علیرغم بارندگی‌های دو ماه گذشته در کشور

۶۶ سد بزرگ کمتر از ۴۰درصد آب دارند

افت بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده تا از میان ۱۷۷ سد بزرگ کشور، ۶۶ سد در آستانه ورود به فصل تابستان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۴۶۱۴۳
۶۶ سد بزرگ کمتر از ۴۰درصد آب دارند

به‌ گزارش جام جم آنلاین به نقل از وزارت نیرو، کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌ آب‌ها موجب شده تا به رغم بارندگی‌های نسبتا مناسب دو ماه اخیر در برخی از نقاط کشور، حجم ذخیره آب ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۲۶.۹۲ میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش ۱۹ درصدی پیدا کرده است.

ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی، با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند؛ به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۷ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر شده و هم اکنون به طور میانگین ۵۴ درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.

در این بین، از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در این ۶ حوضه آبریز ۳۷ درصد از آن‌ها و به تعبیری ۶۶ سد بزرگ کشور از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا در آستانه تابستان همچنان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برق‌آبی موجب شده تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی رو به رو شوند؛ به طوری که برق تولیدی ۵۳ نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا ۱۱ خردادماه به هزار و ۵۵۵ گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵۷ درصد کاهش داشته است.

بارش‌های مناسب دو ماه اخیر در تهران موجب شده تا شرایط منفی منابع آبی استان تا حدودی بهبود پیدا کند. در حال حاضر، حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده و ۴۲ درصد حجم این سدها نیز پر است.

با وجود بارش‌های نسبتا مناسب دو ماه اخیر در تهران، بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان هم افت ۳۷ درصدی پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها