یک‌سال دیگر سپری شد و اینک 20 خرداد دیگری پیش روی خانواده بزرگ صنایع‌دستی قرار دارد؛ 20 خردادی که با گذشت بیش از نیم قرن از تاسیس سازمان صنایع‌دستی ایران بتدریج رنگ و بوی خود را از کف داده و تنها روزی همچون سایر روزهای تقویم دیواری گردیده است.
کد خبر: ۱۱۴۶۷۱۱
آسیب‌شناسی مشکلات امروز صنایع‌دستی

سوالی که ذهن بسیاری از فعالان این حوزه را به خود مشغول داشته این است که آیا برگزاری و پاسداشت این روز نمادین که به تعبیری نقطه عطفی در معرفی حوزه صنایع‌دستی در سرتاسر جهان است، متاثر از کمبود بودجه یا منابع مالی چنین مهجور گشته یا تابعی از سایر مشکلات شده است.

در مجموع عوامل گوناگونی در این مبحث تاثیرگذار بوده و البته این مسائل را هیچگاه نباید نتیجه سیاستهای دوره جاری مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی دانست، بلکه باید آن را در قالب زنجیرهای از سیاستها و عملکردهای مدیران طی دوره های گذشته ارزیابی و واکاوی کرد. از جمله عواملی که باعث شده روز صنایعدستی به روزی غریب و مهجور تبدیل شود، میتوان به این موارد اشاره کرد:

تغییرات پی در پی مدیران بویژه مدیران ارشد (روسای سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری).

تغییرات عمده در روشها و سیاستهای کلان سازمان در هر یک از دورههای ریاستی مدیران سازمان در قالب سلایق شخصی .

ضعف آشنایی و تخصص مدیران ارشد و غیر مرتبط بودن تجارب این عزیزان به حوزه صنایعدستی.

ضعف آشنایی و پاسخگویی به نیازهای اولیه هنرمندان این حوزه بویژه در مبحث بیمههای تامین اجتماعی.

محدود کردن و قطع بستههای حمایتی از هنرمندان صنایعدستی.

عدم استفاده بهینه از منابع و ذخایر سازمان که از جمله آن میتوان به انبار کرج و بسیاری از فروشگاهها اشاره کرد که یا تعطیل شده یا متاسفانه از طریق واحد تصفیه از تملک سازمان خارج شده است.

عدم توجه مناسب به آموزش صنایعدستی و هنرهای سنتی، که با بیتوجهی مسئولان امر و عدم نظارتهای کارشناسی از سوی سازمان و واگذاری آموزشهای تخصصی توسط سازمان فنی حرفهای به آموزشگاههای غالبا فاقد تخصصهای لازم و ناآشنا به این حوزه صورت گرفته است.

عدم تعامل صحیح با بخش خصوصی در ارتباط با ایجاد شرایط و ضوابط مناسب جهت برگزاری نمایشگاههای صنایعدستی که باعث شده این فرصت تبدیل به تهدیدی برای فروش و ارائه آثار هنرمندان در این نمایشگاهها شود و فقط اتلاف وقت و هزینههای گزاف به همراه داشته باشد.

نیما ذاکری سعید

فعال صنایع دستی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها