استفاده از شیوه‌های مناسب به نوعی اطلاعات اقتصادی خود را محرمانه حفظ کنند نه اینکه اطلاعات دقیق را دودستی در اختیار رقبا قرار دهند.

شقاقی شهری سیاست‌های آمریکا را استعمار نوین می‌خواهند و ‌می‌گوید: شیطان بزرگ مدت‌هاست درحال برنامه‌ریزی برای ضربه زدن به اقتصاد ایران است و مرحله به مرحله شرایط تکمیل پازل مورد نظرش را تکمیل کرده است و آخرین حلقه مورد نیازش پیوستن خودخواسته ایران به FATF است تا با استفاده از اسناد ارسالی خودمان علیه اقتصاد کشور اقدام کند همانطور که با رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش برخورد شد.نیات شوم آمریکا علیه اقتصاد کشور دقیقا با تحریم شدن رئیس کل بانک مرکزی ایران مشخص شد چون وقتی رئیس کل بانک مرکزی کشور تحریم شده است به این معنی است هرسندی که امضاء ایشان را داشته باشد به منزله همکاری با تروریست یا پولشویی خواهد بود و حلقه مشکلات را گسترده‌تر خواهد کرد.

از فرصت استفاده کنیم

برخلاف جناب شقاقی، کامران ندری از موافقان FATF بوده وی استاد دانشگاه بوده و ضمن موافقت نسبی با پیوستن ایران به FATF می‌گوید: درباره سیاست‌گذاری برای پیوستن یا عدم پیوستن ایران به FATF لازم است بدون سیاسی‌کاری تصمیم‌گیری شود به این دلیل که هرگونه تصمیم‌گیری اشتباه می‌تواند چالش‌های بیشتری برای اقتصاد ایران ایجاد کند. وی تاکید می‌کند استقلال ایران در اجرا یا عدم اجرای برخی مفاد موجود در FATFکاملا محفوظ است و اختلاف کشورمان با موارد مطرح شده در FATF تنها ده درصد است که براساس حقوق بین المللی می‌توانیم نسبت به عدم تعهد در این موارد با دیگران چانه زنی کنیم و رسما به آنها عمل نکنیم درحالی که با نپذیرفتن 90 درصد باقی مانده کل نظام بانکی را با چالش مواجه خواهیم کرد کما اینکه اکنون چنین اتفاقی افتاده است.

به دنبال کوچک شدن اقتصاد ایران هستند

از سوی دیگر دکتر ساسان شاه‌ویسی، استاد دانشگاه با اشاره به اعلام نام سپاه پاسداران به عنوان گروه تروریستی تاکید کرد: آمریکا قبل از اجرایی شدن برجام در دوران تحریم‌های اولیه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بود که حتی در صورت پایبندی ایران نسبت به این برنامه بازهم اقتصادمان دچار مشکل باشد که دقیقا هم همین اتفاق افتاد.

شاه‌ویسی معتقد است همه دیدیم در دوره اجرایی شدن برجام بازهم مبادلات اقتصادی ایران درگیر مشکلاتی بود که عملا امضاء این تفاهم نامه دستاورد اقتصادی قابل توجهی برای کشور نداشت و تنها نمایی از موفقیت را تجربه کردیم چون سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران مرحله به مرحله برنامه‌ریزی شده بود وامروز هم به بهانه FATF تصمیم دارند ضربه‌ای اساسی به کشور بزنند.این اقتصاددان براین باور است که زنجیره فعالیت‌های خصمانه آمریکا علیه ایران بگونه‌ای برنامه‌ریزی شده که درنظر دارد سیاست‌های مطابق میل خود را به کشورمان دیکته کند که یکی از آنها موضوع ورود نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی است. به این ترتیب که قطعا اولین خواسته آمریکا پس از پیوستن احتمالی ایران به FATF منحل کردن سپاه و ادغام آن با ارتش است. ولی هیچ تضمینی نیست که بعد از مدتی همان نیروی تازه تشکیل شده را هم به نوعی با چالش مواجه نکند. به گفته این کارشناس اقتصادی البته این پایان کار نیست چون آمریکایی‌ها یک به یک شرکت‌ها، نهادها و ارگان‌های مختلف که با نیروهای نظامی ایران مبادلات اقتصادی دارند را تحریم کرده و کم کم گردش چرخ اقتصادی کشورمان را با کندی مواجه خواهند کرد.

و اما سخن آخر

در شرایط فعلی با درنظر گرفتن واکنش‌های روانی اقتصاد کشورمان نسبت به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و همچنین سیاست‌گذاری‌های نامشخص اروپاییان در ادامه این توافق‌نامه هوشمندی نمایندگان مجلس برای وقفه دوماهه بررسی پیوستن یا عدم حضور ایران در FATF کاملا قابل دفاع است.
در این زمینه نباید فراموش کنیم فرصت یاد شده می‌تواند عاملی بر روشن شدن ابعاد واقعی سلطه‌گری آمریکا علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد. به این دلیل که دولتمردان این کشور در تلاش هستند با بهانه شفافیت مالی به اسناد و مدارکی از اقتصاد کشورمان دست یابند که تاکنون به هردلیل نتوانسته‌اند از آن چیزی داشته باشند.

البته نباید فراموش کرد اطلاعات مذکور می‌تواند دقیقا سیاست‌های اقتصادی و اثربخشی کشورمان در معادلات بین المللی را تحت تاثیر خود قرار داده و به نوعی روند تضعیف ایران در دهکده جهانی را آغاز کند.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها