امیرعبداللهیان در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

از آشفته بازار محمد سلمان تا حرکت ژله ای ترامپ

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه با بیان اینکه روزقدس امسال در منطقه و سراسر جهان با اهتمام جدی و محکومیت اقدام ترامپ و نتانیاهو مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس همراه خواهد بود، گفت: واشنگتن و تل آویو قادر به تحمل تبعات این اقدام نخواهند بود کما اینکه برای کاهش فشار محور مقاومت به ارسال واسطه سوی فلسطینی ها متوصل شده اند.
کد خبر: ۱۱۴۶۳۱۵
از آشفته بازار محمد سلمان تا حرکت ژله ای ترامپ

حسین امیر عبداللهیان در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به تحولات روز منطقه و پیوند آن با اقدامات افسار گسیخته ترامپ اظهار کرد: ما در جهان امروز خود با یک مثلث سه ضلعی مواجه هستیم که یک ضلع آن را ترامپ و آمریکای ترامپ تشکیل می دهد. رییس جمهوری که در داخل کشور خود با چالش های متعددی روبه ررو است و در اصل الان روی یک زمین ژله ای درحال حرکت است.

وی ضلع دوم مثلث مزبور را محمدبن سلمان ولیعهد سعودی ها دانست و افزود: بن سلمان برای تثبیت جایگاه خود با مشکلات زیادی در دورن خاندان سلطنتی دست وپنجه نرم می کند و از بی ثباتی رنج می برد در چنین شرایطی رژیم صهیونیستی یا اسراییل نتنیاهو ضلع سوم این مثلث را تشکیل می دهد که اساسا یک رژیم ساختگی در منطقه است.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: در واقع در چنین آشفته بازاری دو ضلع متزلزل محمدبن سلمان در عربستان و ترامپ در آمریکا سرگرم حمایت از همدیگر هستند و جالب اینجاست که نتانیاهو به این دو ستون متزلزل در منطقه تکیه کرده است. از این رو باید گفت این مثلث شوم که یک ضلع آن هم نامشروع است حتما بر امنیت و روند صلح در منطقه و نظام بین الملل تاثیرگذار خواهد بود.

وی اقدام ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس را مبتنی بر یک توهم سیاسی محض دانست و تصریح کرد: رییس جمهورآمریکا در این فضا تصمیم گرفته است با حمایت آشکار و پنهان از عربستان سعودی و تلاش برای همراهی برخی دیگر از کشورها سفارت ایالات متحده را به قدس منتقل کند.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه تصمیم ترامپ بر این اقدام را نسنجیده و بسیار شتابزده ارزیابی کرد و گفت: به چند دلیل اقدام انتقال سفارت آمریکا به قدس محکوم به شکست است. اولا در گذشته هم این اتقاق افتاد ولی دولت آمریکا قادر به تحمل تبعات امنیتی و انتفاضه‌ای مردم فلسطین نشد و مجبور به برگرداندن سفارت خود شد.

امیر عبداللهیان درهمین رابطه ادامه داد: ثانیا از هفته ها قبل از عملی کردن این تصمیم ما شاهد راهپیمایی بازگشت به خانه توسط فلسطینی ها هستیم که در این چارچوب فشار های زیادی متوجه امنیت شهرک های اشغالی شده و پیشنهادات سیاسی متعددی را اسراییلی ها از طریق واسطه های منطقه ای و اروپایی به حماس و گروه جهادی در داخل عزه ارسال می کنند تا از مخمصه ای که در آن گرفتار شده اند رهایی یابند.

وی در خصوص اینکه آیا واقعا آمریکا قادر به انتقال سفارت خود از تل آویو به بیت المقدس شده است گفت: بله این اتفاق بطور فیزیکی در 24 اردیبهشت حادث شده اما اینکه آیا آقای نتانیاهو و ترامپ می توانند تبعات مقاومت افکار عممومی و انتفاضه را در این موضوع تحمل کنند، بنظر بنده تاب نخواهند آورد و ما در روزها و هفته های آینده ابعاد مختلفی از خشم مردم فلسطین را بیش از آنچه انتظار می رود شاهد خواهیم بود.

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل در خصوص اینکه جمهوری اسلامی ایران بعد از انتقال سفارت امریکا به قدس در مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد، ابراز داشت: همزمان با این اقدام که توسط داماد و دختر ترامپ در قدس اشغالی صورت گرفت، نشست کمیته فوق العاده فلسطین در تهران در چارچوب اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی برگزار شد و نمایندگان پارلمان های بیش از 22 کشور اسلامی در این نشست حضور یافتند و قویا اقدام واشنگتن را محکوم کردند.

امیر عبداللهیان در این باره افزود: نمایندگان 22 کشور ضمن محکومیت انتقال سفارت آمریکا از مردم و مقاومت فلسطین حمایت کردند. از طرفی آقای لاریجانی بعنوان رییس دوره ای اتحادیه بین المجالس پیام این مجمع را برای همه مجالس کشورهای دنیا ارسال کردند افزون بر آن برنامه های دیگری در حوزه پارلمانی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم مسیر حمایت از مردم مظلوم فلسطین طراحی شده است.

وی در خاتمه پیرامون این مطلب که برخی از دول اسلامی سازمان همکاری اسلامی عظم چندانی برای احیای مسئله فلسطین از خود نشان نمی دهند، بیان داشت: متاسفانه در برخی از کشورهای عربی و اسلامی از زمان جنگ 33 روزه تا کنون ما شاهد ارتباطات پنهان آنها در سطوح امینتی و سیاسی و نیز مراودات اقتصادی با رژیم صهیونیستی هستیم که مشخصا عربستان سعودی و بحرین در جنگ های 50 روز و 22 روزه غزه به نوعی از اقدامات رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

این مقام پارلمانی تاکید کرد: امروز سیاست حمایتی که اندکی از کشورها به نفع رژیم صهیونیستی انجام می دهند مورد قبول افکار عمومی جهان اسلام ، منطقه و حتی خوشایند داخل کشور خودشان نیست.

وی خاطر نشان کرد: معتقدم آنچه در فلسطین تعیین کننده است مقاومت مردم فلسطین است و فراموش نکنیم صهیونیست ها شعار از نیل تا فرات را در نقشه جعلی خود ترسیم کرده اند اما اکنون بعد از گذشت 7 دهه و همزمان با سالگرد اشغال بخش هایی از سرزمین فلسطین شاهد هستیم اسراییلی ها نه تنها قادر به تحقق این نقشه نبودند بلکه در تمام شهرک ها و حریم فلسطین اشغالی دیوراهای بتنی به دور خود کشیده و امروز حتی در برابر راهپیمایی بازگشت مردم فلسطین بشدت آسیب پذیر و شکننده نشان می دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها