حجت‌الاسلام میرلوحی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد؛

زمان دقیق پرداخت فطریه چه موقع است؟

حجت الاسلام میرلوحی درباره زمان پرداخت زکات فطره بیان داشت: وقت ادای زکات فطره قبل از انجام نماز است ، بنا بر این کسی که نماز عید فطر را می خواند باید فطره را پیش از نماز عید پرداخت کرده باشد.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۲۰
زمان دقیق پرداخت فطریه چه موقع است؟

حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره عید فطر گفت: خداوند متعال توفیق یک‌ماه توفیق روزه داری، عبادت و مهمانی خود را به روزه‌داران مرحمت فرموده است و شب اول ماه شوال‌ (عید فطر) پس از رویت هلال ماه شب هدایا و جوایز است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: خداوند متعال قبولی اعمال را در شب عید به روزه داران عنایت می‌کند و به شکرانه یک‌ماه روزه‌داری، عبادت و مهمانی حق، مومنان در فضای روباز و در زیر آسمان نماز عید را برگزار می‌کنند.

میرلوحی با اشاره به پرداخت زکات فطره در روز عید فطر اظهار داشت: مستحب است مومنان پیش از آنکه نماز عید را بجا آورند، زکات فطره خود را پرداخت کنند؛ برتری ادای زکات فطره بر نماز در عید فطر یکی از استثناءها در قرآن کریم است چراکه در تمام سوره ها ابتدا به نماز سپس به زکات سفارش شده است «و اقیموا الصلوة و ءاتوُا الزکوة و ارکعوا مَعَ الراکعین» یعنی «و نماز را برپا دارید و زکات را بدهید و با رکوع کنندگان رکوع کنید.» اما برای برگزاری نماز عید فطر ابتدا به پرداخت زکات سفارش شده است.

وی گفت: مسلمانان جهان به شکرانه توفیق یک ماه عبادت و بندگی این عید را جشن می‌گیرند و در حقیقت عید فطر، عید عبادت و بندگی خداوند متعال است. مسلمان زکات مال خویش را برای رضای حق و نزدیکی به خدا، قبولی روزه‌‏های ماه رمضان و بیمه کردن سلامت خود و خانواده تا آخر سال می‏‌پردازد.

این کارشناس مذهبی در ادامه اظهار داشت: زکات فطریه بر مبنای سه کیلو گرم قوت غالب هر شهر و به محاسبه خود مردم براساس گندم، برنج یا نان پرداخت می‌شود. حداقل مبلغ فطریه امسال برای هر نفر نیز ۸ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است و توصیه بر این است که حداقل را در نظر نگیریم چراکه قوت غالب مردم برنج است.

میرلوحی درباره زمان پرداخت زکات فطره افزود: زمان کنار گذاشتن و یا پرداخت آن پس از رؤیت ماه در غروب شب عید فطر است. (شبی که فردایش عید است و اول ماه شوال محسوب می شود). وقت ادای زکات فطره تا قبل از انجام نماز است ، بنا بر این کسی که نماز عید فطر را می خواند باید فطره را پیش از نماز عید بدهد .

وی گفت: پرداخت زکات فطره موجب می شود فاصله بین فقیر و غنی کم و بستر برای توجه به نیازمندان در سطح جامعه نیز فراهم شود.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها