درام علمی-تخیلی تک نفره

تام هنکس مخترع در حال احتضار

تام هنکس، بازیگر محصول مشترک تازه دو کمپانی دریم ورکز و یونیورسال است. «بیوس» یک درام علمی ـ تخیلی است و در داستان آن، هنکس در قالب کاراکتر مخترعی در حال مرگ به نام فینچ ظاهر می‌شود. او آخرین بازمانده کره زمین، بعد از یک جنگ ویرانگر است. فینچ بزودی به‌واسطه توانایی‌هایش می‌تواند وسیله‌ای خلق کند، که می‌تواند کمک کند تا زنده بماند و به حیات خود ادامه دهد.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۴۶
تام هنکس مخترع در حال احتضار

اما تلاشهای فینچ با موانع بسیار زیادی همراه است و او باید با درون خویش و اخلاقیات رودررو شود. روباتی که فینچ خلق کرده، باید بعد از مرگ او مراقب سگ باوفایش باشد. بزودی این روبات درسهایی درباره عشق، محبت، دوستی و مفهوم زندگی انسانی یاد میگیرد. کریگ لاک فیلمنامه بیوس را با همکاری ایور پاول و رابرت زمه کیس نوشته است. کسانی که فیلمنامه را خواندهاند از زبان احساسی آن میگویند. ظاهرا تماشاگران با یک فیلم سوزناک، پراحساس و اشکآور طرف هستند. به گفته تام هنکس: «این یک داستان ساده و سرراست است که اصلا ساده و سرراست نیست! حال و هوای داستان شبیه تمام کارهای کلاسیکی است که تا به حال خوانده و شنیدهایم. اما بیوس قرار است چیز متفاوتی باشد و حتما هم متفاوت خواهد بود.»

اشاره بازیگر به حضور میگوئل ساپوچنیک در پشت دوربین فیلمبرداری این درام علمی ـ تخیلی عجیب و غریب است. تماشاگران تلویزیون این فیلمساز را برای کارگردانی چند اپیزود مجموعه تاریخی و پربیننده «بازی تاج و تخت» میشناسند. ساپوچنیک که برای این مجموعه جایزه بهترین کارگردانی مراسم امی (اسکار تلویزیونی) را گرفته، در تدارک ساخت یک درام غیرمتعارف علمی ـ تخیلی با حال و هوایی حماسی است. با آن که فیلم بازیگر زیادی ندارد و خبری از صحنههای باشکوه جنگ و نبرد در آن نیست، اما باور منتقدان این است که ساپوتنیک یک درام افسانهای حماسی خلق خواهد کرد.

منتقدان از کار سخت هنکس و ساپوچنیک میگویند. داستان فیلم با داشتن حداقل کاراکتر، راه سخت و دشواری را پیش روی کارگردان و بازیگر آن قرار میدهد. از یک سو، ساپوچنیک باید با یک بازیگر تماشاچیاش را برای دو ساعت در داخل سالن نمایش نگه داشته و همراهی او را جلب کند و از سوی دیگر، بار تمام مسائل فیلم روی دوش تام هنکس است. او هم باید به تنهایی برای دو ساعت، بیننده را به دنبال خود بکشد و نگذارد توجه او معطوف به چبز دیگری شود. البته منتقدان سینمایی بر این باور هستند که هنکس بازیگری مولف و تواناست و میتواند به تنهایی تمام بار یک فیلم سینمایی را به دوش بکشد. آنها از حالا، او را نامزد دریافت جایزه اسکار برای این فیلم معرفی میکنند!

این اولین بار نیست که هنکس در یک فیلم سینمایی تنها ظاهر شده و هم بازیای ندارد. او در سال 20000 در «دورافتاده» که اقتباسی مدرن از داستان کلاسیک رابینسون کروزو بود، نقش مشابهی را بازی کرد. بازی هنکس در این فیلم هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

بازیگر 61 ساله سینما که دو اسکار بهترین بازیگری مرد را در کارنامهاش دارد، این روزها مشغول همکاری با قسمت چهارم مجموعه فیلم «داستان اسباببازی» است. او در مقام صداپیشه با این انیمیشن کامپیوتری همکاری دارد. اکشن ماجراجویانه و خانوادگی تازه کمپانی والت دیزنی و شرکت کامپیوتری پیکسار برای سال 2019 آماده نمایش عمومی میشود. برای کسانی که میخواهند بدانند بیوس چه زمانی اکران عمومی میشود، باید گفت این فیلم فعلا در مرحله مقدماتی تولید قرار دارد و کلید فیلمبرداری آن تا زودتر از چند ماه دیگر زده نخواهد شد. اما از هماکنون اکتبر سال 2020 به عنوان زمان نمایش عمومی فیلم انتخاب شده است. انتخاب این زمان، برای بهتر دیده شدن آن در بین اعضای آکادمی اسکار است

یکی از رکورددارهای بازیگری

در کنار دو اسکاری که به صورت پی در پی در دو سال گرفت، 81 جایزه سینمایی دیگر را هم دریافت کرده است. اما میگوید برای دریافت جایزه فیلم بازی نمیکند و زمان حضور در جلوی دوربین، تمام توجهاش به نقش محوله است.

تام هنکس تا به حال 149 بار نامزد دریافت جایزه از مراسمهای مهم سینمایی شده است و در این زمینه، یکی از رکورددارها به حساب میآید. منتقدان سینمایی میگویند هنکس هنوز جای زیادی برای دریافت جوایز تازه دارد.

خشنودی از صداپیشگی

هنکس 61 ساله بعد از فیلم ناموفق «دایره» در سال 2016، موفق شد با درام سیاسی «پست» استیون اسپیلبرگ بازگشت موفقی به دنیای سینما داشته باشد. همتماشاگران سال قبل از فیلم استقبال خوبی کردند و هم منتقدان، امتیازهای بالایی به آن دادند.

او میگوید بیصبرانه در انتظار اکران عمومی «داستان اسباب بازی 4» است تا دوباره صدایش را روی کاراکتر وودی گاوچران بشنود.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها