نماینده جنبش حماس در گفت‌و گو با جام‌جم آنلاین:

انتظار داریم مردم جهان کالاهای اسرائیلی را تحریم کنند

نماینده حماس در ایران گفت: روز جهانی قدس امسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این اهمیت نشات گرفته از روش و شیوه خصمانه دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی است که نه تنها در منطقه ما بلکه در کل جهان در پیش گرفته است.
کد خبر: ۱۱۴۵۰۲۵
انتظار داریم مردم جهان کالاهای اسرائیلی را تحریم کنند

روز جهانی قدس با اشاره به اینکه، روز قدس از یادگارهای ارزشمند امام راحل است همچنین امسال روز جهانی قدس نسبت به سال‌ های قبل اهمیت و حساسیت بیشتری دارد و از دلایل اصلی آن، انتقال سفارت آمریکا به بیت‌ المقدس و پیروزی‌ های جبهه مقاومت در سوریه است.

در این باره ، جام‌جم آنلاین با خالد القدومی، نماینده جنبش حماس در ایران گفت وگویی داشته است که در زیر می خوانیم.

به نظر شما اهمیت روز قدس امسال در قیاس با سال های قبل در چیست؟

روز جهانی قدس امسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این اهمیت نشات گرفته از روش و شیوه خصمانه‌ دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی است که نه تنها در منطقه ما بلکه در کل جهان در پیش گرفته است. بر اساس این چند ماهی که از ریاست جمهوری ترامپ می‌گذرد، آگاه شدیم که قوانین بین‌المللی برای دولت فعلی هیچگونه اهمیتی ندارد، بنابراین بر ما واجب و لازم می‌شود که کشور ایران اسلامی، کشورهای عربی و کشور خودمان با یکدیگر متحد شویم و هرگونه اختلافات فی‌مابین را کنار بگذاریم که این موضوع نیز از دیگر ویژگی‌های مهم این روز جهانی قدس امسال است.

اسرائیل در روز نکبت و همزمان با انتقال سفارت آمریکا به قدس دست به جنایت تازه زد به نظر شما بازتاب این جنایت چه بود؟

بار دیگر تاکید می‌کنم که روش و رویه‌ای که دولت آمریکا در منطقه و جهان اتخاذ کرده است، روشی خصمانه و جنگ ‌ستیزانه است؛ مساله‌ای که منطقه فلسطین با آن درگیر است این است که متاسفانه در حال حاضر در این منطقه بستری مناسب برای اجرای سیاست‌های خصمانه آمریکا فراهم شده است، بخصوص اینکه حرکت شتابزده برخی از کشورهای منطقه را نیز برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را شاهد هستیم.

ملت مقاوم و صبور فلسطین طی این روزها درحالیکه بیش از 13هزار مجروح و بیش از 115 شهید دادند، راهپیمایی‌های بازگشت برپا کردند اما متاسفانه این کشورها خون پاک شهیدان را نادیده می‌گیرند و خنجری به پشت مردم فلسطین وارد می‌کنند، اقدامی که آمریکا بدان دست‌ زده است حقیقتی را برای مردم فلسطین تغییر نمی‌‌دهد. به اعتقاد ما نه‌تنها قدس بلکه سرتاسر فلسطین، به اشغال درآمدند و ما چاره‌ای جز ایستادگی و مبارزه در برابر این خیره‌سری، گستاخی و قلدری دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی نداریم.

هدف ترامپ از انتقال سفارت آمریکا به قدس چه بود فکر میکنید چه تاثیری در مراسم روز قدس امسال داشته باشد؟

با این تصمیم دولت آمریکا و شخص ترامپ اهداف متعددی را دنبال می‌کنند، دولت فعلی آمریکا قصد دارد بحران‌های داخلی خود را با ظلم به ملت ما، از نظرها دور کند و انظار عمومی را متوجه بیرون کند همچنین جانبداری از رژیم صهیونیستی از دیگر اقدامات آنها است؛ هیچ مجالی برای گفت‌و‌گو و تفاهم وجود ندارد و ما تا ابد در برابر رژیم صهیونیستی خواهیم ایستاد.

از این اقدامات آمریکا درمی‌یابیم که با هر گونه مقاومت، عدالت‌خواهی و مبارزه با رژیم صهیونیستی مقابله می‌کند بنابراین دولت آمریکا تصمیم گرفته است در کنار رژیم متجاوز صهیونیستی و در خصومت با ملت فلسطین و ملت‌های منطقه قرار بگیرد. این تصمیم مردم منطقه ما نیست و اراده دولت آمریکاست که جانب خصومت و ستیز را در پیش گرفته است.

به هر حال نمی شود در برابرظلم ساکت ماند و این موضوع به شور و حماسه بیشتر مردم منطقه، کشورهای عربی و اسلامی و نیز تمام عدالتخواهان جهان نیاز دارد و انتظار و پیش‌بینی ما این است که امسال شاهد حضور پر شور و گسترده‌تری باشیم.

به نظر می رسد امسال به دلیل جنایات اسرائیل در روز نکبت و انتقال سفارت امریکا موج ضد صهیونیستی در جهان بیشتر مشاهده خواهد شد نظر شما چیست؟

با این ظلم و ناروایی که از جانب رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا نسبت به مردم فلسطین و مردم منطقه می‌شود، طبیعی خواهد بود که واکنش و عکس‌العمل مردم، همین حضور مردم و اعلام مقاومت و مخالفت با این تصمیم‌ها باشد.

کشورهای اسلامی برای مقابله با صهیونیسم چه وظیفه ای دارند و انتظار شما از سازمان همکاری اسلامی چیست؟

البته ما انتظار فراوانی از سازمانهمکاری اسلامی داشتیم که متاسفانه برآورده نشد، ما از شهر قدس سخن می‌گوییم و بیش از 40 درصد جمعیت جهان اعم مسلمان و مسیحی با شهر قدس و مسجدالاقصی ارتباط روحی و عاطفی دارند، همچنین قبله اول مسلمانان و سرزمین حشر و نشر است بنابراین ظلم و ناروایی و بی‌عدالتی در حق مردم فلسطین و شهر قدس صورت گرفته و انتظار می‌رفت واکنش و عکس‌العمل فراتر از این‌ها باشد که متاسفانه چنین نشد و پاسخ کشورهای اسلامی در حد نکوهش، محکومیت و شعار بوده است. در بعد بین‌المللی و سازمان ملل نیز تنها به اظهار نگرانی بسنده کردند، البته می‌توان گام‌های عملی در این راستا برداشت. هیچ یک از کشورهای عربی و اسلامی خواهان جنگ با آمریکا نیستند و این بدان معنا نیست که در برابر ظلم آمریکا سکوت می‌کنیم.

یکی از راه‌هایی که می‌توانست انجام گیرد، اگر نگوییم قطع کامل روابط حداقل کاهش سطح روابط همچنین تحریم‌های اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی از اقداماتی بود که می‌توانست در برابر آمریکا صورت گیرد.

ما فکر می‌کنیم تحریم‌های مردمی سلاح برنده‌ای است اما تحریم‌ها باید در بعد رسمی نیز شکل گیرد. چگونه می‌شود مردم اروپا می‌توانند تولیدات و کالاهای اسرائیل و شهرک نشینان را تحریم کنند و دولت‌ها نیز قادر به انجام کاری نباشند اما ما نتوانیم آن را انجام دهیم. تحریم‌های دولت‌ها در بعد اقتصادی می‌تواند یک سلاح موثر و کارا در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد به هر حال ملت‌ها به تنهایی نمی‌توانند اینکار را انجام دهند و نیاز به همراهی دولت‌ها است.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها