پایان ماجرای آلن بین، چهارمین فضانوردی که قدم بر ماه نهاد

نقاش آپولو درگذشت

آلن بین فضانورد مشهور آمریکایی و یکی از 12 مردی که موفق به گام نهادن روی ماه شد، پنجم خرداد 97 در تگزاس درگذشت. او در مجموع 69 روز و 15 ساعت و 45 دقیقه را در فضا سپری کرد که از این میزان 31 ساعت و 31 دقیقه شامل سطح کره ماه می‌شد. پس از بازنشستگی از ناسا آلن بین در سال‌های اخیر وقت خود را به نقاشی می‌گذارند.
کد خبر: ۱۱۴۵۰۷۸
نقاش آپولو درگذشت

او فضانوردی هنرمند و با احساس بود و برای خلق آثار خود از سفرهای فضایی‌اش الهام می‌گرفت؛ به طوری‌که فضا و سفرهای فضایی سوژه بسیاری از نقاشی‌های او بود. آلن نقاشی‌های خود را بارها در گالری‌های مختلف به نمایش گذاشته و در وبگاه شخصی‌اش به نشانی alanbean.com نیز برخی آثارش منتشر شده است.

جالب است بدانید او حدود چهار سال پس از بازگشت از ماه این فرصت را داشت تا دوباره به فضا سفر کند، اما این بار مقصد او ایستگاه فضایی اسکایلب در مدار زمین بود. آلن بین در این ایستگاه حدود دو ماه اقامت داشت و پس از آن دیگر هیچگاه به فضا سفر نکرد و سرانجام سال 1360/ 1981 از ناسا
بازنشسته شد.

احساس آلنبین هنگام قدمزدن در سطح ماه

28 آبان 1348 ماهنشین ماموریت آپولو - 12 به آرامی روی ماه فرود آمد. چند ساعت پس از فرود، چارلز کونارد (فرمانده ماموریت) نخستین گام خود را روی سطح ماه گذاشت و دقایقی بعد آلن بین نیز به او ملحق شد. این دو، به ترتیب سومین و چهارمین انسانهایی بودند که توانستند روی ماه پیادهروی کنند.

آلن بین در ساعاتی که روی ماه قدم میزد، ناگاه به این واقعیت فکر کرد که در حال حاضر در این کره خاکی که حدود 384 هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد، تنها او و دوستش چارلز حضور دارند! حال عجیبی داشت؛ احساسی آمیخته از هیجان، ترس، غربت و دلتنگی! او سالها بعد در یکی از مصاحبههایش درباره این حس خاص صحبت کرد و میگفت: «تا مدتها پس از بازگشت از ماه، کارم این بود که برخی از روزها به جاهای شلوغ شهر میرفتم و در حالی که بستنی قیفی میخوردم، به تماشای مردم مینشستم. راستش از اینکه در میان آنها بودم، بسیار خوشحال بودم و خدا را شکر میکردم.»

محمدرضا

رضائی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها