معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی :

برنامه های روز جهانی صنایع دستی در خراسان شمالی اعلام شد

گفت‌وگوی‌جام‌جم با معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی

صنایع دستی در اندیشه بازارهای جهانی

امروز 20 خرداد؛ روز جهانی صنایع‌دستی است؛ روزی برای این صنعت و هنر و هنرمندانش که قرار است در کشورمان بار تولید بخشی از کالاهای ملی و داخلی را به دوش بکشند. صنایع‌دستی و هنرمندانش اما با مشکلات متعددی روبه رو بوده و هستند؛ مشکلاتی که گرچه در سال‌های اخیر تا حدودی مورد توجه مسئولان قرار گرفته، اما هنوز راه زیادی تا حل و فصل کامل آنها باقی مانده است. در روز جهانی صنایع‌دستی، با پویا محمودیان، که تنها حدود یک هفته است سکان معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری را به دست گرفته، درخصوص برنامه‌ها و اولویت‌های کاری اش در این حوزه و مشکلات صنایع‌دستی و هنرمندان گپ و گفت کوتاهی زده‌ایم.
کد خبر: ۱۱۴۶۷۱۰
صنایع دستی در اندیشه بازارهای جهانی

با توجه به انتصاب شما در پست معاونت صنایعدستی و البته فعالیت مستمرتان در این بخش در گذشته و آشنایی با حوزه صنایعدستی و مشکلاتش، چه اولویتها و برنامههایی را برای اعتلای صنایعدستی و وضعیت هنرمندان این صنعت در دستور کار قرار دادهاید؟

برنامهریزیهای حوزه صنایعدســتـــی شامل حوزههای تولید، ترویج و آموزش و فروش و صادرات و بازرگانی میشود و از آنجا که فروش و حضور در بازارهای خارج و داخل برای ما بسیار حائز اهمیت است، توجه و تمرکز بر این بخش را در اولویت برنامههای خود قرار دادهایم که البته این مهم با توجه به برنامهریزی در سه بخش حمایت از تولید و ترویج و آموزش و فروش میسر خواهد بود تا بتوانیم تا حد ممکن ضریب نفوذمان در بازارهای بینالمللی را افزایش داده و برایش برنامهریزی کنیم. از سویی با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی نامیده شده و ما معتقدیم صنایعدستی مثال عینی اقتصاد مقاومتی است و به عنوان یک کالای ایرانی که صفر تا صد آن از مواد اولیه و دانش فنی تا نیروی تولید در کشور است و در بحث اقتصاد هنر حرف بسیار برای گفتن دارد و از جمله برندهای جمهوری اسلامی است، امیدواریم بتوانیم با برنامههایی که در دست داریم بویژه در حوزه فروش، اتفاقات خوبی را در بازارهای داخلی و خارجی رقم بزنیم.

به تلاش و برنامهریزی برای فروش و حضور فعال در بازارهای بینالمللی اشاره کردید، اما با توجه به شرایط فعلی و موضوع برجام و تحریمهای احتمالی که مانعی برای فروش صنایعدستی هم خواهد بود، آیا چاره اندیشی یا برنامهریزی خاصی دراین زمینه شده است؟

بیشک با توجه به شرایط موجود ما هم مثل تمامی صادرات غیرنفتی کشور دچار یکسری مشکلات و موانع خواهیم شد، ولی درحال برنامهریزی هستیم تا به شکلی عمل کنیم که دست کم بازارهایی که تاکنون به دست آوردهایم (بویژه در کشورهایی چون چین و روسیه) را از دست ندهیم و با شعار حفظ بازارهای سنتی و ورود به بازارهای جدید بتوانیم در حد توان از تنگناها و فشارهای احتمالی که ممکن است فروش صنایعدستی کشور را به حداقل برساند، رها شویم.

اما هنوز تحریمها به صورت کامل اعمال نشده، مواد اولیه صنایعدستی با افزایش و نوسان قیمت روبهرو و باعث نگرانی و رنجش هنرمندان صنایعدستی شده است.

تمام سعی ما این است که در حوزه صنایعدستی قیمت تمام شده کالاها را در یک حد منطقی و معقول جهت رقابت با سایر کالاهای مشابه مثل صنایعدستی چین و ترکیه و هند قرار دهیم که رضایت مشتری را هم به دنبال داشته باشد. اکثر مواد اولیه صنایعدستی ما قابل تامین در داخل است که البته با افزایش قیمت مواجه است و هنرمندان ما هم با مشکلاتی مواجه شدند که در حال تهیه و تنظیم نامهای برای وزیر صنعت و معدن و تجارت هستیم تا ببینیم ایشان دستکم در حوزههایی مثل حوزه نظارت بر مواد اولیه و به لحاظ قیمتی چه کمکی به صنایعدستی و هنرمندان میتوانند بکنند. از سویی بخش اندکی از مواد اولیه از خارج تهیه میشود که در این خصوص هم در حال رایزنی برای کاهش تعرفه ورودی این مواد هستیم تا بتوانیم به هدف اصلی یعنی کاهش قیمت تمام شده صنایعدستی برسیم.

حضور در نمایشگاههای صنایعدستی تا مدتی پیش برای هنرمندان رایگان بود و چند سالی است که باید برای حضور در نمایشگاه بهایی پرداخت شود که هنرمندان آن را سنگین و غیرعادلانه میدانند و از اعمال این طرح گلایه دارند. برنامهای برای رایگان کردن دوباره حضور در نمایشگاهها دارید؟

پولی شدن نمایشگاهها که از سال 93 توسط دولت اجرایی شد با این هدف بود که بتوانیم یک رقابت سالم بین هنرمندان ایجاد کنیم. اکنون هم تمام سعی ما بر این است که در حوزه تبلیغات به هنرمندان کمک کنیم و هزینه تبلیغات را تقبل کنیم، زیرا معتقدیم اگر هنرمندان حاضر در نمایشگاه فروش خوبی داشته باشند و سفارشات خوبی بگیرند (که ابزار فروش خوب هم تبلیغات وسیع است)، آن فروش خوب میتواند هزینهای که پرداخت میکنند را جبران کند. البته هنرمندان استانهای محروم از غرفههای رایگان برخوردار میشوند. امسال هم سعی میکنیم که یکسری تخفیفات را برای کسانی که بستهبندی یا گارگاه های آموزشی دارند ارائه دهیم که فهرست آن تا قبل از نمایشگاه ملی امسال
ارائه میشود.

نکته

ورود آسان هنرمندان کرمانشاهی به نمایشگاه

سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی طبق جدول زمانبندی تدوین شده فعلی در بازه سوم تا نهم شهریور، در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود. کرمانشاه در سال‌های قبل جزو استان‌های محروم نبود، اما امسال و با توجه به شرایط خاص مردم و هنرمندان این استان به دلیل وقوع زلزله، در تلاشیم که برای حضور در نمایشگاه تا حد امکان به‌صورت متفاوت‌تر و مثل استان‌های محروم با این استان و هنرمندان برخورد شود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها